|
|
|
|---|---|
|
hur ska man häva en sladd med en automat växlad bil? går det över huvudtaget ? den här knappen som heter något typ asc hjälper den något? | |
|
Har ine haft ASC förut, men många automat. Släpp gasen och styr emot. Fungerar utmärkt. Fast jag antar att ASC gör det svårt att få sladd överhuvud-taget. gorth |
|
| men om man släpper gasen så motorbromsar man ju på en manuell så trycker man ju ner kopplingen? | |
|
Det finns knappt någon motorbroms med automat. Jag har kört automat i över 30 år (blandat med manuell) och aldrig märkt någon skillnad. gorth |
|
| så det är bara att släppa gas och styra emot | |
| Just det. Lätt som en plätt! :) | |
|
I alla instruktionsböcker till mina BMWs har det stått att man ska lägga växelväljaren i läge N och styra emot. Men jag menar... fibbla med spaken just när man fått sladd? Förrvisso behöver man inte titta ner, det är bara att fösa spaken framåt från D utan att trycka in knappen, den stoppar själv i N. Men ändå, ena handen på ratten och den andra ska ner på spaken just när man fått en överraskande sladd och håller på att tappa kontrollen...? Knappast för min del. molle |
|
|
Asc-knappen stänger av asc, så den ska du inte trycka på, systemet är aktivt från start. Jag upplever det ganska svårt att få sladd med asc, men om man stänger av det så kommer baken ut direkt... :) |
|
|
Häva sladd??? Gillar ni inte köra bil? Dt är bara koppla ur SBR-funktionen och sedan börjar det roliga ,nämligen KÖRA BMW. God hjul /Mats |
|
| bmw ger ju sällan så överraskande kast, som typ en volvo 240, så man klarar det med en hand ;) | |
| (Anlima) köra och leka är en sak men om man får en oväntad sladd så kan det vara bra att veta vad man ska göra eller hur. | |
|
Kunde inte låta bli att ironisera lite men alla vet ju att när vintern kommer blir det halt . Det är bara anpassa hastigheten efter underlaget. Släpper det, ja då har det gått för fort. Jag har väl för "liten erfarenhet av vinterväglag" för att vara rädd att få sladd på min bil när det är halt. :) /Mats |
|
|
ASC på min bil är faktiskt ganska generös och den hugger inte lika brutalt som den gjorde på min E39, men den är bra att ha på vintern, tro mig. Sladd är väl en sak, det får man faktiskt räkna med i en bakhjulsdriven bil med lite vrid, framför allt på vintern (dock brukar jag släppa av på gasen gradvis istället för helt på en gång, för att undvika kast och retursladdar). Det jag inte gillar är när framhjulen släpper, ingen kontroll då... Sedan tycker jag också att bilar som sälj i Sverige borde ha diffspärr som standard. I lägen då man kör t ex uppför en backe eller skall komma ut från att vara inplogad är ASC värdelös (eftersom den tillåter visst hjulspinn). Min kompis hade en E34 M5 som han hade diffspärr på, han hade inga problem i de lägena. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.