AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.872

Hastighetsgränserna borde förnyas

Sida 3 av 8
Lars Jakobsson
Jag gillar Frankrikes system mkt bättre..både vad gäller hastigheter, straff, skatter osv.

Där koncentrerar sig polisen på hastighetskontroller där det behövs.. inne i städerna...typ 50 vägar.. Och släpper lite istället på 130 sträckorna..

Dock så är väl den svenska polisen likadan igentligen..det är ju deras uppdragsgivare som har en liten annan prioritering..

bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Folke: Du har formodentlig et viktig poeng når du skriver at at et mildere klima kan ha betydning for trafikksikkerheden i Danmark. Slitagen på vejerne er ikke tilsvarende som i f.eks i Sverige og Norge... og det gør at den generelle standard på de danske motorveje nok er bedre end hvad der gælder de svenske. Tilsvarende har de danske chauffører et mer ensartet klima der ultimativt giver en bedre og mer koncentreret erfaring som bilist. Svenske Volvo og Saab ejere... "sikkerhed fremfor alt folk"... ville garanteret ikke have ødelagt statistikken vedr. sikre motorveje i Danmark... ;-)

"Freude am Fahren"
Relativ olycksstatistik påverkas av jämförelseobjekt. Jag kan tänka mig att ett land med få bilar/capita och därmed troligen få trafikilometer/capita som tex Tchad får låga siffror för sådant. Mer relevant är med tanke på trådens tema om det i relation till trafikilometer/capita är hastigheten i sig som leder till olyckor eller kanske andra faktorer som exempelvis alkohol i trafiken (Tyskland har tex en mycket "tolerant" inställning till alkohol i trafiken jämfört med Sverige) etc. Vägverket har i en undersökning separerat dessa faktorer, men naturligtvis finns det alltid mät- och defineringsproblem och det är inte alltid lätt att avgöra vad som orsakat en olycka, även om just blodets alkoholhalt är mätbart, men inte ens då är det säkert att det går att avgöra vad som orsakade en olycka. Den hade kanske ändå inträffat pga faktorer som inte hade med alkohol att göra. Äsch vad livet är besvärligt. :)

Mvh
Mikael
Jag får korrigera min tidigare slarviga text, när jag skrev per capita så menades olyckor/dödade osv per 100000 invånare resp 100000 fordon osv. Här finns listan för t.ex 2005:
Länk
Sverige och Norge ligger lägst, endast överträffade av Nederländerna.

FP
Ahh där har vi den information hos VV som jag slarvat bort. Intressant nog tillhör både låghastighets- (N, S) och det omtalade höghastighetslandet (D) dem som har minst dödsfall per motorfordon.
Går man till denna databas Länk på vilken VV:s information baseras, ser det lite sämre ut för D om sista (och som jag upplever det den mest relevanta) kolumnen studeras. Fortfarande finns det flera länder med långt sämre statistik, men skillnaden mot S och D är lite större, medan skillnaden mot SF som väl också har rätt stringenta krav är ringa. Dock har vi fortfarande inte lyckats reda ut i vilken utsträckning skillnaderna baseras på de olika hastighetsparadigmerna och i vilken utsträcking andra faktorer spelar in.

Mvh
Mikael
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Om Belgien är ett av de länder som har minst trafikdödade kan inte hastigheten ha så stor betydelse..... Jag har under en period bott i belgien och kört mkt bil där, särskilt mellan Bryssel och Gent. Där ligger snitthastigheten på ca 160 kmh i TÄT trafik. Anledningen till att jag skrev TÄT med versaler var för att förtydliga att det var verkligen tät trafik. Tänk er essingeleden kl 16:30 en vardag. Så ser det ut på motorvägen där och tempot är alltså vrålhögt....Dessutom har belgarna en högre tolerans vad gäller alkohol och bilkörning. Konstigt att man inte såg fler olyckor...
Belgien tillhör dom som ligger högst, det var Nederländerna som låg lägst. Om du kollat på länkarna osv så hade du sluppit tvivla...)

