|
|
|
|---|---|
|
Under de två-tre senaste veckorna har det blivit en massa kortkörningar med kallstart, det fick mig att försöka ladda batteriet i Bimmern lite för säkerhets skull. Jag fick dock en ganska konstig respons: Direkt efter påkoppling, laddar 3A och batteriet visar 12,5V, efter 5h laddar den dock bara 1A och visar 15,3 V. Det känns inte riktigt bra va? Batteriet borde vara ganska tomt med tanke på körstilen den senaste månaden, men min tolkning av siffrorna är att det inte tar laddning speciellt bra. Kommentarer? | |
|
Jag tycker det verkar var i sin ordning. Spänningen i batteriet har ju ökat och då går laddaren ner på ner underhållsladdning. ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Jag bedömer att det borde vara rejält urladdat efter ett stort antal kortkörningar och kallstarter, att då bara kunna ladda ca 10-12 AH innan det blir fullt känns konstigt. Jag räknade med åtminstoene 1 dygn, därav min fråga. /Mikael |
|
|
Varför skulle det vara urladdat. I bilen sitter en generator på 90 eller 120A det räcker rätt långt.... Är bilen i skick och startmotorn går 3 sek per start med 300A går det åt 0,25 Ah. Med 50A från generatorn är det påfyllt efter 18 sekunder. Det skall till väldigt korta körningar då. Kanske bättre att gå? |
|
|
Kanske är obefogade farhågor, men av att döma av alla E39 batteritrådar på forumet verkar det ju vara mer regel än undantag att man måste hjälpladda batteriet (mer än 4h) då och då SAMT att generatorn inte förmår hålla batteriet i skick vintertid. Men allt fungerar ju som det skall nu så du kanske har rätt 525ix. /Micke |
|
|
Exemplet ovan är något förenklat. Riktigt att det inte går åt så mycket kapacitet (Ah) till en normal start, problemet är att blybatterier inte låter sig snabbladdas. En uttagen kapacitet på t.ex 5Ah kan inte "bytas ut" mot t.ex 5A under en timme med laddare, dels för att laddströmmen kanske inte stannar kvar på 5A (beroende på batteriets status), dels för att kemin med bly-svavelsyra osv helt enkelt inte omvandlar el till kemisk energi så särskilt snabbt. Ett urladdat batteri kan återladdas till c:a 80% på i bästa fall 4-5 timmar, resterande 20% tar minst 20 timmar till. Det är inga generella problem med elsystemen i bilarna, varken hos E39 eller andra, men av viktskäl så begränsar man batteristorleken till 80-100Ah och det är lätt att dränera batteriet på 50% eller mera vid stillastående med lite extrautrustning, p-värmare, stereo osv igång. Så fort generatorn snurrar så tar denna över hela jobbet men tidsfaktorn (kortkörningar) tillsammans med kyla kan göra att man inte hinner få upp kapaciteten, då behövs extra laddning under nåt dygn. Att laddströmmen går ner efter 5 timmar är inget onormalt, dock skulle jag inte gärna köra med en laddare som går över 15V. Verkar som det är en ostabiliserad laddare, den bör inte lämnas inkopplad för länge, och i synnerhet inte utan att koppla loss ena batterikabeln i bilen. FP |
|
| Förlåt om jag lånar tråden men även jag har problem med batteriet. Har en 540i, -98 som nu helt har lagt av. Kan nämna att jag sällan kör längre sträckor och att det ofta blir många korta per dag. Det började med att jag och jag satt i bilen på en parkering och lyssnade på musik i 25 minuter i första tändningsläget. Efter ett tag var även andra tändningsläget i för att få igång värmen. Det pågick under ett par minuter. Vi gick ur bilen och kom tillbaka efter en timme. Då vred jag om tändningen och den dog efter en halv sekund. Vid det här tillfället så lyste alla lampor i mätarhuset när jag vred om tändningen och även radio och ac. Dock så gick det inte ens att få igång startmotorn. Den "klickade" och fläkten rörde sig 10 cm i taget. Efter ett antal försök så la vi ner och bestämde oss för att hämta startkablar. Det gick inte heller och bogsering var ett faktum. Väl hemma så försökte vi ett par gånger utan att lyckas. Dagen efter gick jag ut igen för att prova lyckan. Nu gick inte ens centrallåsen upp. I bilen hände ingenting. Mätarhuset var kolsvart och jag fick inte ens ett ljud från bilen. Hur kommer det sig att bilen under natten blivit markant sämre? Är det nytt batteri som gäller eller finns det möjlighet att ladda upp det? Tacksam för svar. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Tja Du bör nog inhandla ett nytt batteri, ett helt utdraget batteri förstörs ganska omgående och återfår nästan aldrig sin full kapacitet. Det var väl några grader kallar på natten än på kvällen, batteriets kapaciet sjunker linjärt med sjunkande gradtal under rumstemperatur. Dessutom har en del 540 en typ av spärr som förhindrar start när batteriet kapacitet understiger 50% dvs spänningan är för låg för att elektronicen ska må bra. För det första behöver du inte ha radioläge med tändningsnyckeln för att lyssna på radio tex, den går att starta upp till 20 minuter efter bilens avstängning. Men du ska inte var förvånad att batteriet tog slut, lika väl som den som hade barnen tittande på TV i sin nya X5 i 30 minuter när han var inne o handlade och klagade på att batteriet var slut :) när han dessutom var han kortkörare dvs "ogynsamm körprofil" om man får tala BMWspråk. Köp nytt batteri 90-100amp ladda det 3- 4 ggr årligen 24 timmar så har du inga problem med ogynsamm körprofil. Detta är alltså en nödvändighet för att ha en fungerade 540. Så fort batterspänningen sjunker ned till 12,3V ska bilen laddas minst 12 timmar, dessutom laddar en bil bara batteriet till 80-85% av kapaciteten, en extern laddare ger 100 % laddning efter ca 24 timmar = över 12,7V. 525ix : En generator ger bara några amper mera än vad som den belastas av förbrukarna, och batteriet är ingen förbrukare utan en lagringreserv som i det får några ampers överbliven laddning, dvs du får köra bilen lika länga som du får ladda batteriet med externa laddare för att det ska bli fullt, speciellt med en utrustningstungd V8 bestyckad BMW. Skulle generatorn ge 140 A till batteriet skulle det koka bort på 0 tid . En start tar ca 20-30 minuter att återställa batteriets kapacitet där det var innan start. ///MVH Hasso Länk |
| Tack för hjälpen, hasso! Då blir det väl till att åka ner till Novation och införskaffa sig ett... Känns så surt då bilen verkligen har betett sig som en snorunge på sistone. Kylaren har spruckit, fläkten är trasig och batteriet har dött. Till råga på allt så låter gnisslar baksätet trots bytta bussningar. Usch. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.