|
|
|
|---|---|
|
hej på er alla. är ägare av en 525-89. jag undrar följande sak som jag hoppas att någon/några vänliga själar på detta forum kan jhälpa mig med. min bil är ej diff bromsad/spärrad. vilka modeller eller serier eller vad man nu ska kalla det är diffbromsade??? kan jah se på en diff om den är diff bromsad??? hur kan jag se det om det går??? A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun. | |
| diffbroms brukar sitta på en hel del (om inte alla) M535or, rätta mig om jag har fel. M5 har också diffbroms. För att kolla om det är diffbroms så hissar du upp bakänden på bilen och snurrar på ena hjulet så ska det andra snurra samma håll, be någon hålla emot det ena hjulet så snurrar du på det andra och då ska det börja tröga när du snurrat lite så är det med diffbroms. Hoppas du förstod min lite luddiga förklaring. | |
|
Sööööök!! Detta har avhandlats i ett miljontal trådar, hehe. Kort svar: Alla M bilar har diffbroms standard, till övriga modeller var det (ett ovanligt) tillval. Undantaget är iX:arna som hade viscobromsad bakdiff standard. Går ej att se utanpå diffen annat än möjligen på brickan där S betyder "Sperre". Enklast att kolla om bilen har lamelldiff är att hissa upp ena bakhjulet och försöka dra runt det för hand. Går VÄLDIGT tungt (om alls) om bilen har lamelldiff. Är diffen lös försöker man vrida utgående medbringare åt var sitt håll samtidigt. Detta går INTE på en diff med lamellbroms (om du inte är Hulken...). --- Going sideways. |
|
|
Sorry, helt sant att alla E28 535 hade diffbroms standard. Glömde det. --- Going sideways. |
|
|
tackar för alla svar. kan det vara så att det finns någon här som har en bromsad diff liggande som passar till min pärla??? A good friend will come and bail you out from jail... but, a true rider will be sitting next to you saying, damn.... that was fun. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.