AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.428

BMW, något för en barnfamilj?

Ny på detta forum. Hade BMW innan barnen kom men det ena gav det andra och så vidare och det slutade med att det stod en V70 på garageuppfarten.

Abstinensen efter BMW börjar nu göra sig påmind och har börjat snegla lite på de sista årgångarna av 5-serie touring E39. V70:n är dock en bra familjebil pga en detalj den saknar, passagerarairbag. Vi har två barn i bilbarnstolsåldern och vill av praktiska skäl helst ha ett av barnen bakåtvänd fram, vilket dessutom tydligen ska vara den säkraste placeringen.

De BMW jag kikat på har passagerarairbag. Vill helst inte (läs vägrar :) stänga av med nyckel el dylikt

Frågan till bmw-ägande barnfamiljer: Hur gör ni?
gretzky
Varför inte placera barnstolen bakåtvänd i mitten av baksätet om det inte får plats bakom en stol?

dieseldoris
st
46
steiner
Z4 3.0i - 04
Tjena HRT,

jag kör en E39 touring med bakåtvänd bilbarnstol bakom passagerarsätet. Sätet fram blir lite upprätt och medger inte jättebra benutrymme, men fungerar utmärkt för ett barn <10 år.

Om man kopplar ur passagerarairbagen fram bör även en justering/byte av bältet göras, det fixar BMW för runt 1000 kr (har jag för mig). Bältessträckaren är anpassad för airbag.

Stol i mitten bak fungerar också bra.

Det jag hade önskat var kanske ett lite djupare bagageutrymme, jag bedömer att en V70 har ganska mycket mer volym. Går dock att få in de flesta typer av barnvagnar i en E39:a. Dessutom är de ju bra mycket mer prisvärda en motsvarande V70 med samma utrustning och motorstyrka.

/Micke
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det går inte att komma ifrån att V70 ur rent praktiska aspekter är en bättre familjebil än E39T men det finns många som är betydligt sämre än E39T. Hade tidigare en V70 -02 och kör nu 530iAT -01 och det bytet gjordes just pga av abstinensen.

Nu har vi iof bara ett barn som är 2,5år. Han sitter till 95% bakåtvänd i framsätet. Volvon saknade ju airbag så där var det inga problem. I båda våra BMW så har jag fått airbagen urkopplad och i E39:an även bytt bälte.

Vet att det råder delade meningar om det här med urkopplingar men det BMW gör är att dom läser ut en kod från bilen vid besök 1 och skickar denna till centralkontoret i Tyskland. En vecka senare får dom en annan kod tillbaka som matas in i bilen. Utöver detta så kopplar dom fysiskt ur alla sladdar till airbagen MEN airbagen sitter alltså kvar i bilen. Personligen så litar jag mer på detta än att man själv har en nyckel som kan ställa den on/off för då är den trots allt inkopplad hela tiden. Det bästa vore givetvis att lyfta ur hela airbagen från bilen men det får BMW-verkstaden inte göra även om jag har hört att det förekommit.

Att ha stol bak funkar ok men det gäller att välja en bra stol för detta ändamål. Våra Akta Duoflex är lite för stora (på längden) vilket gör att framsätet i stort sett blir obrukbart. Tror att Brittax har någon modell som funkar bättre.

Lastutrymmet är bra i E39T även om det inte når upp till V70-nivå. Djupet är bättre på V70 vilket gjorde att vår Brio nova gick att lasta på längden medan den i E39 måste stå på bredden och blockerar mycket mer av det övriga utrymmet. Detta var med hjul på. På längre resor när man behöver få med sig mer så kan man ju ta av hjulen och då funkar det även på längden i E39T.

När det gäller ekonomi så beror det lite på om man köper nytt eller begagnat. Som i både ditt och mitt fall så handlar det ju om ett par år gammal begagnad bil och då tycker jag man får betydligt mycket mer bil för pengarna om man köper E39T. Försäkring och bensin något dyrare för BMW, service något billigare. Reservdelar har jag inte direkt något att jämföra men jag tror inte det skiljer så mycket. Andrahandsvärdet är ju bättre för Volvon men tittar man på en 02-03 så har ju BMW'n redan tappat rejält och skillnaderna är inte längre lika stora.

Jag har i alla fall inte ångrat att jag bytte. Det enda jag saknar är dragkroken som satt på Volvon. Den använders aldrig då men nu finns det då och då behov.

___
//Ulf
5serien borde funka klockrent. Har 2 ungar å de funkar i min bil men det går inte å jämföra med en v70. Men jag har ju valt det själv!!!
Visa användare
164
flayen
OPEL Omega MV6 -94
5serien fungerar kanon för mig iallafall.
Har 2st bakvända Acta Graco Cosmic XTP i baksätet på min 530T-01.
Barnen är 3,5 & 2 år. Har fungerat klockrent.
Inga bekymmer med framstolar heller.
Vi som sitter fram har det bra.
Villsäga att jag är 175cm och frun 156cm.
Är man över 180cm så kan det bli tight med stol bakom föraren om man inte gillar att sitta rak i ryggen.

Hade babyskyddet fram i min fd 328 med urkopplad a-bag.
Men efter 8 månader blev det flytt till baksätet.

Körde Kiruna-Lund-Kiruna förra sommaren utan problem med barnen bak i bilen.

FLAYEN
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Har en M5-2003 som "familjebil" och den är GRYM...
Har bilbarnstolen bak och det funkar hur bra som helst
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.