AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
8.873

Hastighetsgränserna borde förnyas

Sida 2 av 8
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
De variabla skyltarna på E6:an försöker ta hänsyn till köbildning, tror jag. Minsta kö (antal fordon) blir vid största flöde (fordon/timme), och största flöde blir vid halva maximala tätheten (fordon/km). I hastighet betyder detta i runda slängar 30-40 km/h tror jag. Därför är det vettigt att sänka hastighetsbegränsningen vid högt flöde. Och i rusningstrafik är flödet i t.ex. Tingstadstunneln 100000 ÅDT, dvs. årsdygnstrafik, fast den dimensionerades för en mycket lägre siffra...

Även om jag gillar att köra (för) fort, så har BMW_MAN helt klart en poäng!

Såklart skall hastigheten på 2-filiga motorvägar höjas. Hädanefter, så fort jag pratar hastighet eller vägar, är det 2 – filiga motorvägar som avses.
Det är ju absurt att en sommarnatt harva fram i 110, helt själv, med viltstängsel.
Däremot går det INTE att hålla 130 en dimmig vintermorgon i Skåne, när halkrisk finns, det behöver ni inte påvisa.

Nu blir man väl säkert påhoppad av moralens riddare här på forumet. Det är JÄTTEfarligt att köra ”för fort” under ALLA omständigheter, blaha blaha.
Såklart smäller man hårdare om man kör fortare, det diskuterar jag inte.
Stoppsträckan ökar exponentiellt med hastigheten, visst.

För mig är enda anledning till att hålla hastigheten under hyfsade vägförhållanden medtrafikanterna, som man inte vill utsätta för onödig fara.
Frågan är hur mycket farligare det blir om man ökar till 130 som i Dk?
Skulle gissa på att det inte blir särskilt mycket farligare. Gissa är inget man skall göra i dessa sammanhang, men gnäll inte om ni inte har siffror som påvisar att antal dödade i trafiken stigit markant i DK.

När jag kör till Stockholm ligger jag alltid på 139 km/h, kör sena kvällar/nätter och tar det väldigt lugnt runt Nyköpingsbro av ekonomiska skäl. Skulle det komma en älg och hälsa på i kupén så har jag bara mig själv att skylla. Livförsäkringen tar hand om resten. Sverige är lite fjantigt när sådana här diskussioner tas upp, "det är jätte farligt att köra för fort"-snacket känns lite långrandigt (jämför trafikmagasinet för en passande beskrivning).

Såklart måste man bränna ur allt gammalt skräp som lagras i motorn när man kör lugnt.
200+ minst en gång i månaden föreskriver doktorn! Detta i kombination med en gnutta civilkurage gör att själen hålls i finfint skick.

Lägg ned bilarna, stäng av vägarna. Se till att alla åker tåg, bussar som kör max 30, förbjud ALL trafik som inte framförs av yrkeschaufförer. Om man verkligen måste tillåta bilar, så bör de inte ha mer än 90 hk, som gott och väl räcker till att komma upp i 110.
På det viset kan man ju, möjligtvis, börja närma sig nollvisionen.

Nollvision och sossar kan ju vara trevligt i teorin...så kom igen nu moralens övermoraliserande försvarare. Drag edert svärd och... knattra loss på era tangentbord!
Tja eftersom du vill så...) Du har redan belyst det mesta på ett ganska verderhäftigt sätt. Ett par funderingar: Det du säger om att "skylla sig själv" stämmer tyvärr inte. När du ligger som ett kolli i vården efter närkontakt med älgen är det vi som skattebetalare som tar över vårdkostnaden. Vänligen bespara oss...
Et vanligt argument som kommer upp i diskussioner som dessa (se ett par inlägg tillbaka) är att allt blivit bättre, vägar, bilar, utrustning, säkerhetssystem osv, utan att man "får" köra fortare. Stämmer oftast, synd bara att förarna inte hängt med, eller snarare omdömet. Tyvärr visar statistiken på att vi snarare kör mera omdömeslöst nu för tiden än tidigare, då lär vi inte heller se några radikalt höjda hastighetsgränser, oavsett att tekniken förbättrats.
Alla tycks ha så j---a bråttom, varför, är skulle en viss (högre) speed limit vara lösningen på alla problem?
Ta det nu lugnt i helgtrafiken, håll nere statistiken. GOD JUL!

FP
Det är ju det svenska skattesytemet går ut på. Allting lika för alla.

Du kan vara lugn för alla utgifter i vården.
Ligger jag som ett kolli, så är aktiv dödshjälp tillåtet i närliggande länder.
Kan jag inte komunicera så brukar de ändå släcka apparaterna om de inte tror det finns hopp om återhämtning.
Har sjukförsäkring utomlands, vilket jag skulle föredra att utnyttja om jag på något vis kan återhämta mig. Svensk sjukvård är tyvärr inte så bra som svenskar generellt tror.

