AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
3.721

e34 525 hur ska jag trimma den

pa
48
pancho
525 -92
tjaa vill trimma min 525 tänkte chipa men har hört att motorn rasar då stämmer de eller är de bara myt
Decibel
Motorn rasar nog inte lättare av att du chippar, kan rasa lika lätt om du kör som en kratta utan chipp också, oavsett chip eller inte så är det viktigare att sköta servicen så motorn mår bra.

Det vanligaste jag kan tänka mig är väl att folk chippar bilen, tror dom har en månraket och kör som galningar vilket får till följd att bilen kanske inte mår så bra sen och då dras direkt paralellen till att chippningen orsakade det.

Chippa på du

---
Bilstereogalningen NO:1
pa
48
pancho
525 -92
ja jag tänkte de va så då blir de chipp nåt mer man kan göra förutom chipa
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Det finns inga enkla vägar till mer effekt i en sugmotor. Du kan ju alltid slänga dit ett sportsystem oxå. Men det tillsammans med chip ger knappt en märkbar skillnad. Kanske kan ge 10 hk en bra dag men det märks inte så mycket i en så pass tung bil.

Nästa steg är att börja laborera med vassare kammar, bearbeta toppen, mappa mm. Då blir det dyrt. Betydligt billigare att byta upp sig till en 540 i så fall.
fr
53
fridaocherik
325ic -93 Hartge
chip på sugis => högre varstopp och mer soppar!! = garanterat ras eftersom du antagligne kommer köra till varvstoppet oftare.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
fridaocherik:

BMW:s motorer är stryktåliga. Original ligger varvstoppet på 6500 rpm och ett chip flyttar oftast det till ca 7000 rpm. Visst ligger man ofta mellan 6-7000 rpm så är det ju inte direkt bra för motorn, men vem misshandlar sin bil så? Men att säga att det är garanterat ras för den saken skull är att overdriva ordentligt. Min 525 är för övrigt chippad.

Kolla ett klipp när jag acclererar... Notera också mätarställningen:
Länk

Enligt ditt resonemang borde min motor vara rasad idag! Tvärtom, idag har bilen rullat 3000 mil till. Förra gången jag tankade fick jag i 73 liter och trippmätaren stod på 84,5 mil. Det är ett snitt på 0,86 vilket tyder på att motorn är kärnfrisk. Så att påstå att det blir garanterat ras för att man chippar en bil tyder bara på okunnighet anser jag.

pa
48
pancho
525 -92
jaa men de måste finnas ett sätt att kuna få ut mer än 10 hk chipen ger väl mer än 10 bara den sen kamen o avgas filter borde ge runt 10-15 så mellan 20-25 borde de ge eller
pa
48
pancho
525 -92
ja men var får jag tag på det o vad kostar det e inte kompressor rätt dyrt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.