AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.140

Kolla dessa värden

Mo
65
Moddis
740ia -95
Bmw 740 -95

CO 0,8 (0,5)
CO 2500 0,4 (0,3)
HC 120 (100)
LAMDA 1,00 (0,97-1,03)

Lamda är ju helt okej. Är det så trist att det lutar åt kattarna? marginell skillnade på dom olika sidorna..
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Går motorn okay, dvs membran och tändspolar = ok så sätter jag mina pengar på katt-byte.

//Magnus

Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Var bilen ordentligt varmkörd vid mätning? Frisk motorolja o stift påverkar också. En skvätt etanol i tanken kan också hjälpa..
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Har bilen stått länge så bensinen är gammal kan det vara en hjälp att byta till frisk bensin också

/Mats J
Mo
65
Moddis
740ia -95
Bilen går bra jämt och fint nydligt bytt olja, oljefilter, luftfilter och tändstift

Bilen var varmkörd plus att besiktningsmannen körde en bra sväng vilket resultera i något sämmre värden.

Ny bensin varje vecka.
Paap Reeder
Då ser det inte bra ut.
CO och HC-värdet anger att den kanske går fett även om lambda anger 1,0.

Nu är jag kanske ute på 15-famnar men lambdavärdet anger att förbränningsförhållandet är OK men att förbränningen störs av något.

Kastar fram => oförbrända oljerester. Om bilen normalt inte förbrukar olja .... så kanske vi måste börja undersöka vevhusventilatioen.

Nu är jag inte helt hemma på M60/62 men där snackas det om några membran ...
... ngn annan kanske kan fylla i ...

MVH /// Paap R

Mo
65
Moddis
740ia -95
Hoppas på svar ang detta av Bmw på torsdag. Då kopplar dom upp datorn och kollar lamdan mm.

Återkommer med svar när jag vet vad felet är!

/Ante
Mo
65
Moddis
740ia -95
Jaha var in på bmw med bilen idag och alla värden på motorn är kanon lamda mm. Fanns inte ett ända felminne...
Så enligt dom är det kattbyte som gäller mest troligt.
Paap Reeder
... mät HC före kat på grenröret och så efter.
Lägger in bild på bloggen för en M70.

MVH /// Paap R

Mo
65
Moddis
740ia -95
aa det är ju smart då ser man ju hur mycke dom renar.... eller kanske snarare inte renar.. Får ta och kicka lite mer på detta efter helgerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.