AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.309

Vad tänka på vid 330d -02 köp?

Sida 1 av 2
Kommer antagligen snart köpa en 330d 02 eller kanske 03, vad ska jag tänka på? Vilken utrustning rekommenderar ni? Vanliga fel? Ändrades något mellan faceliftet 02 tills e90 kom? Hur är förbrukningen? Tacksam för alla svar.

Egentligen är det bara att söka, finns jättemycket.. men men, Kolla efter rost under motorhuv, baklucka, dörrar osv. Spindelleder innan 03 brukar va kassa, det vanliga som växellåda och motor. Öppna huven o lyssna efter missljud. Ang utrustning, m-paket är grymmt bra så se till att det är fabriksmontarat. Bra med multiratt, sportstolar i skinn/mocka, xenon, regnsensor osv. Sen det viktigaste, kolla mätarställning, servicebok, alla nycklar skall vara med, bes., skatt, hur många ägare osv osv..

/// Bimmarkomanen
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du har en fräsch svsåld 03a sedan auto i silver på Borgsbil.se som gav ett bra intryck vid ett kort möte. Bästa motorn i E46. Förbr runt 0.7 med vettig gasfot.
Mvh
Asken
Tack för svaren men den 330d som du Asken rekommenderade kostar nästan 100 tusen mer än de jag tittat på (bytbil 330d 02-). Visserligen inte gått så långt och svensksåld men ändå... Hur mycket påverkar M-paketet körupplevelsen? Tänker på körglädje och komfort. Skinnklädsel är ett måste. Några åsikter om växellåda, manuell, automat eller kanske (den sågade) smg?
Tacksam för alla svar

Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
SMG finns inte till dieseln! Men automat fungerar mycket bra ihop med 3-liters dieselen !

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Körmässigt innebär M-paketet att bilen blir spårkänsligare och stötigare, möjligen med något förbättrad väghållning vid hårdkörning på krokiga småvägar. M-paketet gör desto mer till bilens utseende.

Har du detta som krav får du å andra sidan räkna med ett mycket mer begränsat urval av bilar. Och de M-paketerade bilarna brukar vara rejält mycket dyrare än bilar utan.

Jag hade istället haft sportstolar, steptronic (automat), hel/halvskinn, xenon, multiratt som minimi-krav.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
hur kan man påstå att en traktor-snurra är den bästa motorn i e46 serien? Möjligen är den snålast, men där slutar jämförelsen =)
735
Bmwkillen1: Har du kört en 330d?? Gissar på att Asken kan sina saker!
Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
Motorn i 330d är en riktig pärla. Den är snål, snabb, har ett grymt brett register och låter till och med mysigt! Går inte att jämföra med en 4 cyl diesel.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
jag har inte provat 330d. Dock är det en diesel=lågvarvigt och rått, dvs knappast sportig dvs mindre rolig! Men jag kan tänka mig att den är riktigt fin för att vara diesel. Men kan inte jämföras med bensin-6:a, i synnerhet inte med 330!
bmwkillen: Jag kan verkligen rekomendera en provtur i någon av BMWs sexcylindriga dieslar. Motorljudet inne i kupen är mycket trevligt och inte alls rått, enda nackdelen som jag ser är det yttre dieselknattret på tomgång och vid stadskörnig men det drabbar ju mest fotgängare och cyklister :-)
330d kan som sagt inte jämföras med en fyr-, eller femcylindrig dieselsugga. Vid omkörningar av långtradare lär den ge vanliga 330i duktigt med stryk, tack vare vridet.

