|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E32:a där höger bakljus slocknar efter ca 15 min körning. Felmeddelandet "tail light" visas. Glödlampan är hel men lyser inte. sitter styrningen i lampmodulen fram eller är det ett annat fel? Tacksam för svar. /Mali | |
|
Jag skulle gissa på att det är LKM som sitter fram i säkringsboxen. Ta isär den och kolla hur lödningarna ser ut. Nr 13 på bilden som du säkert redan vet. Länk Undvik alltså statisk elektricitet innan du börjar meka med den. Ta i ett element eller liknade. |
|
|
Tack. Trodde att bakljus styrningen satt bak någonstans. Jag har lött reläerna i LMKn om en gång när halvljusen slocknade. /Mali |
|
|
När bakljus krånglar är det senapsrelät som behöver en omgång med lödkolven. Mvh/Micke |
|
|
Man brukar kunna testa snabbt om det är LKM eller senapsrelät genom att bryta försiktigt på LKM-modulen när den sitter kvar i bilen, då brukar lyset börja fungera igen om det är den som är felet eftersom det ofta är otroligt minimala sprickor i lödningarna som orsakar felet och det brukar räcka för att det ska bli tillfällig kontakt igen, men avhjälps ju inte helt för än man löder om och hellst byter reläna på kortet. Som sagt så bör du avjorda dej själv innan du tar i kretskortet då det är så pass många chip på kortet som kan brännas annars av dina 36000 volt i kroppen. Senapsreläts kretskort är däremot totalt okänsligt för beröring och kan omöjligt brännas av att du tar i det. MVH Robban B |
|
|
Vet inte om du har samma problem som mig, men lampkontakterna i lamphållaren har ibland dålig kontakt och det avhjälps lätt med lite kontaktspray. Symptom är att lampan inte fungerar vid start och inträffar nog inte efter 15 min som du beskriver. /CC |
|
| Senapsreläer har jag inte hört förut. Menar du de (ett antal) som sitter på PCB kortet I LMKn? | |
|
Lkm har inget att göra med parkljus >91 enbart det vanliga nr 7 på bild senapsfägat därav namnet senapsrelä. Mvh/Micke |
|
| Ok. Men när det gäller 89 | |
|
Alltså e32 fram till -91 Mvh/Micke |
|
|
Tack så mycket. Det fungerar efter omlödning. /Mali |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.