AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
781

Styrdon för torkare 740-95

La
5
Lasse Perde
BMW 740 AI 1995
Var någonstan i bilen kan jag finna det?
mvh Lasse

Perde
Scheckheft
Hej
Lite hjälp på vägen? I motorrummet, höger sida, finns en låda med säkringar. Där hittar du också relä och styrdon. Enligt TIS är det relä K36 som kan spöka när torkarna inte fungerar.

Mvh
Scheckheft
La
5
Lasse Perde
BMW 740 AI 1995
Tack för tipset. ska kolla

Perde
po
1.178
powertoy
750iA-97 Individual step.TV/Nav.
528i -82
Lasse, hur beter sig dina torkare? stendöda eller något intermitent fel? stannar inte där dom ska? Förra vintern upphörde mina torkare att fungera efter en timmes färd i blötsnö. Säkringen? nix. sedan läste jag på lite om relä K36. tyvärr är detta relä inte alls enkelt att identifiera. det sitter mins tre identiska reläer på ungefär samma plats. att komma åt att demontera det är dessutom inte helt enkelt. Som tur eller otur var, så var inte heller reläet orsaken. Lät BMW titta på det och de konstaterade att torkarmotorn fick ström som den skulle. Plockade ut motor och mekanism, (vilket är fantastiskt smidigt på en E38). och konstaterade att motorn var defekt.
Helt klart ett ovanligt fel. min teori är att jag gått från högfartsläget på torkarspaken direkt till avstängt läge och att detta i kombination med snötyngda torkarblad inducerat en överbelastning på motorn. Ny motor kostade ca 2300:- (finns ju billigare på skroten, men vem garanterar att den inte redan gått 50000mil) Passade på att smörja upp torkarspindlar och byta en glappande höger torkararm. Blev väldigt nöjd med resultatet.
Mitt råd, är torkarmotorn död och säkringen hel, mät upp om det kommer ström till torkarmotorn innan du försöker fiska upp något relä ur elboxen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.