|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet om det är möjligt att programmera om sitt larm på bilen så att det tjuter 2ggr när man låser upp och en gång när man låser precis som de blinkar nu? har sett flera bilar som har de och vilj gärna vara lite amerikansk med tjutningen där =) bilen har bmw orginal larm, och har all ytrustning förutom bmws egen navigering så tycker de borde gå eller går de bara på amerkanska bmw bilarna eller importerade måntro? /burner | |
|
tror inte det går.. |
|
|
Enligt BMW's dokument går detta bara att programmera på den amerikansksålda bilarna men hur det är i verkligheten vet jag inte. ___ //Ulf |
|
|
Okej tackar för svar.. som jag misstänkte.. har tid bokad hos M-bilar i västerås på fredag, ang dom skulle kolla på det. Men om det är så att de bara går på dem amerikansksålda bilarna.. måste de väl bara vara en mjukvaru sak eller? då de tjuter om larmet går och de blinkar när man låser idag så rent teoretiskt så borde de gå då all hårdvara finns ju. ingen här som gjort detta på egen hand annars? /burner |
|
|
Det ska inte vara några problem. Funderar på att göra det själv då jag ofta glömmer bort om jag låst eller inte. Ett ljud är lite lättare att minnas än ett knapptryck. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Att lämna in till BMW är vad jag menade med att "göra det själv" =) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
hehe Okej, men jag återkommer under fredagen efter jag varit på bmw, enligt dom så trodde dom inte att det gick då en mek hade själv en 330 -01 svensksåld och dne gick de inte på, men beror på hur den är utrustad sa han, men då sa jag att när man köper bil ny så kan man väl bara välja inget larm eller larm, och väljer man larm så har den ju larm funktionen med allt de innebär menade jag, men han kunde inte svara på det, utan måste plugga in bilen i deras dator för att exakt se om det är möjligt. Hoppas det då det är lättare att komma ihåg att se till att bilen är låst, plus jag tycker de låter rätt så fränt =) Men återkommer under fredagen då jag vet vad bmw säger till mig men andra här på forumet kanske vet mer eller har så själv på sin bil? /burner |
|
|
Har det inget med den personliga programmeringen av nyckeln? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Kan det mycket väl vara, men är de en programmering dvs mjukvaru sak så skall de gå ordna utan problem tycker jag, men man vet ju aldrig hur bmw ställer sig till det. /burner |
|
|
Har själv önskat detta men oxå blivit nekad att det inte skall gå. Den kan ju även vara så att den måste vara inställd som US för att det skall fungera, vilket kan dra med sig diverse andra inställningar som man inte vill ha. Annan låsning och säkerhet vilket inte är samma på US-marknaden. /chni |
|
|
Hade samma önskan av exakt samma skäl och äger precis om du en cab, fast en -03:a och på förfrågan till BMW så blev svaret att det inte gick. Frågade inte så mycket vidare utan "nöjde" mig med svaret. Tycker det är märkligt för tutan tjuter ju när lamret går så... Och om det funkar på amerikanska bilar så borde det ju funka även på europeiska tycker man. Men ibland fattar jag inte hur BMW tänker... Ett exempel är BMW egna Ventilhattar som finns att få i amerika med //M logga och allt, den FÅR inte säljas i Europa. Har en belyst ///M 6-växlad växelspak. Hade först köpt en 5-växlad då det inte "fanns" 6-växlade till min bil och ville köpa bara det 6-växlade emblemet. Det FICK man inte heller. Till slut köpte jag en ///M 6-växlad spak som hörde till en Z4, men var EXAKT samma som till min e46???? Dom är konstiga ibland på BMW. Blir spännande att veta hur det gick hos BMW. Niklas Fransosen |
|
|
Så här står det i BMW TIS: Confirmation Deactivation, optical o active o not active The deactivation of the anti-theft alarm system is confirmed by the hazard warning lights flashing briefly. Confirmation Deactivation, acoustic o active o not active The deactivation of the anti-theft alarm system is confirmed by a siren sounding briefly. Only permissible on US vehicles. Confirmation Activation, optical o active o not active The activation of the anti-theft alarm system is confirmed by the hazard warning lights flashing briefly. Not R50, R52, R53 Confirmation Activation, acoustic o active o not active The activation of the anti-theft alarm system is confirmed by a siren sounding briefly. Only approved for US vehicles. Jag har själv försökt få dom att få min 320 att blinka när jag öppnar den vilket enligt ovan ska gå men verkstaden sa att det inte gick på E46. Dock vet jag flera med E46 som fått detta programmerat. När jag var inne med min 530 och ville få något annat omprogrammerat så gick inte det heller trots att det enligt TIS ska gå. Då sa dom att vad som går och inte går beror på utrustningen i bilen. Dom har möjlighet att läsa ut info från bilen om alla möjliga inställningar och där står även vad som är inställt just nu för bilen samt de olika nycklarna. Enligt hörsägen så kan verkstäder med god kunskap om andra program (Carsoft?) utföra mer programmering än vad BMW klarar själva med sitt system. ___ //Ulf |
|
|
I min svensksålda 328-00 står det nåt om detta i instruktionsboken, att man skall kunna få den att tjuta olika för olika funtioner. Kan de vara så att det gäller vissa länder och att instruktionsboken bara är direkt översatt så att den skall funka i alla länder? Daniel Länk |
|
|
Jag återkommer som sagt efter jag varit hos bmw om detta. /burner |
|
|
Var in på BMW idag då jag var ledig från jobbet, och fick en tid istället för den jag bokat på fredag. Men BMW kom fram till att det inte gick ordna tjutsignal på min bil, och dom trodde inte de gick alls på svensksålda bilar.. möjligen dom har haft innen en importerad som hade de i så fall annars aldrig haft de sa dom.. och möjligen att de är olika mjukvaru inställningar som är specifikt för vissa länder.. och därmed inte möjligt med svensk inställning.. Men enligt en jag känner som är expert på bmw (jobbat för Bmw hela sitt liv så han vet vad han snackar om) så skall det gå så får snacka med han lite mer. Annars sa dom att de finns eftermarknads larm typ Defa.. som man kan installera och få den funktionen. Och de fina med de larmet sa dom är att man slipper extra larm dosa för de, då det går genom orginal nyckeln sa dom, men får kolla upp de samt höra med han jag känner innan man gör någon åtgärd. /burner |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.