|
|
|
|---|---|
|
Min koppling har börjat slira måste åtgärda det direkt men jag undrar om det sitter dubbelmasse-svänghjul på dessa och om det tar stor skada av att det slirat..... Sen så har jag kollat mekonomens priser , emn jag vet inte om man ska ta det från bmw ist då det finns både LUK och SACHS , själv tror jag sachs är bättre... Annars kanske man ska ta och beställa sinterkoppling till 540:in :) Mvh Niklas | |
|
Ah just det ska man byta bara lamellen eller ska man ta och byta allt ? Lamell ,tryckplatta,uttrampningslager och kanske mer när lådan ändå är nere ? Nikke |
|
|
urtrampningslager ska du definitivt byta.. annars kommer det som ett brev på posten 2 månader senare.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Undrar jag med.dubbelmasse eller inte? Nånn som har et svänghjul till salu? |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Dubbelmasse: Länk Bert-Ola BmwCS #2423 |
|
Ja det tar stor SKADA av att slira är det den minsta tvekan på skicket sätt i ett nytt svänghjul. Mvh Stephan |
|
| Nånn som har et svänghjul till salu? | |
| Passa även på att byta växellådans packboxar när du har sakerna nere...Kanske även se över länkaget? | |
|
Att kopplingen kan gå sönder kan man ju ta men att sätta dit ett nytt svänghjul av den kalibern är ju vansinnigt då det kostar ca 10000...... Andra svänghjul tar ju inte skada , så vore konstigt om BMW:S svänghjul tar sån skada (körde en turbobil tills det inte gick ens o köra framåt på ettan till slut) bytte då kopplingen o vips som en helt ny bil funkade kanon.... Att bmw skulle vara sämre på det området vore ju konstigt :) Men någon som vet vad man ska ha för kopplings märke och vad det kostar ??? Mvh Niklas |
|
|
BMW: s svänghjul kostar ca 4tkr, vilka kostar 10tkr? Jag körde 50mil efter det första tecknet på slirning, det räckte för att förstöra svänghjulet, en annan kille (samma år 2002) bytte endast koppling efter några hundra mil fick han lov att byta svänghjulet samt montera en ny koppling igen(; Just 540i/6 är känslig på dålig koppling (M5 E39 är ännu värre), tro mig när jag säger att jag blev besviken när jag förväntade mig få liknande egenskaper som min 735i 5vxl med 31500mil på original koppling när 540: in rasade vid 15600mil inklusive svänghjul och dessutom till dubbla kostnaden för koppling men så ser verkligheten ut. Förvänta er/dig inte mer än 15000mil på kopplingen högsta jag har hört/kört är en 21000milare (en risig 96:a) och då var den helt slut, mina är bytta vid; 540iM/6-96 15600mil 540i/6-96 ca 13000mil + 22700mil 540i/6-95 17500mil 540i/6-95 nr2 ? inte mellan 12000 och 21000mil åtminstone, men bör vara bytt någon gång. Mvh Stephan |
|
|
Någon som vet vad original tryckplattan och lamellen håller för i nm och hk. Och är det någon som vet vad för lamell och tryckplatta man kan använda sig av om man vill att det ska hålla för mer hk o vrid HOJTA TILL...... Det här blir ett kalas som gör att jag får ha kvar bilen i minst 5 år till hehe.. Ja ja det blir bra.... Mvh Niklas |
|
|
stephan: kollade priser hos bmw 6745 kr för svänghjul+ packningar och 5300 kr för kopplingsats mekonomen tog 6000 kr för svänghjul och kopplingssatsen 4500 kr Motor Nord har ej ... Arbetskostnad hos bmw 525+moms a 8 timmar ca 6300 kr för ett byte huga mig, byter nog själv ;) Vet du var dem tar 4000 för svänghjulet så vill jag veta det hehe Mvh Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.