AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.397

Montera 12-voltsbrytare i kupén på bra ställe?

Sida 1 av 2
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Hej!

Jag skulle vilja montera strömbrytare för att kunna styra laddning av mobilen, navigatorn och nextbasespelaren. Dessa sitter i hållare och jag vill slippa dra ur och ha kabeln hängandes fult, då grejerna inte behöver laddas.

Någon som monterat strömbrytare någonstans i kupén på snyggt sätt och som kan tipsa?

Min enda idé är att försöka bygga något i det lilla facket alldeles "bakom" växelspaken. Har kollat på denna strömbrytare:
Länk

Tacksam för tips!

//Marc
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Det borde väl fungera med en brytare för typ el ruta från skroten. Då får man ju original utseende iaf.

/Ian

sw
570
swunge
BMW 320i Touring -03/2
BMW 525i Sedan -88/7
BMW 327 Turbo -88
BMW 323i -86
Det finns ström att ta i handskfacket. Koppla kablarna dit så får du ström så fort du vrider på nyckeln.

Monterar du en sådan brytare från clasohlsson så hade jag satt den dolt under ratten i förvaringsfacken eller nåt sådant.

Jag hade absolut tagit ström från någon knapp som redan sitter i bilen om jag vore du!
tag ström från matningen till cigguttaget delar du upp den så får cigguttaget ström även om brytaren är frånslagen.
Man måste sätta en separat brytare av vanlig till/fråntyp. Matning kan tas t.ex från ciggtändarens kablage. Det finns inga knappar/brytare i E39 (på skroten t.ex) som är av till/fråntyp, den enda jag hittat är brytaren på dörren till bakre elhissarna. Alla andra är momentanbrytare (återfjädrande) som styr sina respektive funktioner via elektroniska styrboxar osv, bl.a för att koppla ifrån automatiskt via sensorer, timrar, vid sleepmode osv.

FP
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Hej och tack för svaren!

Det blev en sådan strömbrytare från CO som jag länkade till ovan. Monterade den bredvid det högra ljusvredet (dimljus) uppe vid mätartavlan. Kapade strömmen till cigg. uttaget och monterade två 12 volts uttag. Styr sedan dessa 2 uttag Av/På med strömbrytaren...Kopplade in mobilladdare och navi-laddaren och gömde allting under växelspaken. Drog självklart kablarna väl dolda bakom panelen. Funkar bra! Gäller bara att inte glömma switchen på då man går ut ur bilen men väljer att ha t.ex. navin kvar i hållaren. Strömmen finns ju där konstant även om bilen är avslagen.

//Marc
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Detta låter spännande, men var har du satt urtagen sen då? Har du ngra bilder?

Hänger inte kablarna fr Navi o mobil löst iaf när du väl tagit ur dem från sakerna?

*BAWORAK*
En annan tänkbar lösning skulle kunna vara att koppla ett hjälprelä för uttagen och styra med den plusmatning som ligger kvar innan bilen går ner i sleepmode, dvs 16 min efter man stängt och låst osv. Då kan man aldrig glömma eller ladda ur av misstag, och allt startar upp så fort man öppnar bilen igen osv.

FP
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Svante!

Jag ska förklara. Det är inte det smartaste sättet kanske att lösa mitt problem, men det blir cleant! Det jag gjorde var att ta bort stereon och allt därunder. Sedan lossade jag panelen där 12-volts pluggen sitter. Från denna på undersidan går det kablar -plus -minus och en -plus för det oranga lyset kring 12-voltsuttaget. Jag köpte sedan denna: Länk (mittersta på bilden), kapade bort cigg-pluggen och kapade sedan plus och minus inne i bilen och lödde ihop det hela. På pluskabeln lödde jag dessutom på en ledare som anslöts till denna switch: Länk

Så, nu finns det alltså 2 extra 12-voltsuttag som hängde och dinglade under panelen med orginal 12-voltsuttaget. Dessa 2 extra uttag, men ej "orginal 12volt" är anslutna till switchen.

Monterade två stycken broditfästen vid luftkanalerna i mitten och satte fast navigatorn på ena och telefonhållaren på andra. Telefonhållaren är en aktiv hållare med laddkabel ständigt ansluten. Laddkablarna till Navigatorn och Telefonhållaren drog jag sedan bakom stereon och ner till mina uttag och där tryckte jag bara i dom i uttagen jag gjort. Det blev trångt som fan därunder men man får försöka lirka dit och stoppa undan pluggarna och hållarna så gott det går. Tyvärr är ju dessa alltid så jävla stora! Men de syns ju inte sen som tur är. Och det var väl själva poängen med det hela.

Men det är riktigt, det hänger en kabel då man ej har navigatorn på plats, detta därför att hållaren till denna inte är aktiv.

Hur som helst så ser det riktigt cleant ut och det är skönt att ha grejerna på stadig plats och kunna bestämma då man vill ha laddning eller inte. Hoppas du/ni förstod hur jag gjort! Tog tyvärr inga bilder... =/ Men kan ta bilder på hur det ser ut just nu, monterat och klart. Ge mig din mail så skickar jag!

//Marc
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ok,
Hoppas du kan visa ngra bilder sen eller sa. Later riktigt bra gjort, och cleant är alltid att föredra.
Tack för lektionen.

*BAWORAK*
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Bilder finns nu här:
Länk

Sorry att jag inte tagit bilder under installationen samt allt bök. Det fixar sig nästa gång jag får för mig att plocka isär hela skiten... =)

//Marc
Hittar inga bilder på brytaren där. :-(

Jag drog in min sladd till navin bakom gallret, letade upp en kabel med ständig plus och lödde dit den. ---> Länk

///Micke
Min cabrio Länk
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Snygg lösning på laddningen...Bra!

