AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.207

Säkerhetsbältet i mitten bak har hängt sig

Mitt säkerhetsbälte i mitten på baksätet har hängt sig... Fällde sätet och då fick den nog in för mycket bälte och låste sig helt enkelt... får inte upp sätet nu.. Nån som vet hur man får ut detta? Vet att det har låst sig innan men jag har haft tur och det har rullat ut... Och varför låser det sig?
tr
3
tret2
E39 530iA Touring M-Sport -01
Precis samma sak hände mig! Fällde baksätet, detta kanske gjordes lite för "våldsamt" då jag nu efterhand insåg att det kan ha varit "dunsen" som gjort att något låst mittersta 3punkts bältet.

Problemet är att när väl bältet låst sig i indraget läge, samt ryggstödet är fällt är det mer eller mindre omöjligt att komma åt och frigöra det från sittdynan. Detta då nedre delen av 3punkts bältet i mitten sitter bultat i chassit med en torx skruv under sittdynan!

Så min fråga, hur låser jag upp spärren inne i själva bältesrullen, så att jag får ut bältet igen. Har lyckats få loss nederdelen av bältet från chassit. Men bältet är helt omöjligt att rubba ur själva rullen, samtidigt som bältesrullen sitter inkapslat i ryggstödet, mycket svåråtkomligt.

Vet att detta har diskuterats i fler trådar, men ingen har precisierat en exakt lösning mer än att det är "någon" spärr eventuellt som man kan lossa!?!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är en säkerhetsspärr som ser till att bältet inte går att dra ut om inte ryggstödet gått i lås ordentligt. Detta för att man vid krock inte skall vika sig dubbel och skalla sina engna knäskålar. Kolla upp det så skall det lossa av sig själv.
tr
3
tret2
Vet att det har pratats om ryggstödet också, har kollat det och kontrollerat att ryggstödet låses korrekt. Kan ej heller se någon mekanism från själva ryggstödslåsningen som kan påverka bältet i ryggstödet. Kan tänka mig att denna spärr endast kan påverka bältena till de yttersta sätena, dvs ej mittensätet.

Så frågan kvarstår, hur kommer jag åt att antingen plocka ut bältet från ryggstödet, alt om det finns någon liten spärr inbyggt i bältesrullen som går att komma åt utifrån.

/Kalle
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har inte kollat mekanismen i detalj. Jag vet att mittbältet tvärlåste sig dock på min. Omöjligt att rulla ut en millimeter. Rätt som det var fungerade det bara igen och senare hörde jag om spärren på ryggstödet så jag bara tog för givet att ryggstödet inte hade varit uppfällt ordentligt. Men om du inte ser någon förbindelse mekaniskt kanske det är som du säger ytterplatserna som spärras.
Generellt för rullbälten är att rullen låser fast om den lutas åt något håll gentemot hur den normalt sitter monterad. Jag har vid något tillfälle monterat isär ett rullbälte och vill minnas att det satt en rörlig tyngd i mekanismen som låser den om den inte ligger i botten på rullen.
Om rullen låst sig på grund av detta är lösningen att på något vis få tillbaka den i det läge den normal är monterad samt att man får spärrhaken som greppat tag i kuggarna att släppa genom att rulla in bältet lite mera.
Om jag förstod m_johan84 och tret2 rätt är det ett knepigt problem att lösa.
tr
3
tret2
Har nu löst problemet. Anders hade rätt, det finns faktiskt en koppling mellan ryggstödslåset och säkhetsbältet. Nu visade det sig att detta var inte felet.

Den största svårigheten visade sig vara att komma in i ryggstödet. Kollade på realOEM.com och fann att det går att lossa en plastlist som sitter i innanför det nedfällbara mittarmstödet.
Del nr21 på bild Länk

Sedan var det "bara" till att börja "bryta" upp bakstycket (nr 3)Länk till ryggstödet.
Tyvärr är det mycket svårt att komma in i ryggstödet utan att låshullingarna som håller bakstycket på plats går sönder! Det går att sätta tillbaks bakstycket men det sitter inte till 200% lika hårt som innan, skall limma dit det nu.

Väl inne i ryggstödets innanmäte hittade jag ett kablage som går från låsmekanismen som låser ryggstödet i upprättläge. Denna vajer låser sedan en liten spärrarm inne i säkerhetsbältesrullen, om inte ryggstödet är i låst läge!

Nu var detta inte problemet för mig, utan när jag plockade ut säkhetshetsbältesrullen, visade det sig att en liten fjädermekanism till "läges" kullan (den som Hopsbrook nämner) hade hoppat ur läget.
Detta medförde att metallkulan (ca 5-7mm) som är lägeskänslig, hela tiden påverkade låsmekanismen. Denna kula har funktionen att genom belastning av dess egna tyngd att låsa bältet ifall bältet snabbt dras ut alt tyngdkraften påverka den vid en krock, alt bromsning osv.

Har tyvärr inga bilder på detta isärtaget, men nu är det löst iaf! Det konstiga är att ovan kablage som går mellan låsmekanismen till ryggstödet och säkerhetsbältet ej syns på realoem.com!
Tog ca 4h att göra allt (bytte säkhetsbälteslås i sittdynan också), kräver inga direkta verktyg mer än lite torx bits och mycket tålamod!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.