|
|
|
|---|---|
|
Hej alla härliga bmw fantaster !! jag har vare och kikat på en jättefin 525-92.a enda som jag var missnöjd med var att när man tryckte på så kickdown kliver på .. tog de 1-2 sekunders fördröjjning innan bilen växlade ner ?? vad kan det vara för fel ?? killen som hade bilen påstog att det var någon vaccumslang . kan det stämma så är det ju bara börja leta !! är lådan vaccumstyd till och börja med ?? men för övrigt när man körde gick motorn underbart och bilen växlade likaså ! så man står i valet å kvalet om de e ett skitfel med kickdowen ?? Är det någon underbar människa här som kanske har en förklaring på vad det kan vara för fel ?? | |
|
på vissa/många bilar går det inte att göra en kickdown förens oljan i lådan är någrolunda varm! Ge han olja Bara!! |
|
|
Bilen var ordentligt varm när jag provkörde ! så tempratur på olja är det nog inte tro jag iaf ! |
|
|
Kan det vara så att det är en adaptiv låda på bilen och den är körd väldigt försiktigt? gorth |
|
|
adaptiv låda ?? ja allt e väll möjligt men nog tro ja om en bil gått 18k mil så borde den säkerligen hunne me både inkörning och nån ägare som använt den ordentligt eller hur !!? |
|
|
Om jag har förstått rätt är anpassningen mer kortsiktig och baseras på den senaste tidens framfart. gorth |
|
|
det jag menar är att man kan inte veta vad en bil vare med om om den har gått 18000 mil ! men en sak är säker INKÖRD är den !! |
|
|
Har bilen adaptiv låda så ska det stå A (tror jag det var) på knappen där man väljer mellan A (alternativt E om bilen inte har adaptiv), S och *. Jag har inte adaptiv på min 530iA som är tidig -93 (uttagen okt -92). ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
har inte för mig att det var nått A på knapppen ! Vad är/gör en adaptiv låda ?? sen är det skit samma hur när var å vem som har gjort vad med lådan jag e intresserad av hur man ordnar felet och om det går att ordna ! tack på förhand ! |
|
|
OK. Jag gör ett nytt försök att nå fram. En adaptiv växellåda anpassar sig efter körsättet. Kör du mjukt och bränslesnålt, växlar den på samma sätt; tidigt och ligger kvar på högre växlar längre. Kör du dåremot mer agressivt, ligger den kvar på växlarna längre och växlar ner tidigare. Ungefär som sportläget på en del lådor. Om bilen är körd på det lugna och bränslesnåla sättet, lär inte kickdowneffekten komma så snabbt. Däremot kan någon tids mer sportig körning, göra att växellådan svarar snabbare. Om det är så i det här fallet vet jag inte, utan jag la bara fram en tanke. Slutligen vill jag rekommendera dig att polera lite på ditt forumhyfs. Vi försöker ju bara svara på din fråga för att eventuellt kunna hjälpa dig. gorth |
|
|
ber om ursäkt det var ej min mening att vara ohyffsad när jag inte förstog vad som pratades om ! vara eller ej (adaptiv låda) så är det nått annat som är galet för om det var som du säger borde nerväxlingen fördet vara mjuk i växlingen inte så att det "hugger" för farfars gammla oel växlade ner med kickdown mjukar i växlingen ! |
|
|
Det är OK. Om lådan hugger vid uppväxling kan det vara oljenivån, som är för låg, eller så går den mot sin förestående död. Min hängde huggande kvar vid livet i 4 år / 12000 mil, innan den skar straxt efter jag sålt bilen. Vid 37000 mil! gorth |
|
|
Vet inte om jag var otydlig ? men iaf lådad funkar kanon när man kör men det är enbart vid användning av kickdown som den hugger inte när man kör "vanligt" |
|
|
Eftersom en adaptiv låda är min bästa gissning, får du nog hoppas på ett bättre svar från någon annan här på forumet. gorth |
|
Paap Reeder |
... har litet samma diagnostik på min M70. Ligger jag i SD i ca 90 och skall köra en KD kommer hela schabraket att sacka några sek innan den kommer. I ED finns tendensen kvar men inte så tydlig. Jag tror att det kommer sig av att elektroniken sänker vridet genom att ställa om tändpunkten just i nedväxlingsmomentet. Det är faktiskt min nästa research-åtgärd att komma tillrätta med detta. Min M30 med zf4hp22 har inga sådana tendenser utan den klipper på på en gång. Personligen tror jag inte detta är avhängigt om man har en adaptiv låda eller ej. Det skulle i s f innebära att om mormor kört den och så skall man själv ut på autobahn och när man så blixtsnabbt skall ut i vä-filen ... så skall lådan konstra med ngn mjukisstil. Måste väl vara extremt trafikfarligt. MVH /// Paap R |
|
Är det vaccumstyrning på dessa automatlådor ? Isf kan det vara en liten vaccumslang . men vet någon om det är vaccumstyrd låda ? efersom den funkar när man kör "vanlig" körning och när man trampar ner kd så hinner inte vaccumet byggas och det blir lite fel när bilen växlar och det hugger till som om man tappar upp kopplingen på en manuell bil ! Kan felet vara så ?? är det vaccum är det möjligt tro jag . vad tror ni som har Bmw och skruvar i dessa ! |
|
|
Nope det var nog 20 år sen det satt en vakummreglerad låda i en BMW. Det kan vara många olika saker, alltifrån en jättelätt sak som dålig jord i KD kontakten till mekaniskt-hydauliskt fel i själva lådan. Tyvärr är det svårt att ställa diagnos utan närmare undersökning med diagnos. Något att prova - växlar den ner snabbare om du trampar gasen i botten men inte kickdown? Spelar hastigheten och växel in med KD. Prova att kör KD med spaken i läge 4, snabbare respons eller inte? kan ge några ledtrådar? Det stämmer som gorth säger att en adptiv låda anpassar sig till förarens körning och väglag men anpassningen är MOMENTAN dvs sker för stunden. Exakt hur och på vilka modeller har vi diskterat tidigare på forumet. Men att förarstilen skulle lagras i ett minne och sedan påverka körning en timme, en vecka eller ett år senare är en av de största skrönor som finns om BMW automatare på detta forum. Tänk vilket genomidotiskt system det skulle vara... molle |
|
|
Tack för svaret molle. var i kontakt med en herre som bedriver bilverkstad och han har haft in otaliga 525or med samma typ av "fel" (elektriskt styrd i lådan)och som du skrev molle kan det vara lite vad som helst i lådan . rekomdation han gav var att köra som det var och anpassa körningen efter det . och när lådan havererar (om den gör det ) . att byta då till en begagnad låda som var testad ! tack för era svar :) blir nog att jag köper den och byter lådan sen när den går sönder ! |
|
Paap Reeder |
... min gör detta "knix" bara på KD ... annars petar den i växlarna utan dipp i vridet ... även vid 3/4 gaspådrag. MVH /// Paap R |
|
Paap R: Kan det möjligen vara så att den gör knixet när du gör KD med lockup i, annars inte? molle |
|
Paap Reeder |
... skall nu mera noggrant kolla upp allt detta så man har några fakta till en diagnos s a s. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.