AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.287

Legala konsekvenser - på riktigt - av kompressor...?

Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Hepp

Jag har sett ett flertal frågor kring hur det går att besiktiga bilen, vad som händer vid en krock etc...
I några enstaka fall har en med reell erfarenhet berättat, men oftast kommer en skur inlägg av "måla fan på väggen"-karaktär; "i trafikskadelagen står att... å försäkringsbolaget kommer slita tånaglarna av dig med glödande hovtång", "helbilsgodkännande bla. bla.... å besiktningsmannen kommer slå in pannbenet på dig med fälgkorset".

Vad har hänt ?... på riktigt ?
Har du blivit ombedd att ombesiktiga bilen utan manicken, reducerad ersättning på vagnskadan... Erfarenheter ?

Intresserad bandit

PS. Jaaaaa, om man är ett arsle och ber besiktningsmannen att %&#§&, eller kör 220km/tim i innerstan och åker dig så det tjuter är det ju näppeligen kompressorns fel, eller ?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
På riktigt?

Vid en kontrollbesiktning föreläggs bilen om registreringsbesiktning, förutsatt att det uppdagas att du kör med överladdning givetvis. Detsamma gäller vid en flygande inspektion, med tillägget att du då även kan få böter.

Om du råkar ut för en olycka kommer försäkringsbolaget att bedöma om ändringen på bilen påverkat olycksförloppet (även här gäller naturligtvis att man måste undersöka bilen och komma fram till att den är otillåtet överladdad). Kan man konstatera att kompressorn orsakade olyckan eller påverkade olyckans utgång negativt kommer försäkringsbolaget att hävda att försäkringen inte täcker det som hände och du får själv stå för de omkostnader som uppkommer. Trafikförsäkringsföreningen kommer självklart att ersätta eventuella andra parter som blivit drabbade, men du blir återbetalningsskyldig.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
Jesperado, det du skriver är säkert 100% rätt i teorin men det jag tror hfw och jag själv är intresserad av vad vilka problem som ägarna till kompressormatade bilar råkat ut för i praktiken.

Alla som bytt fälgar och däck till annan dimension än den tillverkaren rekommenderat kan väl teoretiskt sätt hamna i samma sits som beskrivs ovan?

I brist på M3e46 touring överväger jag lite löst att överladda en 330iT e46 men vill samtidigt inte ta allt för stora risker.

Racerbilen: Länk
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja, chippade, sänkta eller på andra sätt modifierade bilar ligger också i farozonen. Dock så är det väl kanske troligt att man struntar i chippade, sänkta och bilar med andra fälgar. Men en så pass stor förändring som att kompressormata (om det upptäcks?) är det kanske värre med. Det hade som sagt varit intressant att höra från någon som har några riktiga erfarenheter.

Men med tanke på hur hårt man går åt skenförsäkrare nu för tiden så känns det inte helt tryggt.
Att åka på reg. bes. kan säkert bli rätt stönigt, särskilt om man gjort andra ändringar som ingen bryr sig om vid kontrollbes, typ sänkning, fälgar osv.
Men det som man verkligen kan bli orolig för är väl ändå om försäkringsbolaget skulle börja krångla, där har man inte mycket att sätta emot känns det som.
Men det är nog inte ofta det lyfts på huven och kontrolleras saker där efter en olycka, knappast efteråt på verkstan heller, ofta går det väl rätt snabbt att avgöra inlösen eller reparation.
Skulle väl vara efter en riktig knarkaravåkning till singelolycka då.
Rätt ofta verkstadspersonal som kollar och lämnar offert dessutom, de lär inte bry sig tror jag.
Sen kan man väl kanske hävda att man inget visste om den där kompressorn, tidigare ägare måste ha monterat, trodde det var en generator osv... givetvis är man själv ansvarig för fordonet man framför, men identifiering av motorer och trimgrejer är ju inget som ingår i körkortsutbildningen precis.
Frågan är om det finns nåt praktikfall alls där någon har råkat verkligt illa ut pga nåt sånt här?
robert pentén
får man ta andra exmpel på bilar och erfaranheter?

jag hadeen tyskbil, utan några papper som jag skulle regga in.
hade 3tum från turbon med en mitsu turbo på istället för t25orignal. 1 dämpare på avgsasytemet + katten.
stoor ic, öppet filter, dumpventil urrivet baksäte och sinter 4puckad lamell.

Den gick igenom utan att dom sa något, eftersom den klara alla kraven, avgaskraven och ljudet. antal passagerar 1 stod det i regbeviset som dom fick hitta i tyskland. och eftersom det stod antal 1 kunde man ju riva ut baksätet och bälterna bak utan problem.

ic och filtret sa jag att det är bytt till saker som är bättre eftersom orignal gick sönder så köpte jag dessa universal delar som fungerar bättre och är billigare. det köpte han och tyckte att det lät ju vettigt.

Det roliga är att personen som beiskta min bil och gjorde den laglig i sverige var chefen för stationen. var en 200sx som jag sedan med mera mods körde 12.2 och 192 i slutfart.

12.2 // 192km/h
robert pentén
och den gången bilen hade att göra med försäkringen så blev det jävla tjafts, hela bilen hade blivit repad och vi ville ha ny lack, den stod på morsan.

sen sa IF att killen på verkstan kände igen eran bil och sa att det satt annat filter och chipp på den *mongo på bilverkstan* ja och, vad har det med att den blir repad mitt i natten att hgöra när den står still? dom bråka med oss lääänge men efter 5 måander fick vi pengar till lack.

12.2 // 192km/h
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
I-n-t-r-e-s-s-a-n-t !!!

Jag anar att det som med så mycket annat.
Drabbas man av ett "mongo" så blir det kvistig va fan som än är i görningen; gnällig granne, sur chef, muppig underställd.

Jag har en bekant som blev stoppad i en flygande besiktning men ingen tog notis om den kaffeburkstora torbon på hans m-o-t-o-r-c-y-k-e-l (helt synlig alltså... förutom att det hörs :-)

Jag läste om någon här på forumet som fått order om; "åk hem å plocka av dedär åsså kommer du tillbaka om två timmar!"... tittar han in här måntro ?

Min kompis Länsstyrelsetillsynsmanen säger att hon; "utan att blinka skulle kunna stänga 80% av alla mackar, 90% av alla restauranger etc. etc.... men kan kaaaaan ju inte det, det blir ju larvigt".

Och, hur många här tvättar bilen på uppfarten då-och-då - jodå, det är förbjudet !... för att inte tala om de smörjor en del använder när de tvättar ögonstenen :-)

Har någon köpt sån där gulkromaterad byggskruv på sistonde - just det, förbjudet...

Läser vidare

PS. Personligen hyser jag inget tvivel om att jag här och nu skulle kunna åtalas för javetinte hur mycket - om bara någon tog sig tid att borra i alla lagar med mig på kornet.
Paap Reeder
... men så har vi polismannen som åkte på 5000:- i dagsböter för att han inte kunde få in kattlådan av plast i återvinningskontainerns lucka. Det var en pensionerad kollega som tog sopspionkortet.

... som om alla som skrivit i denna tråden borde på dagsböter för bara tanken ...

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.