|
|
|
|---|---|
|
Hallå! har riktigt stora funderingar på att köpa en bmw z3 2.8 men jag kan inte bestämma mig vilken modell det är jag vill ha. Eftersom det är en bil jag kommer använda under vintern också så känns det som att coupen är att välja på grund av den orsaken men å andra sidan så tycker jag att caben är riktigt jävla läcker. så frågan är bara hur taket klarar sig under vintern? är det så bra för tygtaket att det t.ex ligger snö på taket? Jag kommer köra med bilen till vardags så snön kommer ju borstas bort från taket men snön kommer endå ligga på under natten. tacksam för all hjälp | |
|
Hej och välkommen till AutoPower forum! Köp en roadster med HT. (HardTop) ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Tygtaket håller, har en bekant som åker med sin 1.8'a året runt. Dock är han väldigt noga med impregnerig och renhållning av cabtyget. En hardtop som Micke föreslår gör livet mycket enklare, dessutom är det grymt snyggt. Välkommen till AutoPower. =) /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Okej men står hans bil utomhus under vintern då också Fredrik M ?? ang. hardtop så har jag fattat det som att det är något man inte kan fälla ner? utan man får då plocka av hela taket och sen lägga det där hemma? Då mister man möjligheten till att kunna köra ner taket och glida och skulle det då bli dåligt väder så kan man ta upp den igen. Skulle man ha hardtop och kör utan så kan man ju aldrig köra cabbe från punkt A till B för helst så vill man kunna dra över taket igen |
|
|
Använd HT på vintern bara sen kan du ställa den i garaget över sommarn då du inte behöver ha den. / Linus |
|
| Limpsson: Men det är väll antingen hardtop eller tygtak? isåfall så eftersom jag kommer ha den som vardagsbil isåfall så lär jag få använda taket då och då. Som ni säkert vet så är det inte alltid toppenväder här i sverige. Det kan vara strålande sol under förmiddagen och man sticker iväg till stranden med cabben men sen när man väl är där så kan det helt plötsligt glida in mörka moln och det är det jag menar med att i sånna fall så skulle jag få rusa till bilen och köra hem för och sätta på taket | |
|
Jag tror han har garage till sin bil, det är en fd. arbetskamrat så vi ses tyvärr inte så ofta numera. Ja en hardtop är ett hårt tak, man fäller sufletten och monterar på taket. Du tar alltså inte bort sufletten, utan den ligger i samma utrymme som den gör när du åker nedcabbat. En hardtop ser ut så här. Länk och på en bil Länk Ytterligare ett plus med att ha HT på vintern är att du får en bakruta i riktigt glas med värmetrådar. Plastrutan i sufletten är inget man skall ge sig på med isskrapa. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Fredrik M: Ursäkta mitt okunnande men förstår jag det hela rätt så sufletten är alltså det vanliga tygtaket? Som man då kan använda i mitt exempel i förra inlägget? Och, en hardtop borde då gå att köpa till dem bilarna man köper utan hardtop? |
|
|
Jepp, sufletten är tygtaket. Har du plockat av HT'n för att glida nedcabbat till stranden och det börjar regna när du ligger där och pressar så är det bara att trycka på knappen för cabben så åker den upp, precis som den brukar. Det går bra att köpa till hardtop till vilken bil som helst, men om din bil inte är HT förberedd kostar det en 5-6000 att få detta fixat hos BMW. HT förberedelsen innebär fästen och kontakt plus strömbrytare för värmeslingorna. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
| Okej.. tack för förklaringen!!! | |
| jag kör min z3a året om och som sagt hardtop är att rekomendera och den e hur enkel som helst att plocka av o på. den sitter med två skruvar i rutramen och två vred bakom stolarna så det e ett 3 minuters jobb. nackdelen e bara att när du väl satt på den så vill du inte plocka av den pga att bilen blir så grymmt mycket tystare och det blir en mer ombonad känsla inne i kupen sen så blir den ju så mycket snyggare | |
|
mr irwing.. okej, men hur är det annars med bilarna när man kör med dem året runt med tanke på rostskador mm. ?? |
|
| de flesta z3or körs ju bara på sommaren och är jättefina men när du börjar använda den på vintern så klart att det kommer rost men den e skitkul att köra med när det e lite halt. min va i princip helt rostfri innan jag börja köra den på vinter men redan efter en vinter har det kommit mer rost än vad det gjort de senaste 9 sommaråren så vill man behålla den i kanonskick så vill man väl undvika saltet. Så köp en risig och använd på vintern och en fin o köra på sommaren så slipper du ju byta däck också ;) | |
|
Japp jag kan tänka mig det men problemet är bara att jag inte har något så bra ställe att ha bilen på i sådana fall. Att jag ska ha min då eventuella bmw på sånhär avställningsförsäkring eller vad det kommer vara samtidigt som jag ska ha trafikförsäkring på min "rishög" så kommer jag vara mindre sugen på att sen behöva hyra in mig i något garage |
|
rsarits |
Min fru kör sin Z3 1,9 (140) året runt, ingen HT, inget garage. Däremot monterade jag motor+kupevärmare, så den är alltid varm när den lämnar hemmet. Har kört så i två vinrar nu, utan problem. Fö jätterolig vinterbil, 140 hästar och låg vikt är KUL! Biln har diffbroms, det bättrar på framkomligheten mycket, men traction controllen som jag har i 530:n är överlägsen |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.