AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
755

Kan ett lösttötdämparfäste göra bakvagnen slingrig?

Gy
16
Gyller
BMW 525 ia Touring-03
BMW 520i-92
BMW 323-97 Touring
Hej!
Har en 323 touring där bakvagnen är väldigt slingrig. Bilen har gått 13300 mil och jag har inget klonkande ifrån silentblocken. Kan det vara blocken trots det ringa miltalet eller kan det vara stötdämparna? Tråkig känsla iallafall då bakvagnen tycks leva sitt eget liv. Har dessutom ett svagt vibrerande rassel i vänsterbak vilket jag misstänker är ett löst stötdämpar fäste. Har svårt att tro att det skulle vara hela felet med en slingrig bakvagn.
Har någon där ute liknande erfarenheter?

ch
164
chris76
328 T-97
har du kollat yttre länkarmsbussningarna?.........dom var slut på min.....stötd.fästerna brukar låta när dom e kassa

Länk
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Annars kostar stötdämparfästena 115 kr styck från motornord (bilstein). Är hur enkla som helst att byta, du behöver bara "riva" inredningen i bagaget.

Tror dock mer på länkarmsbussningarna. Dem brukar göra sig gällande genom slingrig bakvagn, klonk osv. Mina bytte jag i somras, då efter 21,5 kmil, lite torra men inte allt för dåliga. Dem kostar ca 1500 att få bytt. Vill montera powerflex blir det dyrare dock (materialkostnaden).
Nackdelen med powerflex är att man får så mycket ljud in i bilen från hjulupphängningarna.

Spelar väl midre roll om det är en busbil, men på en vardagsbil är det inte spec roligt imo.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.