Det är väl inte j***igt bråttom att vilja köra 130 på motorvägen?
Varför inte fri fart mellan 24-04 på avsnitt utanför städerna?
Finns ju ingen på vägarna ändå.
Vart hittade du statistiken om att vi kör mer omdömeslöst nu än tidigare?

Kör så det ryker!

God jul!
Lars Jakobsson
Sverige är ett land av fjantar..

Så kommer det alltid vara.. Dom kommer nog sänka hastigheterna på motorvägarna till 70 ska ni se :P

Vill man leva som man vill så får man flytta, Frankrike, Italien eller Tyskland går det att köra hyggligt i..

Lars Jakobsson,

Du borde bli president i Sverige.
Då skulle det bli ordning på stället!

En så pessimistisk president vill vi väl inte ha...)
Lite småfel insmög sig allt också i uttalandet ovan: Vill man leva...osv (vem vill inte det?) så bör man flytta utomlands. Tyvärr, statistiken pekar i helt motsatt riktning i så gott som alla länder inkl Danmark som var på tapeten, de har t.ex nästan dubbelt så många skadade/dödade i trafiken per capita än vi.
Om man ser lite allvarligt på det vi diskuterar så kan man aldrig komma ifrån att hastigheten är den faktor som påverkar olycksstatistiken mest, därefter kommer alkohol, droger, trötthet osv. Sen kan man alltid utstöta de mest machoistiska uttalanden osv om hastighetsgränser, moral osv, men statistiken kommer ikapp ändå och står där och blänger...)

FP
Folke: Har du tillgång till vederhäftig statistik avseende sambandet mellan hastighet och dödsfall kontra andra faktorer i trafiken? Jag har letat men inte hittat något (bortsett från vv:s statistik för region sydväst under 3 år), så det vore en välgärning om du kunde länka till sådant.
För övrigt tror jag inte att många motsäger påståendet att större hastighet leder till ökade risker för allvarliga olyckor NÄR sådana inträffar. Det vore dock intressant att veta om ökad hastighet leder till FLER olyckor. (Versalerna endast avsedda för att tydliggöra skillnaden mellan satserna :))

Mvh
Mikael
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Xyris: Antal alvorligt tilskadede og dræpte på danske motorveje er reduceret signifikant efter indførselen af 130 Km/t. I perioden 2002 til 2005 var der tilsammen hhv. 569, 506, 377 og 356 uheld med personskader på danske motorveje. Der er derfor ikke automatisk en sammenheng mellom høje hastigheter på motorveje og antal alvorlige ulykker.

Länk

"Freude am Fahren"
"bmwE9" tar upp något intressant som lite går stick i stäv med vad svenska trafikforskare hävdat i åratal. Antalet olyckor på de danska motorvägarna SJÖNK när 130km/h infördes. Än så länge finns bara statistik under de få år men det skall bli spännande att se hur statistiken blir på längre sikt.

Största problemet med svenska trafikanter är tyvärr den allmänna hastighetsfixeringen som verkar gälla. Devisen som gäller är att så länge man håller skyltad hastighet så är man en exemplarisk bilist.

Är man då en exemplarisk bilist så är det självklart legitimt att samtidigt SMS:a till Mormor, spisa frukostmackan med kaffe 3m bakom långtradaren i 110 knyck, eller kika igenom dagens sudoko.

Pendlar dagligen 7mil motorväg och kan räkna alltför många bilister som istället borde koncentera sig på att köra bil än att slaviskt följa hastighetsbegränsningen. Därför är 110 eller 130 på motorvägen endast av akademisk betydelse, inställningen hos bilisterna lär förbli den samma.

Som jag läste i en artikel någonstans, i Tyskland kör man bil när man kör bil och dricker kaffet på uteserveringen :-)
Ci
531
CiM
325ciM-04
att höja hastigheten på vägarna innebär en katastrof. det skulle inte funka med tanke på hur folk kör. problemet är att folk KAN inte köra bil. därför skulle en förhöjning medföra stora problem. folk har inget traffikvett.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Några saker att fundera på:

Om en alkoholpåverkad kör i 140 km/h och förolyckas, har personen omkommit pga hög hastighet eller pga av att ha kört full?

Om en drogpåverkad kör i 140 km/h och förolyckas, har personen omkommit pga hög hastighet eller pga av att ha kört narkotikapåverkad?

Om en som planerar självmord kör i 140 km/h och förolyckas, har personen omkommit pga hög hastighet eller pga av att olyckan var planerad?

Jag gissar att det finns massvis med dödsolyckor som inträffar vid höga hastigheter där ändå inte själva *hastigheten* är egentliga orsaken. De kunde inte förhindrats med sänkta hastighetsbegränsningar.

Det finns ju massvis med beteenden ouppmärksamhet, plötslig sjukdom, prata i mobiltelefon, äldre som kör men inte borde etc. Det är klart att sannolikheten ökar att omkomma om man kör fort, men det känns som att man ibland gör det lite väl enkelt för sig att uteslutande fokusera på hastigheten..