Jag hade nog valt 330d men det beror lite på körcykeln, dvs hur många mil man kör/år. Om bilen främst skulle användas på helger eller om jag körde mestadels korta sträckor hade jag istället valt bensinaren.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
ja ekonomi blir det ju först när dieseln gått ganska många mil kan jag tänka. Skatten är väl fortfarande hög för denna diesel. Jag kör mestadels korta sträckor och runt 1000-1300 mil/år, så för mig var inte diesel ett alternativ. Men visst, jag ska prova en 330d för att se vad den kan erbjuda och om mina fördomar besannas eller inte!
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Bmwkillen1: Det där med att dieseln behöver köras massor med mil för att löna sig är inte riktigt sant. Brytpunkten för flertalet modeller ligger oftast kring 1300-1400 mil/år om man jämför en begagnad bensin med motsvarande diesel. Därefter så sparar du ett par kronor per mil med dieseln. Kör man som du 1000-1300 mil per år så är skillnaden i ekonomi ganska liten mellan bensin och diesel.

Personligen är jag trots en diesel i bilparken ingen överygad dieselfantast men visst finns det postiva egenskaper med en diesel och då har jag ju ändå inte den trevliga 3-litersmotorn.

___
//Ulf
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Schtalmannen: Jag kikade lite kort på bilarna på bytbil.com Dessvärre gav de intrycket att mer eller mindre alla som inte gått riktigt långt var skruvade eller inte helt korrekta så man får vad man betalar för. Nu är den på Borgs visserligen dyrare visst. Det visste jag inte då jag inte brukar kolla in 330d...
Själv vägrar jag ta i importer som tagits in av firmor för kortsiktig försäljning, mer regel än undantag att de inte har korrekt bakgrund. Detta säger jag av lång erfarenhet... Att tro att man kan göra sig ett riktigt klipp det är bara att lura sig själv Det säkraste är att hämta bilen själv hos en Tysk BMW-ÅF om man inte hittar en bra bil i Sv med den spec man vill ha. Visst smakar det så kostar det...
Bilen går bäst med automat är min erfarenhet.
Kolla importguiden här till vänster så får du många bra inputs.
BMWKillen1: Kör en och sen kom med ditt utlåtande, världen blir lite bättre med diesel under huven och det tråkigaste av allt med bilägandet, nämligen tankstoppen, blir betydligt färre:)
Mvh
Asken
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
det är svårare att hitta en någorlunda lågmilare diesel än en bensinare.
Att brytpunkten för just 330d går vid 1300 mil har jag svårt att tro. Att det gäller för t ex 120d jämfört med 120i är mer troligt. men jag kan ha fel, har inte orkat räkna på det.
Att världen blir bättre med diesel vet jag inte. Visst, det blir mindre koldioxidutsläpp som man fokuserar sig väldigt mycket på just nu. Men alla emissioner är inte CO2, det finns mycket skräp som genereras vid dieselförbänning, NOX, cancerogena ämnen, även om man har partikelfilter. Några färre tankstopp ja, men kör man dessa dyra bilar så bör inte detta argumentet väga så tungt =) Med bensinaren får man mer glädje för pengarna, tror jag iallafall. Men jag ska prova 330d och uttala mig därefter om vad jag tycker om BILEN och jämförelsen med min 330i.

Framöver måste både bensindrivna och dieseldrivna bilar bort från vår planet för övergång till andra typer av drivmedel. En process som kommer ta tid dock.
Ulf: Lönar sig verkligen en 330d ekonomiskt redan efter 1300mil? Har för mig att skatten för denna modell ligger runt 8kkr/år vilket är nästan 4ggr så mycket som för bensinaren. När jag räknat på bensin vs. diesel har betydligt längre sträckor krävts för att dieseln skall vara ekonomisk försvarbar. Numera har ju dessutom ökad efterrågan och div. skattehöjningar placerat dieseln på prismässigt samma nivå som bensinen.
Kristoffer_L: Ditt citat "Vid omkörningar av långtradare lär den ge vanliga 330i duktigt med stryk, tack vare vridet." ...Menar du allvar??

