AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.197

Kedjespännare till oljepumpskedjan, finns så´n på M60?

Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Hej. Har läst mycket om lösa oljepumps bultar på M60 motorn, så jag har nu plockat bort oljetråget och konstaterat att det inte alls fanns några lösa bultar. Har även bytt kedjespännare till kamkedjan. Nu till min fråga. Kedjan som går till pumpen är rejält uttänjd. Finns det sträckare till den eller är det bara att byta kedjan isåfall och hur sträckt är en frisk kedja egentligen?

Det var rejält skitigt i tråget och på väggar. Hängde stora olje/sotkakor. Jag ska försöka göra rent så gott det går. Finns det andra saker man borde kontrollera eller byta när man ändå har grejerna synliga? Jag hittade också en trasig plastring i tråget med dia 5 cm. Har läst om det tidigare på forumet men det var ingen som riktigt kunde identifiera var den kunde komma ifrån?
/CC

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Saxat från: Länk

"Bulten som fäster pumpen snett uppåt höger (framifrån sett) brukar trilla loss. Inuti loppet sitter justeringen för spänningen av kedjan. Använd en 8 mm insex och spänn kedjan så att spelet är ca 5 mm."

Bilden: Länk

Mvh
Ch
79
Chris47
730(V8)-92
323-86
Tack! Det funkade ju bra. Man trycker tydligen ner pumpen och kedjan spänns på det viset
/CC

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.