|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte höra mig för här efter att ha sökt lite och sett att alla svarar olika på dessa frågor... Problem: 1. Jag får vibrationer i ratten vid inbromsning 2. Bilen drar åt lite olika håll, beroende på om jag svänger hårt åt nått håll (när jag släpper ratten dvs) 3. Bilen känns rätt spårkänslig Satt och bläddrade igenom kvitton från förra ägaren (har precis köpt bilen) och konstaterade att bromsar är hyffsat nybytt så det borde inte bero på det. Däremot så såg jag en notering från senaste service att en länkarmsbussning på vänster sida i bakvagnen var dålig. Finns det två länkarmsbussningar där (har sett det snackas om främre och bakre)? Det klonkar inte någonstans när man kör över ojämnheter kan jag lägga till. Bilen besiktades även dagen innan jag köpte den, borde de inte ha sett om någon bussning var dålig, eller om bromsskivorna var helt skeva? De olika scenarion som jag kan tänka mig är: *Skeva bromsskivor (känns inte så troligt, men jag ska undersöka) *Skit mellan fälg och nav (gick trögt att få av en fälg framtill, ska rengöra det idag) *Dålig bussning i bakvagn *Kass hjulinställning Så vad tror ni, kan det vara en go mix av det hela? | |
|
1. kan nästan garantera att de är skeva bromskivor, bilprovningen ser ej detta... om det inte är extremt skeva.... 2. hjulinställning, kolla däckslitaget. sneslitet? 3. breda däck å lågprofil'? pärlan Länk |
|
|
Okej, ska försöka kika om skivorna ser snea ut... Sommardäcken såg faktist lite snedslitna ut Har originaldimension (vinterdäck nu). |
|
|
Kan oxå bero på slitna casterstag. Jag har detta problem själv, kraftig skakningar i ratten vid inbromsning, märks tydligast vid lätt inbromsning. I mitt fall är det kulleden i vänster casterstag slut. Ett klonk bör oxå uppenbara sig när du kör över oljämnheter om det är casterstagen som spökar. |
|
|
Okej, jag har inga klonkanden alls så då är det nog inte casterstagen. Avskyr sånt här på gamla bilar... Finns fan 100 olika möjligheter till felet, vill inte gärna lägga ner en förmögenhet på bilen... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.