AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
911

Ibland vägrar motorn gå igång, vad kan vara fel?

OK, nu börjar det bli lite jobbigt.
När jag sätter mig framför ratten på bilen ibland (måhända mest i fuktig väderlek), så tänder inte motorn som den ska när jag vrider nyckeln. Tuggar en hel del på startmotorn, och ibland krävs ett litet tryck på gaspedalen för att motorn ska gå igång. När den försöker tända, så "hugger" den till ibland på en cylinder, men sen snurrar det på igen.
När sedan bilen går igång och man kanske ska köra en kort runda bara, så surnar bilen nåt brutalt när man ska starta igen, så till den milda grad att om man kör iväg efter att ha stannat för stop eller rött, så dör motorn. Sen knirrar man igång den igen efter ett tag, och får hålla ganska högt varv för att hålla den igång, och när man accar så hackar den igen. Efter ett tag så går bilen som den ska.

Jag antar att bilen blir sur helt enkelt. Vadan detta?
Och vad är det för "hugg" den sysslar med ibland när startmotorn går?

Bilen är en 318ik -87 som för övrigt går skitbra för sina 19000 mil :)

--
Markus
Står tändningen rätt? Det där hugget kan komma pga att du har för mycket förtändning...
Ska kolla tändningen och byta tändstfit, eventuellt mäta upp tändkablarna om det är möjligt.

mitt andra problem.. nån? Det luktar inte bensin vad jag tycker, men den smäller till lite ibland när den "misständer" när man ska starta den i ovan nämnt läge, därför misstänker jag att den surnar.
Mitt avgas läcker litegrann i en krök strax framför bakre dämparen, kan det ha med saken att göra?

--
Markus
Ingen som ens har några förslag?

Jag tycker det verkar konstigt att det är tändningen som står fel, det är bara ibland det liksom "stannar till" när starmtorn går, sen går det bra i några varv till (alltså varv runt alla cylindrar).

Well, nevermind.

--
Markus
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Rotorn eller locket som är kass?

Låter som ett klassiskt problem vid fuktig väderlek.
Plockade av fördelarlocket, och det var inte så fuktigt, men ack vad tråkigt det såg ut. Bytte lock och filade lite på rotorn. Nu får vi se om det blir bättre.
Tändstiften ska bytas i mellandagarna, sen får jag hoppas problemet är borta :)

--
Markus
Känner mig lite kass nu.. Bilen startar som den ska nu, iallafall än så länge.

Iochmed att jag inte är van vid såna här insprutningsgrejor så trodde jag ju det var nån motorstyrning av nåt slag - och tänkte inte på elementära grejor...

Nå, nu är nya stift på också, nu får vi se vad som händer.

--
Markus
Efter vidare inspektion hade stiften ett avstånd på 1,2mm jfr med 0,8 som det ska vara, och kontakterna i fördelarlocket var tokbrända, och jag kan misstänka tre sprickor i det också.
Nu anser jag problemet åtgärdat, förutom att jag kanske borde byta rotor samtidigt, så jag vet att allt är fräscht.

:D

God fortsättning.

--
Markus
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Ibland är det det enkla som jävlas mest, tur att inte alla fel behöver vara Boxen. :)
Precis.
Tack för att du ledde mig på rätt väg :)

Verkar som om tomgångsvandringen den hade för sig tidigare har bättrat sig också.

--
Markus
Här är en bild på locket :)
Länk

--
Markus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.