AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.675

Fråga kring kopplingshydralik

E
1.156
E
320 ci cab -04
Min fråga gäller hydraloljebehållare till kopplingshydraliken. På min 318 is från 1990 (E30) hittar jag ingen hydraloljebehållare som jag kan se på sprängskisserna på Länk. Istället går slangen till bromssystemet hydraloljebehållare.

Kan det vara så att man på vissa E30 har tagit bort behållaren och kopplat den direkt till oljebehållaren för bromssystemet?

E
1.156
E
320 ci cab -04
Bättre länk nr 21, 22 och 23?
Länk

ma
597
magican
E36 328 Coupe
Bara att följa slangen, går den till samma burk som till bromsvätskan så är det ju så.

Det är inte spec osannolikt, i princip alla bilar har som så att det är samma burk till bromsvätska och till kopplingen.

E36 har så på alla, senare E30 kan mkt väl ha så, vet inte så mkt om E30.

Men t.ex Volvo 850 har så.. det finns helt enkelt ingen anledning att ha 2 behållare med samma innehåll :) Är ju lika bra att dom delar på det.

Finns INGET som heter hydral olja i bilarna, iaf inte till koppling och broms, skulle väl vara styrservon isåfalll.

Det är broms V Ä T S K A (inte olja), till broms och koppling.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Jag tänker börja med att lufta/byta vätskan eftersom kopplingen blir lite lustig ibland. Vätskebyte till kopplingshydraliken är inte gjort sen jag köpte bilen 1997. Däremot så har jag bytt bromsvätska vartannat år. Det finns lustigt nog ingen bytesintervall för byte av vätska till kopplingen, vad jag känner till? Misstänker att man gör på exakt samma sätt som med bromssystemet?

la
21
larsa_bmw
325i - 93
323i - 86
kopplingen och bromsen har samma vätskebehållare, iallafall på d e30 som jag ägt och sett. om kopplingen kronglar kan d va nån packning på nån av cylindrarna. en vid kopplingen på motorn och en vid pedalen.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Jag börjar med att lufta/byta. Fungarar inte det så blir det packningssats istället.

yv
40
yvvi
320/325 touring -89
Du ska byta en gång om året har jag för mig att står i instruktionsboken till min e30. Föresten så har jag separata tjärl.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
yvvi !!
Vore kul att se en bild på separat kärl till kopplingsvätskan.

Jag har aldrig sett nån BMW alls som har det.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Orsaken till min undran är att på bildern (se länken ovan) visar att det finns ett separat kärl för kopplingsvätska. När jag följer leningen från "pedalcylindern" så går den till bromsvätskebehållaren. Uppenbarligen skall det vara så.

Kopplingen fungerar under "normala" förhållanden bra. Står jag still med 1:n i så kan jag stå hur länge som hälst med kopplingen nedtryckt. Problem uppstår när jag behöver slira lite på kopplingen vid t.ex. köbildning. Då börjar den ta långt (tidigt när jag släpper upp pedalen) ner helt plötsligt. Då lägger jag ur växeln och släpper upp kopplingen. När jag sen använder kopplingen tar den normalt igen.

Låter som luft i systemet, eller en läckande cylinder.
Lyft på mattan under kopplingspedalen o se om det känns som bromsvätska där, isf läcker huvudcylindern. Lägg en bit kartong under växellådan (på vänstersidan i färdriktningen) och kör motorn med koplpingen nere i nån minut. Läcker det ner på kartongen så är det slavcylindern.

--
Markus
Annars är det en bra ide att tömma vätska från koplingssystemet och byta den. Jag antar att det finns en luftnippel på slavcylindern (?). Öppna den och lufta på samma sätt som bromsarna.
Ska du byta så får du väl öppna luftnippeln och trampa på tills det känns bra eller? Eller vart sitter anslutningen på bromstvätskebehållaren, långt ner eller långt upp? det kan säkert nån annan svara bättre på.

--
Markus
E
1.156
E
320 ci cab -04
Det sitter en luftningsnipel på slavsylindern. Ansluten på bromsvätskebehållaren sitter ungefär halvvägs upp så det gäller att fylla på i tid när man luftar.

Dåså. Ska kopplingshydrauliken tömmas, så är det bara att öppna nippeln på slavcylindern och trampa på tills det inte kommer nåt ur luftnippeln , och sen fylla på ny vätska och sen lufta såklart.
Eftersom anslutningen sitter så långt upp så lär det inte påverka bromssystemet.

--
Markus
ma
597
magican
E36 328 Coupe
E: Det gör det inte.. saker som avbildad men INTE listad är INTE monterad på din bil.

Nummer 25 som är behållaren finns inte listad och är INTE Monterad på din bil.

Titta här däremot, Länk

Pipen till höger är den som går till huvudkopplingscylindern.

Citat från realoem.com

"Items pictured but not listed are not installed on your vehicle. "
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.