AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.720

Växlings problem 530 ia e34

Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej farsan har en bmw 530 v8 ia -95 som har börjat krångla i automaten om man gör en omkörning så den gör kickdown så vill den inte växla upp igen utan fortsätter på tex 3an tills man drar ner växelspaken till 3an sen upp till drive då växlar den upp oftast annars får en dra spaken upp och ner några gånger då kommer den
Vet inte vad det kan vara lite olja i lådan kanske ??
Har bytt vajer till spaken kan det göra nått ???
Inga fel kommer upp på färddatorn
Kan det vara nån givare ???
Några förslag allt är välkommet för övrigt så växlar den hur fint som helst
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
I övrigt växlar den bra. Den slirar inte? Inget failsafe. Bara oviljan att växla upp? Tror inte det är vajern men väl elektriskt fel. Ibland är det EGS som får fel info om gasspjälläge så att den tror att spjället har annan position än det verkligen har. Under förutsättning att alla givare och kablage e ok brukar en reset av DME och EGS med DIS göra susen (ibland funkar det att koppla bort batteriet och koppla ihop +/- kablarna under minst 10 min).

Direkt efter en reset kan en låda som gått långt (mindre lamellbelägg kvar) slira och växla dåligt. Men kör med konstant lätt gas så den får växla upp
1-5 och upprepa såna uppväxlingar 15-20 ggr med allt mer gas varje gång så kommer anpassningen av hydraultrycket till lamellernas tjocklek fortare ifatt. Prova sedan kickdown och se om problemet löste sig.

molle
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Ok tack för det den slirar inte eller nått sånt funkar fint detta börja helt plötsligt för 2 veckor sen
Var sitter en EGS?? och om man kör den på diagnostic hittar den att det är fel på den ??
För jag fick nämligen syn på att den läcker lite olja vid olje kylarn i fronten kan det vara för lite olja eller beter den sig anurlunda då?? mvh

Bmw
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej nu har jag provat att koppla bort batteriet och kortslöte kablarna utan resultat det konstiga är att i bland efter kickdown som växlar den upp???
Fattar inte detta vad är det som talar om för lådan var gasen befiner sig ???
Är det spjällägetssensorn ??
Ska fylla på olja om det behövs på den i morgon
När man gör det ska motorn vara i gång och växelspaken i neutral ? sen fylla tills ´det rinner över nivå plugen tack på förhand mvh mikael

Bmw
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Du hade bytt olja sade du. Ja, oljan är ju nr 1 på felsöket. För låg oljenivå kan ju förvisso leda till störningar som uteblivna växlingar men ofta också slirning. Första tecknet på låg nivå brukar komma vid inbromsning o acceleration så oljan samlas trågets ändar och pumpen suger luft. Lådan hostar till, tappar driven och bums därefter failsafe och getriebe program på basis av diffen mellan speedsensors. Men du har ju varken slirning eller failsafe. Den försöker inte ens växla upp efter kickdown och i övigt inga andra störningar? talar för elektriskt fel.

Och du hade batterikablarna ”kortslutna” i minst 10 min? Vissa har dom kortslutna i ett dygn. Jag föredrar dock DIS reset. Då vet man att alla minnen nollas.

Just ovilja att växla upp såvida man inte tar väljaren till N och sedan tillbaka till D har jag sett tidigare som resultat av vajs på givarsignaler, ofta från tex gasspjällsgivaren, motorvarv eller andra givare i DME. Givet att alla givare/kablar är ok (du har kollat kanonkontakten på lådan) brukar som sagt en reset av styrboxarna hjälpa. Ibland funkar inte nollning med batterikablarna, antingen för att alla minnen inte försvinner eller för knasiga adaptionsvärden helt enkelt inte är felet.

Har du kört en DIS diagnos? Det kan ge ledtrådar om tex givare så man slipper famla i mörkret i onödan. Jag skulle då samtidigt prova att reseta både EGS och DME med DIS eller motsvarande. Om inte det ger någonting är dags att ge sig på lådan. Nivåkontroll utan sticka Länk

molle

Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Ok tack för detta fattar inte vad felet kan vara kör man lungt så växlar den upp men inte i kickdown
Konstiga är att det funkar att trycka in sport knappen sen göra en kick down sen över i aptiv så växlar den oftast upp till 5an ska kolla oljan i morgon troligt vis får köra den till bmw och göra dignos test på den och se om nån givare är skrot
Ska ohm mäta spjällägetsgivaren också och se om den är hel
Några mer för slag

Bmw
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Om jag på rak arm ska rabbla alla givare jag kommer på som påverkar växlingspunkter på en AGS låda så….

gasspjälläge DME
motorvarv (vevaxel) DME
kamaxelgivare DME
luftmassmätare DME
hastighet (output i lådan)
växelväljargivare (spaklägen som registreras av EGS måste matcha manuella ventilens läge i lådan)
ABS/ASC givare (alla 4 hjulgivare måste ”matcha” varandra)
bromspedalens kontakt på/av
kickdown kontakt på/av

A/S program kontakt
turbinhastighet (i lådan)
oljetempgivare (i lådan)
kylvätsketemp DME
AC på/av

Kan ha glömt nån. Ett fel i vilken som helst av givarsignaler i översta listan till EGS kan orsaka uteblivna växlingar. Tex används givarna från gasspjälläge ned t.o.m luftmassmätare för att beräkna motorbelastning som länkas från DME boxen till EGS boxen och är avgörande NÄR växlingspunkten ligger (vilket varvtal och hastighet) och förövrigt HUR växlingen ska vara (hård/snabb eller mjuk/långsam). Vid tex stor motorbelastning ökar EGS hydraultrycken ut på kopplingskolvarna så att växlingarna blir hårdare och går snabbare och lamelltrycken ökar så mer effekt går ner i asfalten. Vid låg motorbelastning sänker EGS hydraultrycken ut till kopplingarna så växlingarna går långsammare/mjukare för större komfort.

Min gissning är att EGS i ditt fall får fel givarsignaler. Det behöver inte vara en givare i sig utan likaväl något på vägen eller i nån box. Men visar diagnosen att alla givarsignaler är ok får man gå vidare till lådan.

Hur gick det med oljan?

molle
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej tack för det ska kolla oljan i morgon han inte med det i dag ohm mäte spjälgivaren och varvtals sensorn och dom var ok
Ska fylla olja i morgon så får vi se annars får jag köra en diagnostic på den
Sen har jag kortslutit kablarna så får det vara så i natt hoppas det löser sig =) Tack för svar

Bmw
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej tror jag fick ordning på lådan nu fick på 2 liter olja på den så troligen var det felet

Bmw
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Bra att de löste sig till slut

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.