AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
633

Hastighetsmätar och vindrutetorkarproblem?

Ma
16
Marcello
535 E34 -90
M5 E39 -99
523 E39 -99
Har en 535 90-a som har problem med att hastighetsmätaren lägger av efter några kilometers körning, i samband med detta så lägger även vindrutetorkaren av men endast på det "halvsnabba" läget, alltså inte på intervall eller det snabba!!!!! KAn det vara ett relä? Var sitter det i så fall??? Kan det ha samband att färd datorn inte är ihopkodad med resten av bilen efter ett längre strömavbrott? Hur kodar man ihop dessa igen då?
Tacksam för svar Marcell
Brorsan du har relän/sökringar dels i motorutrymmet (på förarsidan i en svart låda iaf på M5) samt även under baksätet. Brukar stå vad de olika säkringarna /reläna går till...Om färddatorn är eftermonterad har jag för mig att det är jobbigt att koppla in den då det är olika kabelstammar i bilar med/utan färddator.
su
174
super-dan
116i - 06
Tycker det låter som ett solklart fall av dålig kontakt i givaren till bakväxeln. Kolla så att det är bra kontakt till givaren i klumpen och att ingen av kablarna har ärgat av. Torkarna styrs ju av hastighetssignalen så detta hänger säkert ihop.
Ma
16
Marcello
535 E34 -90
M5 E39 -99
523 E39 -99
Ska kolla och se om det löser mina problem.... Tack för svaren!
Visa användare
137
oo=00=oo
520d x-drive, 2016
525i Touring -01
Jag hade liknande problem på min 525 e34. Jag bytte hastighetsmätargivaren i bakaxeln och sen fungerade allt bra igen. Det hade nog räckt att plocka ur den gamla och göra rent den. Givaren är magnetisk och hade samlat på sig en massa metallspån i oljan som sen satte sig runt givaren.
Ma
16
Marcello
535 E34 -90
M5 E39 -99
523 E39 -99
Ska kolla imorgon om jag kan åtgärda felet, tack redan nu för era tips.....

Allt som inte är fastskruvat i marken kan stjälas...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.