..............................................................................................................
Motorart R 6
Hubraum 2979 ccm
Aufladung Sauger
PS - UMin 231 PS - 5900/Min
Nm - UMin 300 Nm - 3500/Min
Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung 6/manuell
Test in ams 01/2004
Gewicht 1532 kg
0 - 80 km/h 4,7 s
0 - 100 km/h 6,6 s
0 - 120 km/h 9,3 s
0 - 130 km/h 10,7 s
0 - 140 km/h 12,2 s
0 - 160 km/h 16,1 s
0 - 180 km/h 21,0 s
0 - 200 km/h - s
400 m, stehender Start - s
1 km, stehender Start - s
Vmax 250 km/h
100 - 0 km/h (kalt) 42,0 m
100 - 0 km/h (warm) 42,0 m
Nordschleife - min
Hockenheim, kleiner Kurs - min
Querbeschleunigung - g
Slalom 18 m 63,3 km/h
Slalom 36 m - km/h
ISO Ausweichtest 128,6 km/h
Testverbrauch 11,0 L/SP

Motorart R 6
Hubraum 2993 ccm
Aufladung Turbo
PS - UMin 204 PS (150 kW) - 4000/Min
Nm - UMin 410 Nm - 1500/Min
Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung 6/manuell
Test in auto zeitung 26/2004
Gewicht 1640 kg
0 - 80 km/h 5,1 s
0 - 100 km/h 7,2 s
0 - 120 km/h 9,9 s
0 - 130 km/h - s
0 - 140 km/h 13,6 s
0 - 160 km/h 18,0 s
0 - 180 km/h 24,5 s
0 - 200 km/h - s
400 m, stehender Start - s
1 km, stehender Start - s
Vmax 242 km/h
100 - 0 km/h (kalt) 35,1 m
100 - 0 km/h (warm) 34,8 m
Nordschleife - min
Hockenheim, kleiner Kurs - min
Querbeschleunigung - g
Slalom 18 m 59,7 km/h
Slalom 36 m - km/h
ISO Ausweichtest - km/h
Testverbrauch min/max/ges 6,6/-/8,0 L/D

För att inte nämna 99ans 330d (184hk).

/// Bimmarkomanen
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Intressant läsning! Om vi frångår dieselns vara eller icke vara och kikar på bromstestet ovan... Hur kan det skillja så mycket från 100-0 km/h mellan 330i och 330d?

Mvh/ Niclas
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Kristoffer: Kanske var lite optimistiska siffror för en 330i vs 330d men inte så långt ifrån. Självklart är det svårt att beräkna alla siffror men jag gjorde det enkelt för mig och såg inköpspris, värdeminskning, service, försäkring, underhåll som likvärdiga.

Skatten skiljer en del...Jag kollade två från 2003, båda sedan med automat och svensksålda. 6930 kr för dieseln mot 2310 kr för bensinaren. Skillnaden är alltså 4620 kr.

Enligt ovan så drar bensinaren ca. 3 dl mer blandad körning och räknar man på samma bränslekostnad per liter för bensin och diesel så innebär det:

Brytpunkt 1540 mil om bränslet kostar 10kr/liter
Brytpunkt 1400 mil om bränslet kostar 11kr/liter

När det gäller försäkringen så kostar 320i/320d ganska lika medan jag nu noterade att 330d fasktiskt är en slant dyrare än 330i vilket man kan tycka är konstigt. Detta är givetvis en faktor att väga in för 1500kr mer i försäkring betyder 4-500 mil till innan det lönar sig.

___
//Ulf
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMWKillen1: Nu gör jag det inte så allvarligt... Utan mer att, när man kör diesel kör man helt enkelt lugnare och mer harmoniskt. MAn blir ett med vridet:)
En känsla kan man inte räkna sig till helt enkelt utan gillar man 500NM under huven så köper man det, punkt.
MVh
Asken
Lars Jakobsson
Fast nog är M3:ans motor den mest lyckade i E46 :P

Med den så spelar det ingen som helst roll hur ofta men behöver tanka eller vad soppan kostar :)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.