AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.164

Hur ta bort handtag på baklucka

EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Eftersom rostskyddsgarantin snart går ut har jag kollat över bilen noga för att hitta eventuell rost innan det är försent. Har läst på forumet att man ska kolla under handtaget till bakluckan. Jag lossade torx-skruvarna som håller fast den men upptäckte sen att handtaget även sitter i två clips. Vågade inte testa att ta i och dra av rädsla för att göra sönder clipsen. Min fråga är helt enkelt, hur får jag bort handtaget på bästa sätt utan att förstöra clipsen?
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Kanske ska skriva vad det är för bil också...
E46 coupé.
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Är det verkligen ingen som vet?

Jag menar alltså det utvändiga handtaget som reg.skyltsbelysningen sitter i.
Pl
91
Platypus
328Ci -99
Har inget minne av några konstigheter vid demontering/montering av handtaget när jag bytte mitt trasiga handtag. Bara att rycka loss. Ofta går clips att använda igen, om inte kostar nya bara några kronor på bmw. Fast clipsen "behövs" ju bara när du håller på och monterar handtaget, det är ju skruvarna som håller fast det.

EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
OK
Tackar!
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Jag gjorde samma koll för 10 dagar sen...kollade bakom handtaget o jag har samma bilmodell som dig, en 2001:a E46 cupe. Jag hade inga klips, inte vad jag märkte i alla fall. Jag lossade de 4 trox-skruvarna, sen satt den fast som den var "limmad" lite typ, bara med enkelt handgrepp vippade jag bort den.

Den var alltså inte limmad men det har setat fast så länge att den "växt" ihop med bilen :-D

...så lossa de 4 skruvarna så är det klart :-D

Jag hade 2 små rostbobblor, men enligt mbw verkstad så behövdes inten ny lucka, bara renovering, men jag fick en ny huv som var värre. ( i alla fall vad de sa)

EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Min sitter med clips, det är jag säker på. Har lossat skruvarna men det räckte inte. Bände försiktigt i handtaget och såg då att det satt ett clips i vardera ände av handtaget. Ditt handtag kanske har varit borttaget tidigare utan att clipsen sattes tillbaka?
EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Ny huv ska jag också få, det är redan klart. Passar perfekt med ny huv eftersom det var väldigt mycket stenskott på den.
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Ja, samma här, stenskott som tusan, som jag i 6 timmar lagade i sommras :-/ ...men det blev inte superduper dirket. Så ny huv e toppen! Men de gjorde ett sådär lackjobb...så jag var där o visade dem alla damloppor...det va många. Så jag skulle återkomma i Januari så får de polera bort dem eller lacka om, vad vet jag(?)

Bakluckan måste jag gå igenom också vid nästa tvätt, samt titta på framskärm o kofongare som också blev omlackade. Hmm....

EN
114
ENS
330e Xdrive Touring -22
Nu har jag tagit bort handtaget. Det var, precis som Platypus sa, bara att rycka loss det efter att ha lossat torx-skruvarna. Clipsen höll dessutom och kunde användas igen.

Under handtaget såg det oförskämt fräscht ut. Jag börjar nästan tro att bakluckan redan är bytt på rostskyddsgarantin. Får kolla det med BMW nästa gång jag är där.
Visa användare
199
judas
Volvo V40 T2 -16
Jag fortsätter på den här tråden eftersom den har rätt rubrik och handlar om rätt sak:

Jag vill också byta bakluckehandtaget på min E46:a eftersom båda nummerplåtsbelysningarna lagt av och knappen till bakluckan glappar.

Ett nytt lackat handtag kostar 2500 på BMW och ett olackat kostar 840:-.
Är det någon som vet hur lätt/krångligt det är att flytta över den lackade delen av handtaget till ett nytt handtag? Om det inte är alltför pilligt så slipper man ju merkostnaden på 1660:-.

Sitter sladdarna på insidan med kontakt eller måste man klippa dem?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.