AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.466

Första verkstadsbesöket i mitt liv

ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Lämnade in min BMW 728 på BMW i Välllingby för:

deaktivering airbag
katalysatorn lät "brummade" vid start, fästen som lossnat tror jag
byte servoolja
lackfärg på burk som jag ville ha också

Resultat:

airbag blev deaktiverat, lampan lyser dock och för det vill de ha 1600 kr för att byta en kabel

katalysatorn låter lika illa, de tittade på den lite snabbt, fästes metalband runt och klart, men det har inte hjälpt alls, i fakturan står 2 st gummibussninar är sönder, måste beställas.

ingen servoolja bytt

och ingen lack fanns framlagt

Kan ju inte säga att jag är helnöjd med första besöket men det viktigaste är gjort och det var airbagen. Dock så börjar man fundera om det verkligen är bytt också.

Har även en fråga till er kunniga, 2 gummibussningar är av?? Vad är dessa för bussningar, vad gör de och vart köper jag de? Kan jag byta själv?
Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
De enda gummibussningar jag kan täka mig på en E38 med M52 är de två som sitter i en ganska stor platta som sitter under avgassystemets bakre halva , en bit från katalysatorerna , man ser denna platta extremt enkelt om man tittar under bilen , där sitter det 2 gummibussningar som lixom avlastar avgasystemets vibrationer från karossen.

Men det är inte så vanligt att dessa går sönder , framme vid kattarna sitter det mig veterligen inga gummidelar i anslutning till avgassystemet. sitter egentligen bara fast i 2 x 3 st förkopprade stålskruvar i grenröret , inget gummi...

Men kolla de bussningar av gummi som helt säkert finns , kan ju vara de och de är enkla att byta , väldigt enkla.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
tack för detta svar, hjälper enormt mycket. BMW sa nämligen också efter att jag ringde de igen att det var bakvagnen och vid avgasrören som bussningarna släppt/gått sönder.

det är mao det du nämner som ska byta och jag är ju som jag är, måste ledas överallt när det gäller bilar.

vart köper jag sånt? BMW hade inga inne, är det bara att prova på andra BMWn eller har Mekonomen/Micro detta?
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
Kan någon visa vilken del jag behöver på Länk?

Länk

är jag på rätt bild? måste ju vara något där som är sönder.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
är det nummer 11 som jag ska skaffa? 2 st sånna?
Paap Reeder
... finns idag ingen BMW-handlare som har några delar på hylla s a s - och då speciellt inte till en dryga 10 år gammal bil - utan du beställer före 1430 och så kan du hämta delarna 0700 dagen efter.

Iaf på Borgs bil i Vby. Solna vill ha fler dagar på sig.

MVH /// Paap R

Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Oj, då är vi nog lyckligt lottade här i Göteborg. BMW i Mölndal har förvånansvärt mycket i lager. Hade både kedjesträckare, oljefilter och oljetrågspackning till min 730-92á.

Nu får jag säkert en del kommentarer men gummibussningarna till avgassystemet brukar jag köpa på biltema och byter själv. Inget som försämrar prestandan på bilen. Möjligt att dom håller kortare tid, men det är nog bara marginellt isåfall. Om man inte hittar exakt samma variant brukar det gå att få dit dom ändå utan att riskera att avgassystemet hänger sämre. Orginal kostar säkert några hundra och det är inte prisvärt för lite gummi även om det inte är mycket pengar i det stora hela.
/CC

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Gabber : det ser ut som att det är nummer 7 (sju) på bilden om det är de jag menar , jag vet att de kan gå slut på långmilare men det är ovanligt men jag har bytt ett par faktiskt. bilden man får se på avgassystemet är lixom lite svår för mig att kunna säga vilka det är , men det ser ut som att det är nummer 7 eftersom de sitter precis åvan plattan.

Men hm... det tar aproximativt 10 minuter att byta dessa på en upphissad bil , jag tror att BMW debiterar en kvarts period för det , dvs 25% av timpriset + delarna som inte är särskilt dyra , kanske enklast att någon BMW verkstad inom en 10 milsradie från dig gör det så att det blir rätt del.

De flesta BMW verkstäder är mycket bättre än det bemötandet du fick , många är halvdåliga men inte så dåliga som du beskriver.
Oftast är det försäljarna som är lite snorkiga och patetiska medans verkstadsfolket ofta är bra att ha att göra med samt att de flesta kan sitt jobb och gör det de skall.

Jag kan fortsättningsvis säga i rent informativt syfte att praktiskt taget ALLA udda delar dvs. närmre 100% av alla delar till en bmw bil finns bara på BMW och ingen annanstans än just på aukt. BMW återförsäljare.

Allt annat som finns på typ mekonomen , biltema , micro , Autoexperten , MECA osv. alla sådana delar är delar som ses som slitdelar eller som är gemensamma mellan flertalet bilar eller säljs i mycket stor omfattning , utan "ursäkt" hittar man aldrig udda delar på vanliga affärer.
Ett par bakre "aldrig byts" gummibussningar till en viss motorserie på en viss 7-seriebil kan ses som en udda del och bara BMW har den såvida man inte har en hemsk tur.
Det jag menar är bara att det oftast är lönslöst att hitta udda delar på vanliga bildelsaffärer som bara säljer slitdelar.... oftast , ibland har man tur.
Och självlart kan det vara del nummer 11 och 15 ochså som behöver bytas eller enbart de delarna , jättesvårt att säga om man inte tittat under bilen , men nummer 7 har jag en gång bytt men 11 och 15 kan ju va lika troligt , hissa bilen och känn efter hårt med ett par handskar och bänd lite med en skruvmejsel så känner du snart vilken bussning det är så det blir rätt om du skall byta själv.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
vad hade man gjort utan detta forum och alla hjälpsamma mäniskor.

det är som du säger del nummer 7, kollade med BMW också och bilden.

De debiterar 1000-1500 kr för oljepåfyllning/byte koll läckage samt byte av bussningarna.

Är det rimligt pris?
Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Låter rimligt!
Om du gör det själv kostar det:
Gummi: ca 200
Oljefilter: ca 150 kr
Olja: ca 700
+ några timmars jobb
/CC

Av
176
Avdragare
E39 523 -99
E31 850ia -95
Att göra själv är ofta bra om man vet vad man skall göra och hur , men man måste ju ha en lokal att vara i , inte alla som har eget garage med domkraft och pallbockar för att hissa bilen...

Jag tror det är viktigt att man hittar en närliggande verkstad som man har förtroende för.
ga
522
gabber
Golf 1.6 2008
jo de får göra jobbet, men 700 kr för olja?? det är servoolja och den kostar 150 kr litern plus påfyllning eller tömning, max 1500 kr sa dem.

oljefilter ska väl inte bytas när jag vill få servooljan påfyllt/bytt?
Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Läste slarvigt. Jag trodde det var oljebyte och då lät det billigt.

Man kan inte göra nånting på en verkstad utan att det minst kostar 1000 kr. Om man kan göra vissa småsaker själv kan man spara en hel del pengar med andra ord, men det underlättar ju förståss om man har på ett välutrustat garage.
/CC

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.