|
|
|
|---|---|
|
Sen att jag gjorde en motorenovation på min 320 så har motorn rusat på tomgång. Den ligger runt 2000rpm men den ligger stadigt. Trodde först att det var luftsliden men bytte den och ingen skillnad. Men om pluggar nån av slangarna på bakredelen av insuget så går det jämt. Även om man tar av olje locket. har provat att leta efter tjuvluft men inte hittat nått. Nu ligger mina pengar på luftmassamätaren eller är det nån som känner igen detta? MVH /Emil | |
|
Tog och testade med en annan LMM som jag hade samma symptom. Funderar nu på om trollelpositionsgivarn kan vara fel? Nån som har nån aning? |
|
|
hur sitter spjället överhuvudtaget då?? Skulle sensorna sitta fel så borde väll sprutet kalibrera upp de så gott de går tills motorn tillslut surar ner sig? Går den rent? Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är! |
|
| Ja den kan inte sitta helt fel, för motorn går bra annars, inga probelm alls förutom den rusande tomgången. | |
|
Har struntat i tomgången nu ett tag, så en dag så gick den på normal nivår, körde så kanske i en vecka, sen blev den hög igen.... Lite kontigt att det ändras bara så, har ryckt och haft mig i alla slangar men inget, ingen som känner igen sig? |
|
|
Är gasspjällskontakten rätt justerad? Nisse |
|
| Justerade in den enligt 0,4mm måttet eller vad det var. Har inte pillat där nått mer sen dess. Men kanske värt att kontrollera ännu en gång | |
|
Vad är det för mått? Du har väl Motroniksystem i din bil. Den där gasspjällskontakten skall vara sluten när du har foten borta från gaspedalen. När du nuddar gasen det minsta skall kontakten öppna. På min hörs ett svagt klick när man stänger gasspjället sista millimetern för hand, med motorn avstängd förstås. Verkar som om när kontakten sluts, tar tomgångsmotorn över och automatiskt ställer in sitt lilla luftspjäll så motorn går på 800varv/min., om det inte finns någon tjuvluft förstås. Nisse |
|
|
Nopp är L-jetronic på den, enlig Haynes så skulle det "klicket" vara 0,4mm från totalt stopp. Så la ett bladmått imellan och justera det. Men det är nog värt att ta loss det och rengöra och kolla över igen, just nu är det lite projekt med 530'n men får ta tag i detta. Tack för hjälpen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.