Svekke
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
Hvis man f.eks sammenligner antal alvorlige uheld med personskader på motorvejene i Sverige, Danmark og Tyskland er der helt tydelig at hastigheten alene ikke er afgørende for sikkerheden ved at færdes på motorveje. I Tyskland gennemføres 31% af den totale trafikken på Autobahn... tilsvarende tall for Sverige og Danmark er 21% og 25%. Når man så tager i betragtning af at trafikken på tyske motorveje (læs: Autobahn) har en udnyttelsgrad der er næsten dobbelt så høj som den svenske og den danske forstår man at hastigheten alene ikke kan være afgørende for graden af uheld på motorvejene. Specielt de hollandske motorvejene (max 120 Km/t) viser klart at hastigheden alene ikke er afgørende. Jeg argumenterer ikke for fri hastighed på motorvejene i Sverige og Danmark, men all statistik forteller at fri bl.a fri hastighed på Autobahn ikke bidrager til flere alvorlige uheld/ulykker.

Länk

"Freude am Fahren"
Ro
66
Robert Thorsson
M5 2002 Chiarettoröd
tycker man att svenska hastighetsbegränsningar är okej,förstår jag inte meningen med att köra BMW
Det handlar inte om att tycka att den ena eller andra maxhastigheten är OK eller inte, utan att våga inse och erkänna för sig själv vad som kan tänkas vara den största orsaken till döda och skadade i trafiken. Sen får givetvis var och en vidtaga åtgärder inför detta på egen hand osv.
Det visar snarare på hur trafikmogen man är om man likställer meningen med BMW med att tvingas köra fortare än skyltad hastighet i alla lägen.
Statistik i form av siffror, tabeller och staplar skall alltid hanteras med försiktighet, skilj t.ex noga på polisrapporterade siffror som ligger till grund för den mesta trafikolycksstatistiken och med t.ex sjukvårdens statistik för vård av trafikskadade människor. Det är t.ex långt ifrån alla olyckor och skador som polisanmäls och därmed inte landar i polisens och VV:s statistik.
För den som vill frottera sig med detta finns ett par länkar som kanske kan ge lite vägledning:
Länk
Länk

FP
Lars Jakobsson
När jag sa "leva" så menade jag naturligtvis inte bokstavligt..utan mer "leva som man vill, ha kul-leva :P"

I sverige härskar Volvo, villa,vovve..dom är bara glada om alla åker buss o spårvagn istället..med den mentaliteten så blir det svårt att ha lite "svängrum"..det gäller ju inte bara hastigheterna, utan även tex. stängningstider på krogen..systemets spritmonopol mm.

bmwE9: Håller med dig till 100%. Det finns ingen statistik som säger att högre hastigheter på motorvägar leder per automatik till fler olyckor. Det finns alltför många konkreta exempel på detta utanför Sveriges gränser där det trots högre intensitet och hastigheter inte sker fler olyckor än vad det gör på hemmaplan.
Dock så får jag en känsla av att vi i Sverige tror att vi är världens bästa och säkraste bilister eftersom vi är så duktiga på att hålla våra hastighetsbegränsningar. Kanske det är där grunden till många av våra olyckor finns?

Jepp, så är det många gånger och svensken sitter många gånger "nöjd" med gamla förlegade system. Iaf gör c:a hälften av befolkningen detta... och här finns säkert läge för förändringar, kanske till det bättre i många fall.
Å andra sidan lovar jag att många här hemma inte vet hur bra vi har det i vissa fall, man skulle önska att alla fick resa runt ordentligt i världen en tid. Då kommer ofta saker i andra perspektiv, kanske t.ex hastighetsgränser på vägar osv får en annan prioritet osv.
När allt kommer kring så skiljer det ju inte mycket på gränserna i de olika länderna förutom de sträckor i Tyskland där det råder fri hastighet, en del länder har lägre gränser än vi. Ändå är det bara snabbare som gäller, aldrig nåt annat, därav min fråga tidigare varför vi har så bråttom? Är vi även beredda att ta konsekvenserna av t.ex en generell höjning, att kanske gå upp i nivå med andra länder vad gäller skadade och dödade i trafiken per capita, ökade sjukvårdskostnader, försäkringskostnader osv?
Att inte antalet trafikdödade ökat i Danmark efter höjning på vissa motorvägssträckor är ju bara bra, ingen kan tycka annat.
Min erfarenhet är att trafikrytmen är tuffare men även att vägstandarden är betydligt bättre i Danmark än här, gynnsammare landskap, mildare vintrar osv, då kanske det är lättare att genomföra en höjning med positivt resultat eller hur?

FP
Och mitt svar var alltså till Lars inlägg 21:00, ibland slinker det in nya imellan...)

FP
Kristoffer: Du får kanske revidera din känsla av att vi tror nåt osv. Klar statistik finns på att Sverige och om jag minns rätt Belgien ligger lägst i världen angående antalet dödade/skadade per capita. Lusläs lite i länkarna jag relaterade till ovan så hittar du säkert en del siffror.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.