AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.799

Finns bättre sätt än BMW VIN decoder?

Det gamla årsmodellsbegreppet används ju inte längre (har för mig det avskaffades 1999) vilket ställer till det lite för bilköparen (mig i detta fall). Har just nu en V70 men letar efter en lämplig 5-serie touring E39.

På Volvo kallar man det det för modellår och utläses ur chassienumrets tionde tecken vilket gör det ganska enkelt att ta reda på. På BMW har jag förstått att man av någon anledning valt att inte skriva ut modellår utan skriver istället en nolla på den positionen i chassienumret.

Har sett någonting om att september är något av en brytmånad för BMW:s modeller och har också hittat till sidan BMW VIN decoder: Länk där man får fram tillverkningsmånad

Är det alltid 1:a september som är brytpunkten? Kan det till exempel finnas BMW som både modellår 2003 och 2004 på bilar med tillverkningsmånad 2003-09?

Hur gör ni för att säkert ta reda på en bils modellår?
Enda säkra sättet är att få BMW att skicka dig ett papper där dom antingen uppger var i chassinummerserien brytet ligger eller skriva vilken årsmodell just din bil har, (pappret behöver du eftersom ett sådant är svårare att "ljuga om" än att bara säga det är en 02: a, vilket är mycket enklare) övriga sätt är långt i från lika bra och innebär att se vilka detaljer som kom till den nya årsmodellen och om ditt exemplar har dom, exempel (E39), facelift-01, ny ratt -02, DVD-baserad navi-03.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.