Bilden på switchen ska finnas där!

Men här: =)
Länk

//Marc
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Sag ju riktigt bra ut det där. Ser att du har en Navigon. Är du nöjd med den? Har nyligen inhandlat en sadan fast den nyare 7000. Fungerar bra tycker ja, prövat den i Tyskalnd nu i nyar den hittar bra. TMC-kabeln behöver man inte i här, bra mottagning i Tyskalnd överallt:-) Annars tycker jag just att den kablen är lite trakig att ha hängades, hur upplever du det?

Har du alltid hallaren kvar mot fönstret? Skulle villja ha det pa ngt annat vis, tex som med din mobilhallre, men vet inte om det gar. Jobigt att alltid ta bort hallaren fr fösntret (o blir sa manga fläckar pa rutan)sa inte tjuvar tror att navin är kvar i bilen...

*BAWORAK*
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Kan man montera navin pa en likadan hallare som du har för mobilen???Sorry för fler fragor.

*BAWORAK*
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Jag tycker inte alls om hållaren som följde med och som fästes i rutan, och jag har beställt nya fästen. Kommer att montera navin precis som jag gjort med mobilen. Dock finns inga aktiva hållare till Navigon, vad jag vet. D.v.s. hållare man ansluter och har konstant ström inkopplad till.

Jag har beställt dessa 2 hållare:
Länk Fäste till luftkanalen passande e39 (samma som jag nu har mobilhållaren monterad på.)

Länk
(Denna funkar och passar även till Navigon.)

Navigatorn kommer snart att sitta bredvid mobilen. Nackdelen är väl att man förhindrar luften att strömma ut i mitten, men det lever jag med. Finns flera fördelar. Dels stöldrisk som du säger, renasre ruta och sedan är det snyggare. Kabeldragningen blir dessutom ännu mer diskret. Jag har Dragit min TMC-antenn bakom trälisterna och bakom ratten. Kabeln tittar sedan fram alldeles under där A-stolpen möter intrumentbrädan. Fäste sedan antennen långt ner på rutan. På bilderna syns dock inte TMC-kabeln ansluten.

Har även jag, märkt att TMC fungerar hur bra som helst även om antennen inte är ansluten, men men! =)

Vidare så är jag riktigt nöjd med navin, funkar ju sjukt bra med klockren exakthet.
Hör av dig om du vill veta något mer.

Jag kan höra av mig då jag fått navin på den avsedda platsen och hur det ser ut.
//Marc

Jo
33
Jonas - V8
523i Touring -98
M5 -00
Hej!
Jag har löst monteringen av navigatorn (Navigon 6000T) genom att tillverka ett eget fäste som bygger på att jag äntligen får nytta av kasettbandspelaren.
Låter kanske konstigt men eftersom jag inte använder navigatorn dagligen så vill jag ha en lösning som inte innebär åverkan på bilens interiör.
Jag har alltså byggt ett eget fäste som jag kan skjuta in i kasettöppningen på min business stereo. Visst skymmer navigatorn vissa knappar på stereon men det gör inget då funktionerna finns på ratten.
Jag har även monterat två stycken strömbrytare till div utrustning. Jag löste detta genom att slita bort mugghållaren framför växelspaken och därefter införskaffa en begagnad täcklist som jag monterade strömbytarna i.

/ Jonas
Hur blir mottagningen (sett på lite sikt, olika riktningar, olika tider på dygnet osv) för er som har navigatorn en bit in i kupén, nere på panelen osv?
Visserligen har så gott som alla nyare navi Sirf III-mottagare eller motsvarande med högre känslighet än tidigare generationer men noggrannheten och uppstartstiden blir sämre i samband med sämre signalkvalité.

FP
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Ja hör mer än gärna av dig och visa bild eller så.
Menar du fö att TMCn fungerar utan kabel även i Sverige? Har inte prövat det än faktiskt. Man tycker ju att mottagaren i sig borde hitta P3 eller P4 utan sladdfaan:-)
Spelar iofs inte så stor roll i Sverige tycker jag då det är uselt vilket fall med både radiomeddelanden om trafikproblem men även användningen av TMC. Sverige är ju ett U-land i jämförelse med tex Tyskland i detta.

*BAWORAK*
Ma
348
Marc_M
BMW 525i -01
Japp, TMC fungerar utan kabel, iaf i Sundsvall! =D
Navigon fungerar för mig inomhus på de flesta ställen i huset. Dock så kan det ju hända att den enbart får tag i 3 satelliter, men TMC fungerar som den ska. Dock håller jag med, det är ingen vidare fart! =)

Jonas: Har du bilder så vore det intressant!

Folke: Hade ett tag navigatorn liggandes framför växelspaken i min jobbil. Då var den aningen seg i uppstart och det tog lite längre tid för den att "hänga med i svängarna" (vi snackar 1 sekund extra). Dessutom fick den ibland för sig att jag låg på "vägen bredvid" då jag egentligen körde på en väg som låg alldeles intill, men som löpte diagonalt...Men detta har hänt 1 gång bara.

Jag vet inte hur andra GPS fungerar, men Navigon rekommenderar jag ändå. För de pengarna man lagt ut får man väldigt bra grejer, jag betalade 3k på webhallen.com.

//Marc
Om man accepterar sämre egenskaper osv så kan man givetvis skärma av för signaler och minska möjligheten till mottagning av TM och GPS osv.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.