FP
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Fast jag tyckte inte att det var ngn större skillnad i holland faktiskt... Kanske aningen mindre tät trafik och ngt lugnare tempo. Men avsevärd skillnad mot Sverige...
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Lidt mere informasjon vedr. biltrafikken i Danmark.

Länk

"Freude am Fahren"
folke: Holland och Belgien har samma hastighetsbegränsning på motorvägarna, dvs 120km/h och de erfarenheter jag har är att trafikrytmen är i stort sett liknande i båda länderna.

Har olyckorna ökat i Hallands län sedan 120km/h infördes där? Jag har nyligen pendlat Lund-Halmstad dagligen under ett par månader och jag kan inte påstå att denna sträcka skulle vara mer olycksdrabbad än 110-sträckan söderut, snarare tvärtom.

Jag hävdar återigen att en betydligt större bov i den svenska statistiken än själva hastigheten i sig är vår totala brist på omdöme när vi kör bil, vilket till största del beror på våra obefintliga trafikintensitet i jämförelse med andra länder. Detta smittar av sig på trafikanterna i form av att de glömmer bort att köra bil och istället sysslar med annat bakom ratten.

Läser man VVs propaganda får man nästan känslan av att man är odödlig så länge man följer skyltade hastighetsbegränsningar. Då är det förstås inte någon fara om man samtidigt klämmer i sig lunchmackan eller skickar sms till frugan eftersom jag som säker bilist aldrig överskrider skyltad hastighet.
Det vore ju underbart och billigt dessutom om en höjning av hastigheten automatiskt medför mindre antal olyckor, varför hålla på med en massa andra åtgärder om detta är nyckeln till framgång? Att ändra skyltarna från 110 till 120 är ju en sak, man bör kanske fråga sig hur många som höll 110 innan ändringen? De flesta håller nog snarare 120-140 redan innan på de aktuella sträckorna, mig själv inräknat.
Bara siffrorna på skyltarna säger klart inte hela sanningen, de allra flesta följer ju trafikrytmen, oavsett skyltar eller inte, och den tenderar alltid att ligga en bit över t.ex 110 på goda motorvägar.
Propaganda från VV är inget att fästa sig vid, alla vet ju att vi knappast klarar ett plötsligt stopp över 30-50km/h. Att diskutera skillnader mellan 90-110-120 när/om det smäller osv är ju bara löjligt, jag förutsätter att alla är införstådda med detta.
Det som däremot spelar stor roll är det som nämns ovan men som borde lyftas fram ordentligt: Brist på omdöme, slarv och nonchalans, droger, alkohol, trötthet mm. Jag kan delvis hålla med om att det är mindre trafikintensitet här jämfört med i t.ex Tyskland, men å andra sidan är vi inte bortskämda med breda motorvägar med tidvis 4 filer i varje riktning, vi får i stället ofta reda oss med 2-1 vägar med "pinnastaket" nära intill. Ve den som somnar eller hickar till i dessa lägen...)

FP
Såklart kan man inte härleda många olyckor till enbart hastigheten.

Tycker att vissa här attackerar svenskarnas trafikvett lite väl hårt.
Svenskar kör generellt väldigt ansvarsfullt enligt min mening.
Att sedan många är lite fjolliga och prålar sig om hastigheten och dess yttersta vikt är sådant som tyvärr har en stark tradition i vårt präktiga land.
Men att sträcka sig till att säga att svenskar kör illa, håller inte jag med om.

Bor just nu i Nicaragua men reser mycket i centralamerika. Här är den lagstadgade "motorvägs"-hastigheten 80 km/h, som faktiskt många håller.
Till saken hör att det inte finns några riktiga motorvägar utan det är en vanlig 110 väg i Norrland, om man skall likna den vid något.
Här ryker det några stycken i veckan på den 10 mils sträcka som jag kör tor. 2-4 ggr i veckan. Riktigt saftiga smällar med blod på bilvraken, lastbilar som frontar bilar och fyllon som raglar ut i vägen och bjuds på luftfärder osv.
Detta har inte att göra med att de håller 80, detta skulle i sådana fall leda till att man hade mindre olyckor per ökad km/h vilket verkar lustigt.
Varför då har jag frågat mig: (kom fram till detta utan någon doktorand i trafikvett)
1. Ingen utbildning alls, köp ditt kort och ratta din bil bäst du kan. Dvs. kör om med möte, sväng till vänster när du blir omkörd.
2. Rattfylla + machoattityd. Dvs. kör fort som attan när du är full, kör dessutom fortfare för att imponera på eventuella passagerare
3. Machoattityd. Dvs. kör om vid alla situationer där man inte bör speciellt om någon annan vill köra om dig, strunta i de dekorativa rödljusen och stoppplikterna.
4. Skrotbilar

