|
|
|
|---|---|
|
Hej! Varför ger BMW's sexa 258 hk i vissa bilar och 265 i andra? | |
|
Vet inte vart du hittar 265hp. bmw.com anger 272hp för 330i Coupé och 258 för 330i sedan och touring. Någon som kan förklara varför samma motor producerar så pass mycket mer i Coupén? //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Hej! Sorry om jag var otydlig, 265 får jag från 130i. |
|
|
Även Z4 har 265. Räkna med att effekten kommer att höjas hos touring och sedan så småningom. |
|
| Det brukar bero på hur gott om plats det finns för att dra grenrör/avgassystemet optimalt. Små karosser kan ge trånga motorutrymmen = inte optimala rördragningar = något lägre effekt. | |
| 8hk låter ganska troligt på optimalt grenrör så. :) | |
735 |
Har väl att göra med att BMW vill skilja ut modellerna. 330 sedan och Touring har 258 och för 130 skulle kännas mer exklusiv fick den väl 265. Och för att nya coupen ska kännas ännu lite mer exklusiv får den 272. Men som acey skriver lär nog effekten höjas på sedan och touring. |
Helga |
Nja....... Märk väl att Z3 M aldrig fick mer 321 hk. Helt beroende på plats för ljuddämpare, grenrör, kat. //Helga |
| Helga, var det inte 325 hk med nya motorn? Samma motor i E46 M3 gav 343 hk pga bättre plats. | |
735 |
Helga kan delvis vara så, men Dali har rätt. Men med tanke på att M3 e46 lanseringen ville man väl skilja bilarna åt, även om de fick samma motorkonstruktion. Att det skulle vara bättre plats på nya 3 kupen än sedanen låter ju inte sådär väldigt sannolikt eller? |
|
Hur kommer det sig då att 335 Coupe, Touring och Sedan har samma effekt, 306 hästar. Sitter vad jag förstått samma motor i alla tre vilket egentligen är en 330 motor med dubbelturbo. Borde då inte 335 Coupe ha mer effekt än Sedan och Touring? Är jag ute och cyklar? //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
Utan att veta med säkerhet så kan man väl gissa att alla 335-modeller har tillräckligt med plats för att likvärdiga avgassystem ska kunna användas? Jag har svårt att tänka mig att BMW skulle sitta på styrelsemöten och besluta att en viss modell ska ha 8 hk mer än en annan, att ingenjörerna ska sitta och utveckla flera programvaror (för det lär isf styras via motorelektroniken) för att begränsa effekten med hela 8 hk ... som för övrigt är så lite att det sannolikt skiljer lika mycket mellan två identiska motorer bara pga toelranser vid tillverkningen. Att det kan bli några hk skillnad pga olika utformade motorutrymmen känns mer sannolikt. |
|
| Dali: Kan det inte vara som så att alla motorer av en viss typ och i en viss kaross har samma effekt egentligen (säg 272hk) men man beslutar sig för att ange effekten i "underkant" på vissa "modeller"? | |
| För att styra försäljningen till de "starkare" modellerna? Inte omöjligt, men då tar man också risken att folk börjar tycka att BMW lurar sina kunder. Det är väl allmänt känt att gamla E46 323i hade mer än 170 hk (en del hävdar närmare 190 hk) när toppmodellen 328i hade 193 hk. Där var det dock olika slagvolym, vilket det (väl?) inte är i 330i/330Ci/Z4 3.0i/130i/530i/X5 3.0i. | |
Helga |
Helt rätt ja att Z3 M fick 325 hk medans M3 fick 343. En säljare på Förenade Bil sa att detta berodde på just avgassystem och mappning. Ett lite annorlunda avgassystem och mappning efter detta gjorde att man kunde tillgodogöra sej den lilla volymökning som blev med 18 hk gentemot Z3. Skulle vara kul att se effektkurvor från dessa 2 bilar för att förmodligen konstatera att dessa 18 hk fanns efter 6.000 rpm. En fråga: CLS blev ju ännu lite starkare. Nån som har sett effektkurvor på denna? //Helga |
735 |
Skulle tro att motiven är rent affärsmässiga! Det är vad jag vet samma motor i 523/525 e60, men med olika mappning. Samma sak i Z4 2,5 och 2,5 si finne det mer plats för avgassystem i den senare? Btw: Visste inte att turbomotorn fanns i sedan och touring än.. |
|
130i (och 330ci) är framtagna efter sedan och kombi. Vid det laget hade ingenjörerna kunnat fila lite mer på avgashanteringen och de extra hästarna i 130 kommer från en expantionskammare eller vad den kallas. Funktionen är lite grand samma tanke som SAAB lättrycksturbo men utan turbo... I 330ci har de putsat vidare ytterligare 130 och 330ci byggs inte i samma produktionslina som sedan och kombi och frågan är om BMW tycker att det är värt krutet att rita om hela avgashanteringen inkl motorrum och produktioin i sedan och kombi för 8 hästar... Med största sannolikhet kommer vi nog inte att se 265 hk i sedan/kombi utan möjligen 272hk. Visste inte heller att 3.0t fanns i sedan/kombi än!? |
|
|
Nick_name: Jodå den finns. Har precis beställt en turbokombi :-) dali: Det innebär alltså att BMW plockar ut 34 extra hästar i 335 kontra 330, oavsett kaross. Tycker de skruvat turbon lite väl lågt. Lyckligtvis finns det redan chip till 335 som ökar effekten från ca 280hp på drivhjulen till 330hp. Länk Väl värda 7000:- tycker jag :-) //Joakim Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag. |
|
|
De tar förvisso bara ut 34 extra hk, men ökar maximala vridmomentet med 85 Nm och det kommer redan vid 1300 varv jämfört med 2750 varv för 330i. Helt rätt enligt mig, det är så man ska använda en turbo, öka körbarheten på låga varv i stället för toppvarv (där man sällan befinner sig vid normal körning). Som du skriver så finns det lösningar på "problemet" om man har en 335i och vill ha mer att köra med ... :) |
|
| Det där med kronologisk ordning låter ju ganska troligt. Att man finslipar motorn hela tiden så att nyare modeller får lite mer effekt. | |
| jag ser ingen som hällst anledning till att skilja på motorstyrkan för olika karossmodeller, sen att de uppgraderar vart eftersom är helt natruligt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.