|
|
|
|---|---|
|
Hej har ägt min 523 -99 i 2 veckor bara och jag har lite funderingar angående tempmätaren. Tempmätaren har ju först ett blått fält sen 2 sträck på var sida om mitten sen det röda fältet. När jag kör bilen varm så ligger tempen på sträcket före mitten bara om jag står på tomgång en längre tid typ 5 minuter så kommer temperaturen upp till mitten av mätaren. Borde inte temperaturen alltid ligga i mittregionen ? annars går väll motorn för kallt... Eller är det normalt att mätaren ligger på sträcket före mitten ? Jag tyckte idag att det va lite väl synlig rök ifrån avgaserna oxå men det försvinner inget kylarvatten och oljan såg fint gyllenbrun ut. så det borde ju inte läcka in vatten i cylindrarna och orsaka att det ryker. Kanske kan vara att det ryker pga att motorn inte har rätt arbetstemp och går för kallt ? Nån som har nån ide vad det kan vara för fel eller om jag oroar mig i onödan ? | |
|
Hej! Temperaturmätaren skall stå rakt upp, klockan 12 när motorn nått upp till full temp. Det är ett ganska vanligt fel att termostaten går sönder. Man brukar rekommendera att man även byter termostathuset i samband med detta. Finns en beskrivning under Gör-det-själv och 'Mektips'. På min är det bytt termostat. Skall byta på min systers Compakt som endast gått 5800 mil. Tycker detta är dåligt och att man borde få en termostat av BMW då detta är ett så vanligt fel. Lycka till! |
|
|
Är termostaten trasig på BMW-vis, dvs att den är mekaniskt trasig och helt öppen, brukar inte temperaturen lämna det blå fältet överhuvudtaget. **Belåten BMW-ägare i 26 år** |
|
| hur ska jag tolka detta är det termostaten som e trasig eller nått annat ? | |
| Du skall tolka det som åk inte runt så där för länge, få det kollat innan något värre inträffar. Jag gissar på spräckt termostathus och kass termostat samt luft i systemet därav men det kan såklart vara annat också. ;) Kolla, kolla... | |
| Japp, har inte tummen mitt i handen så är det bara köpa en ny termostat & huset, lika bra att byta vattenpumpen också. Helgardera sig så att säga. Inget dyrt, har bytt på min bil vid dryga 20 000 mil, på mina förra bytta jag vid 18 tusen nånstans. Går motorn kallt så slits det mer och dricker mer soppa. Som sagt finns det ett mek tips här, annars kostar det inte så våldsamt mkt att lämna in det. Materialet i sig går på strax under tusenlappen. Arbetstid möjligtvis 2 timmar. | |
| Ska stå: "har man inte tummen mitt i handen". | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Efter 09/98 är termostat och termostathus en enhet, termostaten sitter fast med två plastöron, dessa öron går av varvid termostaten åker på sniskan och motorn går då för kall och kommer enbart upp i arbetstemp när bilen stått på tomgång eller körts i statstrafik en längre stund. Termostaten är normalt stängd vid landsvägskörning för att hålla rätt arbetstemp. Byt termostat och ditt problem är löst. ///MVH Hasso Länk |
|
AKUT FRÅGA! Är mitt i monteringen... På termostaten finns det en ingraverad pil vilket håll ska den peka åt upp, ner, vänster, höger ? |
|
|
den skulle sitta kl 12 enligt ett mektipps såg jag, den var då felmonterad från fabrik för den satt kl 2 =/ I övrigt är mitt problem nu löst tempen ställer sig fint kl 12 nu tack för hjälpen grabbar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.