Machoattityd är ju snart utdöd i Sverige.
Trafikutbildningen är hög.
Rattfylla finns iof, men är inte generellt accepterad.
Skrotbilar, jo det finns ju även i Sverige. Bilbesiktningen, även fast de kan vara petiga gör lite nytta i alla fall.

Så återigen argumenterar jag för höjd hastighet på svenska vägar!
Svenskar kör hyfsat bra så kräma på ordentligt med hastigheten på motorvägarna!

Kör så det ryker!
Visst är det jobbigt med tråkiga/präktiga fakta från t.ex NTF, men går det att motsäga eller komma runt? Är det bara rent dravel de skriver?
Länk
Själv tycker jag det skulle vara enbart trevligt att kunna köra fortare och veta att säkerheten samtidigt blir högre.

FP
Det finns flera punkter i NTF:s artikel jag vänder mig mot. Den är polemisk, använder olika mätgrunder beroende på vad som ska bevisas och som jag upplever det rena osanningar.
När de vill illustrera tidsvinsten används daglig vinst, men när nackdelar ska bevisas används aggregerade siffror.
För fördelen disaggregerad: Genomsnittsbilisten skulle förlora 5-10 minuter per dag. På årsbasis vore det 60 timmar (med 10min/dag) vilket ju låter lite mer, vilket i propagandasammanhang är dåligt.
Deras negativa effekter räkas däremot på årsbasis. Gammalt fint knep att använda olika skalor beroende på vad man vill bevisa, men oärligt.
Jag kan ha fel men dör inte cirka 400 människor i trafiken per år? Menar de verkligen att en sänkning med 10 km/h skulle medföra en halvering av dödsfallen? Det låter fullkomligt orimligt. Möjligen att effekten i stadstrafik kan vara kraftig, men inte på en motorväg. Annars är det ju lätt att uppnå nollvisionen, sänk hastigheten med 20 km/h.
De är ärliga nog att skriva att fyllerikörning är ovanligare än hög hastighet, men i nästa avsnitt använder de ändå en rak jämförelse mellan antalet dödsfall (som jag för övrigt starkt betvivlar baserat på VV:s egna uppgifter för region sydost där 18 fyllerirelaterade dödsolyckor ställs mot 1 hastighetsrelaterad över en 3-årsperiod.) relaterade till hastighet respektive fylleri.
Det finns mer att säga om innehållet, och skriften skulle inte klara av en opposition i skolsammanhang då metodiken skulle slaktas av opponenterna eftersom kraven på stringens generellt är högre i sådana sammanhang än i en organisation som måste bevisa sitt existensberättigande genom påståenden som faller uppdragsgivarna i smaken. I detta fall VV. Följande från NTF:s egen hemsida: "NTF finansieras av allmänna medel via Vägverket. " Det är alltså därför många vägar är i dåligt skick. Bilskatten går till papegojorganisationer! ;)

