AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.832

Vad är största skillnaden mellan E46 och E90?

Jag är intresserad av att höra kommentarer från de som ägt/äger både E46 och E90. Vad är skillnaderna i körkänsla? Enligt min mening är E46 en av de bästa allroundbilar som byggts, är E90 bättre? Har kört en 320i(E90) en helg men blev lite besviken. Då tänker jag främst på motorn och styrkänslan/vägkänslan. Kan ju bero på att jag är van från E46 att köra sexcylindrigt. Vad tycker ni?
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Du måste nog provköra en E90 med likvärdig motor. När jag körde e90 för första gången hade jag en 330ci och började iksom du med en 320i och jobbade mig upp via 325 till 330. Först när man kom upp till 330 så började bitarna falla på plats. E90 är i stort bättre på allt (kanske minus interiörkvalitén) men det klarnar inte riktigt förrän man kört en bil utan RTF-däcken.
Jo
316
Jonas 320
Audi r8 4.2 R-tronic -09
Porsche GT3RS CS vit -10
Ferrari F430 Scuderia -10
Corvette c5
m3 cab 2004
m3 cab 2000 E36

det största skillnaden är att e46 är mycket snyggaren e90

men e90 är lite snyggare på insidan än e46

Jonas M-power
E9x är en mycket modernare chassikonstruktion, nykonstruerade hjulupphängningar och vridstyvare chassi. Motorerna är också en generation senare.

Lite av detta förtas av RFT-däcken tyvärr. Testa att köra en 6-cylindrig. Inte för att 4:an är dålig, men effekthoppet är ganska stort.

När det kommmer till design så är det svårare, de är upp till var och en och tycka.
Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
Hur är komforten i E90 om man jämför E46? Tänker främst på vägljud/däckljud. Jag tycker E46 har alldeles för mycket vägljud för att vara godkänd. Iaf kombin. Nu måste ju jag iofs köra med minst 17" så det gör ju inga underverk för ljudet. Ju mer däck i backen desto mer låter det väl. Men min förra E39 var ljusår bättre i bullernivå än min nuvarande E46. Dubbdäck med E39 hördes knappt i bilen! Är E90 mer lik E39 kanske?

Vad mer kan motivera ett byte? (bilbytardjävulen är här å hälsar på :)
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
330i E90 är en klart bättre bil än 330i E46. Bättre vägegenskaper, bättre komfort, bättre utrymmen, mindre buller, lägre bränsleförbrukning, bättre prestanda, osv.
RTF-däcken är stötiga och bullriga, men du måste inte ha RTF på E90. Överlag är E90 väl ljuddämpad.
Min E91 har lägre vägljud/buller med dubbdäck (ej RFT) än min gamla E46T.
Provkörde en 320d i helgen, klart bättre än 320i. Bilen var dock dåligt utrustad och var därför tråkig inuti. Inga sportstolar osv som jag är van vid. Dock var ljudnivån i motovägsfart+ mycket imponerande. Fortfarande tycker jag styrkänslan i min 116i är mer precis än upplevelsen i denna 320d. Ska se till att provköra en E90 med mer motor och utrustning i framtiden. På lite sikt är jag eventuellt intresserad av att köpa en 325-330d eller möjligtvis 120d.
Ni
39
Nick_name
530dA Touring (E61)-06
Hade tidigare 320 E46 och tyckte den var otroligt mysig och "äkta" att köra. Nya 330i:n är såklart rejält starkare men eftersom den har aktiv styrning så är känslan lite mer distansierad. Nog för att den är ryggigt precis och inbjuder till lek om man så vill men KÄNSLAN är inte riktigt den samma. I min erfarenhet är +/- med E90:
+ Komfort och ljudnivå
+ Utbud av leksaker (aktivstyrning, kurvljus, bluetooth i-drive mm)
+ POWER trots lägre förbrukning
+ 5 stjärnor i Ncap

-RTF däck (stötiga och svindyra)
-Körkänsla
-Kvalitetskänsla i vissa detaljer
E90 är förstås en mycket mer modernare och säkrare bil än E46 (konstigt vore det annars eftersom E46 debuterade 1998 :-)

E46 tillhör "den gamla BMW skolan" där man med en gång kände igen sig så fort man satte sig bakom ratten. E90 är mer som nya femman med spännande design, och där den största impacten rent nyhetsmässigt finns i tillbehörslistan (I-drive, head-up display, aktiv styrning mm).

