AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.436

Xenon ljus och blinkande medtrafikanter?

Wa
2
Wadokai
X3 3.0D -05.
Hej,
Är en nybliven ägare till en x3 3.0d-05 med xenonljus, för övrigt min första BMW. Min undran är om det är fler än jag som har erfarenhet av att alla tror man kör på helljus, ljuset är ju helt suveränt.
Ska för säkerhets skull åka till verskstan för att kolla att det inte är något felinställt men det tror jag inte. Är bara lite nyfiken om det är fler som har märkt detta.

De som blinkar är väl ok men de som slår på helsljuset och sedan inte slår av det blir man irriterad på, man blir ju bländat till max.

/Christer

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Av de bilar med Xenon jag haft så är det väldigt, väldigt sällsynt att någon blinkar och tror jag kör med helljus. Tror faktiskt att det aldrig hänt. Ett par riktigt justerade Xenonljus bländar nämligen inte alls. Misstänker att dina ljus inte riktigt är rätt justerade.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Kör man på vägar där det går upp och ner, hinner ljusen inte alltid nivå-reglera sig i tid tycker jag. Det är då jag får blinkningar.

Jag får dock sällan blinkningar, men när det händer och om de motkörande blinkar mycket, får de smaka på bi-xenon helljuset, sen blinkar de inget mer :-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
xenon ljus skall väl inte reglera något bara för att det går upp och ner, de skall reglera för om bilen är tungt lastad.

dvs. det sitter givare för att se hur mycket fjädrarna är ihoptryckta.

/chni
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Sim. Vad smart av dig, två bländade bilister som möter varandra :-) Verkligen begåvat. inte.

Ett xenonljus som bländar är felinställt.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Robert: Använder det sällan, bara när de verkligen hänger sig på heljuset. Då är det helt rätt att visa att man inte kör med helljuset påslaget, så man inte blir bländad.

Men det händer inte speciellt ofta att folk blinkar, utan nästan bara vid backiga vägar och dåligt väder.

Xenonljuset har ofta en tendens till att blända lite vid blöta/smutsiga strålkastare, våra är korrekt instälda - BMW har precis kollat det.

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Wa
2
Wadokai
X3 3.0D -05.
Har nu varit på BMW och det behövdes en liten inställning på höger sida, vi får se om det blir bättre nu. I vilket fall som helst vet jag nu att det inte är fel på mina lysen. I övrigt så håller jag med om att man naturligtvis inte ska blända varandra i onödan men ibland så hänger mottrafikanten på helsljuset så man har inget val.

God jul och Gott nytt år.

//Christer

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.