Mvh
Mikael
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Applåder!! Jag själv har länge kritiserat dessa statistiska "bevis". Just pga de absolut inte håller, pga att de alltid är friserade för att visa att man gör rätt i att ensidigt fokusera på hastigheten! Det går som bekant att visa vad man vill med statistik det gäller bara att vinkla den rätt. Jag är övertygad om att belyser man bara rätt siffror så kan man få statistiken att visa att man skulle halvera dödstalen om man höjde hastigheten till 190 på motorvägar...
Ta tex fartkamerorna och deras påstådda effekt. Fakta säger att där en kamera sitter minskar olyckorna med en viss procent, samt att hastigheten sjunker med en viss procent. Detta är ju fakta, och de verkar slutsatsen automatiskt vara: "vad var det vi sa, pga sänkt hastighet så sjunker olyckorna". Jag tror nu inte att detta är sant. JAG tror att olyckorna sjunker på berörda sträcka därför att folk ligger som ett pärlband bakom bilen som ligger först i kö, ofta 20 kmh UNDER lagstadgad hastighet, och ingen KÖR OM. Vad som händer när kamera sträckan upphör visar ju inte statistiken, men jag skulle tro att där har vi en betydligt större andel tillbud, då många har tappat humöret fullständigt när de legat bakom "väglusen" tillräckligt länge.
Ci
531
CiM
325ciM-04
utlandsfantomenno1: om grannens pojke är en bankrånare, rättfärdigar inte din pojkes snattande. att komma med en sån jämföresle är totalt fel. försök att jämföra med en likvärdig land. i nicaragua betalar man inte upp till 70% av sin inkomst.

mikaelodoris: håller med dig. vv försöker överbevisa allt med ekvationer. den teorin kan spricka om gamla agda får för sig att åka till sin syster.
det verkar som om vv inte bryr sig om VARFÖR folk dör i trafiken.

när vi ser från vår egen vinkel, så ser vi en hastighetshöjning som självklar.

har funderat starkt på att montera in videokamera i bilen och skicka resultatet till vv där de får se varför folk dör i trafiken.
Li
478
Limpur
E39 528iA Touring -98
E34 525i Touring -95
E36 316i Coupé -96
Det är väl skönt att vi bor i ett land där storebror ser efter oss. Förvriden fakta presenteras som sanningen (underbar analys mikaelodoris). Skönt att det fungerar. Som när man höjer alkoholskatten så dricker folk mindre iochmed att Systembolagets försäljning går neråt..... hahahaha. Sen att tobak- och alkoholskattehöjningar uppmuntrar till brottslig verksamhet i form av smuggling det ser man sällan i statistiken. Höj skatten 1% så ökar nog smugglingen 10%.

Ja det var ett sidospår. Angående hastigheterna så håller jag med om att det borde höjas till iaf 130km/t på motorvägarna. Som ung förare så är man ju klassad som en risk. Är trots det själv skadefri. Men en målgrupp som man verkligen borde rikta krafter, utöver rattfyllon, på är gruppen 60+. Obligatoriskt körprov varannat år borde vara ett minimum. Hur ofta ser man inte Agda 82 eller Sixten 77 som är ute och vinglar i trafiken.

__
BMW - When you need power and comfort.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Audi A3 1.8T - 03

Fast där har vi ett område där statistiken är svårt att gå runt. Det är faktiskt betydligt vanligare att Micke 20 år är inblandad i en olycka än sixten 77....
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Lögn, Förbannad lögn, Statistik! :)

Beppo:
En liten stilla fundering.
Antag att Micke och de som är i samma ålder som honom 20-25 år
i medelantal är 50 000 personer som är ute och kör bil varje dag.

Medans Sixten och hans kompisar 77-82 år i medeltal är 5000 personer
som är ute och "vinglar" varje dag.

Misstänker att statistiken exempelvis visar att under år så förolyckas kanske 20 personer 20-25 år och kanske endast 10 personer 77-82 år.

Jaha då kör alltså ungdomarna sämre! Eller hur? :)

Svekke
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Som Svekke säger, ren lögn.

Nu är jag 25. Under de senaste 5 åren så har jag orsakat en kollision. Detta på en grusväg när jag var ut och lekte av mig lite med min gamla Taunus.

Min morfar är nu 79. Han har under samma period totalkvaddat 2 av sina egna bilar (och de två andra som han körde i) och skrapat i 3 andra som jag vet av.

Han har inte kört mycket på det senaste året iom en stroke han fick. MEN.. Körkortet har han i fickan..

Om då jag ligger under statistiken och morfar över vet jag inte. Detta är bara en historia ur verkliga livet, ingen förvrängd statistik.
Räknar man antal kilometer så ligger jag kanske på 100.000 medans jag har svårt att tro att morfar kommer upp till 20.000 på samma period.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.