Körmässigt så är E90 bättre än E46, men problemet tycker jag är att E46 faktiskt fortfarande håller mycket hög klass jämfört med konkurrenterna, åtminstone jämfört med A4, V50, 9-3, C-klass mfl.

E90 har generellt bättre komfort, ff.a tycker jag att sportstolarna med ställbart sidostöd är bättre än de till E46. Ljudnivån är något bättre i E90 men jag tycker det är främst däckljudet som är lägre. När det gäller vindbrus tycker jag det är ganska lika.

RFT är spårmässigt en katastrof, men det går som sagt att beställa vanliga däck. Skall bli spännande om detta är framtiden eller om RFT floppar som TRX-däcken gjorde på 80-talet.

Jag tycker än så länge att E91 är lite för dyr (om man inte är gjord av pengar eller skall välja tjänste/förmånsbil) så det finns en hel del ekonomiska aspekter (värdeminskingen) som kan väga in till en par år gammal faceliftad E46 fördel.

Jag har bara kört 325 och 330 och jag tyckte 330 var rejält mycket trevligare än 325 som jag tyckte kändes lite för vattenkammad.
No
5.161
Nockenwelle
Kristoffer_L, precis detta:

"Körmässigt så är E90 bättre än E46, men problemet tycker jag är att E46 faktiskt fortfarande håller mycket hög klass jämfört med konkurrenterna, åtminstone jämfört med A4, V50, 9-3, C-klass mfl."

tänkte jag när jag provade dessa bilar innan jag bestämde mig för en 330i E90.

Jag tycker styrningen är bättre på E90 än E46, men jag valde bort den aktiva styrningen.
Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
När jag skriver att E46 är högljudd är det mot andra BMW jag jämför. Mot andra märken står dom sig bra tycker jag. Min svåger har en rätt ny C klass och en polare har köpt en helt ny A4 Avant tdi 3.0 Q. Dessa är inge tystare egentligen...speciellt inte A4´n som lever om rejält tycker jag med lite större fälgar. Men visst, bullernivån är väl inte E46´ns starkaste gren men det är fortfarande en riktigt bra bil som står sig bra än.
Synd på E90 att man måste pyttsa ut för nya däck direkt för att bli nöjd.

Håller med om sportstolarna...dom är ännu bättre i E90. Har nog inte provat bättre stolar.
No
5.161
Nockenwelle
Jag kör slut på de RFT-däck som skickades med vid leverans, därefter blir det konventionella däck. Visserligen är RFT-däcken sämre, men totalt sett är jag ändå mycket nöjd med bilen, trots RFT. Dessutom kan jag se fram emot att den kommer att kännas ännu bättre efter däcksbyte.
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Nockenwelle: Håller med till 110% - jag kör också slut på RFT-däcken som bilen kom med och byter sedan till vanliga. Precis som du skriver är det kul att ha något att se fram emot!

/ElakaKatten

Ro
11
Roger 7
320iA X-drive -12
Har bytt från 318-99 till ny 318-06 och kört 1000 mil.
Håller med om det mesta som sagts. När jag bytte från sommar- (RTF) till vinter-(vanliga dubbade) blev bilen mindre spårkänslig. Blir nog vanliga däck när jag har nött ut sommardäcken.
E90 bättre: Nybilslukt, buller, klimat, säkerhet, förbrukning (ca 1 dl mindre per mil), baksäte, domkraft.
E46 bättre: tygkvalite, (mina sportstolar har redan fått "noppror". Ångrar att jag inte tog halvläder).
Vad gäller rostskydd är det svårt att säga. Innerskärmarna bak verkar inte vara någon höjdare eftersom det är svårt att rengöra "hyllan" från saltskiten. Man får lov att trycka in innerskärmen för att komma åt med slangmunstycket. Men det kanske är bra rostskydd där inne. Samtidigt brukar ju salt fräta på det mesta med tiden. Det var lätt att rengöra E46:an och jag hade inga rostangrepp där. Däremot fick jag rost på insidan av motorhuven, där är E90 betydligt bättre konstruerad.
Tack allihopa för era åsikter, mycket bra info, speciellt Nick_name för din lista.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.