AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.407

Värde på udda diesel - 318d Touring -04

Hej!

Vad tror ni om värdet på en udda fågel som 318d Toruring -04? Uttagen december 2004 med en tidigare ägare i Tyskland. 14600 mil och spec. enligt nedan:

Xenon, Klimatronic, Sitzheizung 2x, Bordcomputer, el. Fensterheber 2x, Park Distance Control, Alufelgen 195/65 R15, Zentralverriegelung mit Fernbed., Mittelarmlehne, Spiegel el. verst., Radio CD bmw business, Airbag 6x, ABS, Freisprecheinrichtung, Dachreling schwarz, Aussentemperaturanz., Nebelscheinwerfer, Fahrersitz höhenverst., Beifahrersitz höhenverst., get. Rückbank, Servolenkung, Kopfstützen hinten, 1.Hand, scheckheftgepflegt

Jag ska ha bilen till och från jobb i huvudsak, saknar för mitt behov egentligen bara multiratt. Dessutom är den reggad i Euro4 dvs miljöklass 2005 och får skatt baserad på koldoxidutsläpp istället för vikt.

Verkar ordentligt servad, det enda jag inte får ihop är att verkstaden har kryssat i Inspektion I både vid 6700 och 13800 med mellanliggande oljeservice. Den senare borde väl vara II? Jag ska kolla med verkstaden imorgon. Och uttagen 12/04 är möjligen modellår 2005, kan jag läsa ut modellår av chassinumret?

Kaross i vettigt skick med tanke på milen, inredning ok förutom litet hål på högerstolen som lillfingernageln på ett barn. Sommardäck ok och beg vinterdäck medföljer.

Vad bör jag max ge för bilen hemma på gatan reggad och klar för att inte göra en för dålig affär? Eller är modellen död för att den är udda med många mil?

Mvh

Erik, Skälby
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tillverkningsdatum kan du se här Länk med hjälp av chassinr

Verkar vara långa serviceintervaller men bilen har ju sannolikt gått "långa" mil (med tanke på 14600 mil på exakt 2 år) och då serviceintervallerna påverkas av förbrukningen så kan det kanske stämma. Min egen 320dAT gjorde sin 3:e Inspektion vid ungefär samma miltal som "din" gjorde sin andra. Men det är helt riktigt att den andra inspektion ska vara den stora, dvs II.

I övrigt en ok välutrustad bil för att vara en 318d. Inte helt ovanligt så saknas multiratten men den går att eftermontera. Hur mycket det kostar beror på om den som sitter där är 3- eller 4-ekrad.

Bilen lär ju hålla ett antal mil till men självklart så blir den ju svårare att sälja när milen börjar närma sig 18-20' och däröver. Som modell är det svårt att säga hur het den är eftersom den är relativt ovanlig. Borde ju finnas en del som vill åka riktigt billigt men ändå bakom ratten på en BMW.

Vet inte om jag vågar mig på en prisindikation men 130-140' kanske?

___
//Ulf
Hej och tack för respons!

Bilen är tillverkad och tagen i trafik i december 2004. Jag har fått mil, datum mm bekräftat med verkstaden som servat, allt stämmer med boken. Dessutom förklarade en engagerad mek på Borgs bil att det var helt i sin ordning med Inspektion I med mellanliggande oljebyte för aktuell modell enligt serviceinstruktionen han läste ur.

Känner jag mig själv rätt är bilen till salu om ett par månader så det hinner väl inte bli mer än drygt 15000 mil och då tror jag som du Ulf att det borde finnas ett gäng som vill åka relativt nytt, billigt och BMW. Nu återstår att se vad priset kan landa på.

Ratten är 4-ekrad, var hittar jag mer info om byte multiratt? Mektipset talar om 6-cylindriga bilar.

Mvh

Erik, Skälby
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Miljöklass 2005 och euro 4 har inget med varandra att göra.
MK 2005 är ett svenskt påhitt.
Enlig reglerna från i höstas kan ingen privatimporterad dieselbil klassas enl den normen, så du bör inte hoppas på att du kommer få en CO2 baserad fordonsskatt.
Mvh
Marin
Hej!

Jag är medveten om att mk 2005 är ett svenskt påhitt men kraven motsvarade i vart fall tidigare Euro4, se länk. Länk

Jag har bl.a. importerat en A6 Avant 2.5 TDI och en Golf 1.9 TDI som uppfyllde Euro4-kraven. Dessa reggades utan probem i mk 2005 och fick skatten baserad på co2. Golfen tog jag hem i september men har reglerna ändrats sen dess tar jag tacksamt emot info om var jag kan få klarhet i ändringarna. Var har du läst det?

Mvh

Erik, Skälby
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det var som fan!
Hade bilarna DPF? Hur beräknades vägskatten?
Om det är så, kommer nästa bil jag köper vara en diesel!
Mvh
Marin
Hej,

Nej, dpf behövs inte för att kvala in i mk 2005, ingen av mina bilar har haft det.

Skatten beräknas utifrån ett co2-värde i gram/km som är angivet för bilen, vid kombinerad körning har jag för mig. Det finns en formel på vägverkets hemsida och även en räknehjälp. Alla data avseende co2-utsläpp framgår av bilens CoC-papper.

Mvh

Erik, Skälby
Bara som ett påpekande så har dieslarna i E46 sista modeller (åtminstone under hela 2006) klarat mk2005 utan partikelfilter.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.