AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.617

Steptronic växlar inte upp efter kickdown

Ba
24
BanOne
540iA Touring -94
528iA Touring -97
528 Touring 1997, ligger jag i motorvägsfart typ 100km/h med driven i och 5:e växeln och gör en kickdown, lådan växlar då ned till 3:an, sen när jag släpper på gasen så ska väl 3:an ligga kvar ett tag för att sedan växla upp till 5:an igen....men det gör den aldrig, så jag får växla den manuellt till 5:an vilket inte är några problem. Läste på forumet att det kan vara sensorer på kammarna som ger någon signal till växellådan, är dessa enkla att byta och vet någon vad dessa kan kosta ungefär?

Sen läste jag att oljenivån i lådan kan vara låg (den är väl dessutom svår att kontrollera), och att även däcktrycket kan påverka växlingarna.

Vad har ni för erfarenhet, är detta dom vanligaste orsakerna eller finns det fler/andra vanliga felkällor? Kanske är detta något man kan programmera växellådan med?
Däcktrycket är ju enkelt att kolla, men olja, och kam sensorerna är ju lite värre, har ni några bra tips och råd ang detta?

Mvh
Thomas
He
70
Heavy
530D Touring -00
Jag har märkt av samma fenomen ibland. Var tvungen att manuellt växla upp efter kickdown. men inget som händer hela tiden så jag har inte funderat så mycket över det.
Fast att Däcktrycket skall påverka växlingarna tror jag inte på.
Behöver du byta Kamaxel pulsgivaren så kostar den 850 kr på BMW
men om den är trasig så startar inte bilen alls.
men det går att koppla bort denna när motorn startad.
och den är mycket enkel att byta.
Kolla om lådan fuktar någonstans, i såfall kan det vara låg oljenivå i lådan.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Ja rätt vanligt fel. Ofta givarsignaler som fel. Lite om givarsignaler skrev jag här Länk Ibland kan reset av styrboxar hjälpa som kalibrerar givarsignaler. Byt inga givare på chans i onödan innan diagnos som kan spåra fel i givarsignaler.

molle

mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jo, ojämnt däckstryck i framhjulen kan göra att lådan inte alltid vill växla upp. EGS behåller lägre växel i kurvor och den får info om kurvtagning via hastighetsdiffen mellan framhjulen. /molle
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
kan däck tryck spela roll ?? farsans 530 vi inte växla upp efter kick down kolla däck trycket och det var mindre en 1 bar i höger och 2.5 i vänster kan detta vara orsaken

Bmw
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Jajamensan, det kan vara orsaken i synnerhet om det är båda framhjulen du talar om. Som jag skrev i listan med givare till dig tidigare idag måste de fyra ABS/ASC hjulsensorerna "matcha" varandra, dvs hjulens diametrar får inte skilja för mycket.

Om du har mindre tryck i tex höger framhjul blir omkretsen mindre och det kommer att rulla fortare än vänster framhjul och EGS tror att bilen är inne i en vänstersväng och kommer därmed att hålla kvar en lägre växel för länge när du kör rakt fram.

pumpa upp och ut och prova så får vi se....

molle
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
molle 325 du kan fanimej din sak det tackar vi för ska prova dettta i morgon även fylla olja

Bmw
Ba
24
BanOne
540iA Touring -94
528iA Touring -97
Tack för alla svaren, blir en diagnos först, jag återkommer när felet är lokaliserat (däcktryckena är kollade och var ok).

Mvh
Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.