AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.294

Rasslande ljud...

Da
29
Darkness
M3 Cab -97
Hej,
Jag har en M3 -97 som har ett litet rasslande, knackande ljud från motorn. Ljudet börjar när motorn börjar bli varm, låter alltså inte nått vid kallstart. Försvinner även när man varvar upp... Är detta ljud från Vanosen och måste man byta den? Kan motorn rasa?
Tacksam för alla tips jag kan få...
Svårt att säga då man inte hör ljudet, gå till en verkstad a'la BMW.

Support Your Local Big Red Machine!
-or else-
NOMADS FINLAND
Visa användare
2.786
Kristian Larsson
1600-2 -67
Isetta -59
Isetta -62
Har för mig att "rasslande vanos" har diskuterats förut och att det var nå´n duktig jäkel som beskrev problemet. Sök på tidigare inlägg.

/Kristian
Da
29
Darkness
M3 Cab -97
En BMW mekaniker har lyssnat på bilen och trodde att det va kamkedjan som inte var tillräckligt spänd, han sa att det var sällan det var nå problem med vanosen. Har kollat detta, och kedjan verkar helt okej. Måste nästan vara vanosen som låter då... det skumma är ju att det inte låter från början när motorn är kall.

Ska kolla mer med BMW verkstan till veckan... Vågar man köra med bilen, eller är det bäst att väntat tills man säkert vet vad det är?
An
9
Anders källvik
m3 Coupè 97 smg
När den är kall så flyter oljan trögare vilket resulterar i mindre rassel!!!
Så har jag fått det förklarat för mig!!!
Har haft flera m3or. ALLA m3or som jag lyssnat på rasslar lite. Vissa mer vissa mindre.Tror knappast motorn rasar. om vanosen blir dålig så går bilen dåligt, den säckar inte ihop!!!!

Re
18
Rex
m3 cab
Kör inte me bilen.De kan bli jävligt dyrt om d skulle va nåt allvarligt..Kompisen fick betala 70000 för sitt missljud....Lycka till
Kan va nåt så löjligt som fel olja i motorn. Min bil rasslade mellan 1000-1500 varv när den blev varm. Hade den inne på service insp1 och efter det så är nästan ljudet helt borta.
CE
221
CETE
M3 Cab -03
325i -05
Har en fråga till "Mannen" Vilken olja är fel olja? Ok, mineralolja är väl inte rekommenderat men jag har pratat med en som kan en hel del om motorer mer än vad jag kan och han sa att det var inga problem att köra med halvsyntetisk motorolja 10w 40 när man bara skulle köra sommar tid? Ingen aning om detta stämmer så ifall någon kan kommentera ifall detta stämmer hade det varit bra...
CETE
Har inte så stor koll på olika oljor men jag antar att den oljan jag hade i min bil va för tunn när den blev varm. Det va mecken på BMW som sa att det troligen hade varit fel olja i motorn, jag tänkte inte på att fråga vad han menade med det.
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Jag har precis samma fenomen på min -93:a, dvs. ett rasslande ljud kring 1500-2000 varv när oljan är varm, ljudet vart värre efter att jag haft den inne på oljeservice hos bmw i förra veckan, borde istället blivit bättre med ny olja tycker man. Hade liknande problem på min förra m3:a som vart nästan helt bra efter oljebyte hos bmw, mkt konstigt eftersom jag fick castrol slx i båda bilarna (hoppas jag iaf).

Mvh Jens
De är troligen vanosdrevet om de kommer uppe i framkant på toppen.De är ingen fara alla låter mer eller mindre.De är dyrt att byta ca 8000 kr per drev och du har två stycken+arbetskostnad om du inte är jävligt händig och kan göra de själv.Alla jag har rådfrågat ber en att ge fan i och ens försöka krävs mycket specialverktyg.De är kuggarna som är slitna och när oljan blir varm "glappar" dom och de för oväsen på så vis.sålänge du har full effekt kvar är de bara att gasa.
JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Någon som kan rekommendera en bra olja till m3:an som eliminerar rasslandet? Castrolen dom häller i på bmw funkade inget vidare för mig denna gång, ljudet uppstod efter oljeservice med den oljan.

Mvh Jens
ma
119
maol
BMW M2
Hej hopp!

Jag kör på Castrol RS Racing 10/60 olja och den funkar kanon! Har iof aldrig hört något rasslande ljud på min bil utom när jag startar och den är kall innan olje trycket är uppe.
Finns att köpa på bildelsimporten till bra pris.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.