AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.310

Vad tänka på vid 330d -02 köp?

Sida 2 av 2
Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
Länk
Bimmer330: Jag var kanske otydlig i mitt "citat" och menade omkörningsförmåga/elasticitet, dvs t ex 80-130 km/h, där 330d har ett övertag. Det står inget om elasticitet i de siffror som du saxat.

Vid rödljusen är givetvis 330i kvickare ur startgroparna än 330d, precis som de siffror du länkar till. har även för mig att toppfarten är något högre hos bensinaren.

Det gjordes ett test för ett par år sedan i svenska AM&S där 330Cd och MB AMG diesel testades. Där jämfördes även prestandan hos motsvarande bensinare och vad jag vill minnas så var 330Ci rejält mycket långsammare när elasticiteten testades.

Ulf: Kan tänka mig att brytpunkten mellan 320i vs 320d går någonstans där du nämner, samtidigt tycker jag jämförelsen haltar något eftersom det är 4 vs. 6 cylindrigt. Man kan förstås jämföra vilka bilar man vill beroende på vad man är intresserad av :-), men som exempel borde läget vara ett annat om fyrcylindriga 320d jämförs med 318 Valvetronic (0.70 blandat).
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kristoffer: visst kan hålla med om att jämförelsen mellan 320d och 320i inte är klockren. 320d hamnar någonstans mitt emellan 318i och 320i om du förstår vad jag menar.

Däremot så stämmer ju 330i vs 330d bättre och jag gissar att 530i vs 530d visar samma sak.

Men allt är ju inte ekonomi i bilägandet och kör man 1000-2000 mil så är skillnaden så liten att den motortyp man gillar bäst blir valet. Kör man 5000 mil om året så är det ju inte ovanligt att man tänker annorlunda.

___
//Ulf
Kristoffer: Denna diskution ang 330d och 330i/ci har varit uppe förut så om du vill kan du läsa dem det e bara o söka orkar tror du kommer kanske tänka om. Vilken växling inom de hastigheterna syftade du på ang testet, var det tvåan till trean eller??

/// Bimmarkomanen
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Ok Asken, jag är nyfiken på att bli ett med vridet =) Så det ska provas och utvärderas när jag får chansen. Under tiden njuter jag av att bli ett med vridet, varvet och ljudet i en 330i.
Bimmer330: nej,nej jag tror du har missförstått mig. Syftar på elasticitet=omkörningsförmåga, något som brukar ingå hos de flesta testlag och som förstås används ofta av de flesta trafikanter vid både landsväg och motorvägskörning.
Det var dessutom inte AM&S som testade utan Teknikens Värld. Testet finns på nätet att ladda ned, inkl tabellerna mellan 330i vs 330d.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Elasticitet är ju inte lika med omkörningsförmåga.
Man kan ju göra omkörningar på flera olika sätt, med många olika kombinationer av fartintervall, växlar, osv.
Växlar man ner ordentligt är bensinaren snabbare vid omkörning, ligger man kvar på höga växlar kan dieseln vara snabbare (beror lite på valt hastighetsintervall). Bägge dessa fall är omkörningsförmåga.
Ok men vilka växlar syftar DU på 3, 4, 5??
Btw vill instämma med nockenwelle!

/// Bimmarkomanen
vrid är nått stillastående och inget man kan "känna"

det man känner är hög effekt på låga varv i en turbodiesel, inget annat ;)
Bimmer330ci: Jag kanske var otydlig, jag menade omkörning på högsta växeln (vilket oftast är detta som anges i svenska biltester). Det stämmer så klart att om man växlar ned ett par steg i bensinaren är denna kvikare än dieseln.
No
7
NoFear_
525D e60 M-sport -10
jaja hur som helst så är min 330d snabbare än en 330i in real life och inte bara en massa siffror visserligen är den då körd på rullande landsväg (mappad) och bromsad till 204 hästar och 440nm på bakjulen omräknat till vevaxelhästar så blir de kring 230 hk och 470nm och den drar i snitt 0,7 statskörning och då kör man som en tok prova komma ner i dom siffrorna med en 330i den drar väl snarare 1,3 i stan om ens de räcker men men gillar man diesel så gör man ska man köra besin ska man väl ha nåt rejält med dryga 500 hästar eller nåt sånt annars tycker ja inte att de finns nån anledning att åka omkring å betala en massa mer för i princip samma prestanda men de gäller ju såklart dom som använder bilen ganska mycke annars lönar de ju sig inte med diesel! min åsikt,
Visa användare
2.403
StefanL
BMW M340i Touring -21
MB CLK
Upplever som att dieseln är starkare (330cd-04 m kcr-box) än den nyinköpta 335:an i vissa lägen, framförallt på högre växlar. Nästa bil blir nog en 335d.

//Stefan
Inte mycket Bmw men:

Har en Mitsubishi jeep med 2,8 liters turbo, 125 fjösiga hk + mycket vrid.
Jämför jag den med Subaru Imprezan som har 284 hjulHkr + mindre vrid, så finns det intervaller, runt 90 där Jeepen känns förvånansvärt pigg. Det handlar om 5-10 km/h som den är ok.
Farsguben som kör en Lexus gs430 tyckte även han att Mitsubishin kändes pigg, ibland.
Så, det ligger nog något i att dieslar kan vara pigga, på sitt alldeles egna sätt.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.