AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.304

Går det att tjäna pengar på att rusta upp och laga gamla bilar?

Visa användare
111
mogg
e36 318 is -93
e36 318 is -97
Jag undrar om det går att tjäna stålar på att laga en bil som kanske är lite gammal men ändå så pass bra att rusta upp och fixa , kanske lite många 2:or på besiktningen för en ointresserad mekare men en intresserad tänker att det är synd på en sån fin bil ( en BMW ) .

Han lägger en massa timmar och pengar på reservdelar och kanske blir riktigt nöjd med resultatet fast han kanske inte har behov med en extra bil .

Sen kommer han till att försöka sälja den men blir nog rätt besviken på vad han kan få ut i stålar med tanke på allt slit man lägger ner , förnedrandet skulle nog jag känna som precis börjat på ett sånt projekt .

ugge
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Tja antagligen är det på det viset. De som ofta brukar kunna göra några kronor är de som ägnar sig åt lite småfix som inte kostar särskilt mycket men gör mycket för helhetsintrycket. Var objektet dessutom obesiktat och fixaren får den igenom besiktningen utan större investeringar så har ju bara det lett till en skaplig värdeökning.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Det som gäller är ju det som alltid har gällt. Köpa billigt och sälja dyrt.:-)
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Kolla på serien Wheeler Dealers på Discovery. En engelsk serie där de köper en väl begagnad bil billigt och sedan fixar de till den med en begränsad budget för att sedan sälja den på annons. Det slutar alltid med att de fixar till bilen utan att lägga för mycket pengar på den men de gör aldrig någon större vinst i slutändan.
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Ah man kan tjäna cash på det. Har väl haft en 20 BMWs som jag fixat upp och sålt vidare. bara gjort förlust på 2, men de körde jag sönder.
16.562
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Gorban: Tänk på att Wheeler Dealers inte räknar med någon som helst arbetskostnad. Ska du låta en mekaniker ta hand om något så drar det iväg direkt i pengar. Dessutom så har du ju en alternativkostnad även för egen tid: Den tid som du lägger på bilen skulle du egentligen kunna jobba och dra in pengar vilket innebär att egen tid inte heller är gratis egentligen.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
helt rätt Andreas, man måste nog ha det som hobby för att det ska funka.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du får inte räkna arbetstimmar och sedan måste du handla riktigt billigt och sälja hyfsat för att få ihop det någotlunda i slutändan ska du räkna in nedlagt jobb så går du back hur mycket som helst, har gjort en hel del sådana projekt i livet antingen för att ha bilen i flera år själv vilket är bästa förtjänsten egentligen.
Exempel Renault 5-80 (9500 mil inköp 500 spänn påkostade delar 3000 kr såld för 13000 kr 40 timmars jobb.
Subaru pickup -84 4wd 12.000 mil fick bilen mot ett par dörrhögtalare 60 timmars jobb mest rost, 6000 kr i delar. såld för 14000 kr

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Wheeler dealers får ofta köpa bilarna väldigt mycket billigare för att det är ett TV-program som köper.
Min erfarenhet är att man nästan aldrig tjänar på att fixa upp gamla bilar.
Delar är ganska dyra.
Lars

Visa användare
111
mogg
e36 318 is -93
e36 318 is -97
Ja men det är tur att det finns entusiaster som fixar upp gamla slitna men ändå så en gång vackra bilar . Jag ska i alla fall göra ett försök och det är mitt första projekt så jag har knappt tid att jobba vanligt utan tänker hela tiden vad jag ska göra på bilen =)

ugge
Visa användare
1.080
lalaw
BMW 520D -17 F11
Mini Cooper S -03
MGB Roadster -67
Think City -10
Ett tips är att köpa en bil med trasig Motor eller växellåda.
Dessa bilar kan man ofta köpa väldigt billigt och man kan ofta köpa en komplett motor billigare än en massa nya slitdelar eller vad en ny lack kostar.
Lars

nybeemer
Jag har några gånger fått köpa inbytesbilar från en märkeshandlare som varit för gamla för att ställas i hallen för mkt bra pris. Dessa bilar har i regel haft något fel samt varit skitiga och grisiga. Dessa bilar har jag haft några månader och lyckats fått samma eller något mer när jag sålt. Upplever att folk liksom jag själv blir mkt misstänksamma om man skall sälja en bil som man endast ägt ett kort tag

En BMW med antisladd och en med autosladd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.