AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.266

Lackering = små "vårtor" på lacken!

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej!

Jag skulle få ny motorhuv då min e46 hade rost på den. Antingen har man inte bytt huven som sagts utan lagat den bara, eller så har lackeraren inte gjort jobbet så bra. (Måste de inte byta huven om galvaniseringen har släppt? -rostskyddsgarantin)

Jag kan inget om lackning men har läs här om damloppor på lacken, vad det nu är?

Jag kollade lite från sidan på den lackade huven för att se märken osv, och jag såg då flertalet "vårtor" i lacken, kunde snabbt ränka ihop 6-7st och tittar jag mer så lär jag hitta fler.

I sommras lagade jag stenskott på huven, flertalet, då var jag inte superdupernoga så vissa lagningar fick en förhöjnad, som en "vårta"
...frågan är nu om de lackat om min gamla huv utan att slipa ner den ordentligt?! ...eller uppkommer dessa vårtor ändå vid lackering ifall man inte gör det på rätt sätt?! Jag tror inte det är mina gamla lagningar som syns, jag vill minnas att dessa förhöjningar fanns på lite andra ställen än vad jag såg igår, dock lite osäker.

Jag skall ringa verkstaden på måndag, men vill ha mer kött på benen innan jag ringer.

HJÄLP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Damm i klarlacken är ju inte ovanligt alls, när man gör "snabbjobb" går att hyvla av med ett rakblad och sedan polaer bort i de flesta fall. vilket också borde ha gjorts. Att få helt dammfritt är få förunnat utan en lack kräver i stort sett alltid en korrigering för att bli perfekt.

///MVH Hasso
Länk
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Nattugglan => Vart lämnade du in bilen för att få detta jobb utfört?

Mvh/ Niclas
Na
440
Nattugglan
Niclas,

Jag skall förtydliga, det är nog inte damloppor som jag har, det är förhöjningar i grundlacken, inte i klarlacken (jo , på 2 ställer såg jag att det var som en vass "topp" i klarlacken) ...men på övriga ställen jag mest syftade på så är det som vårtor i själva grundlacken som blir som en kulle. Ungefär 1-2mm i diameter sett från åvan. Hur kan dessa vårtor uppstå? Det kan inte vara damm. Känns som om det skulle vara färgpulver som inte är utblandat i klumpat till sig, typ.

Jag lämnade bilen på Blombergs på Lidingö, jag fick höra så mycket gott om dem. De i sin tyr lejer ut jobbet till en an lackerare, vilken vet jag ej.
Na
440
Nattugglan
Hmmmm, verkstan bad om ursäkt...o skulle be lackeraren göra en polering...men jag är tveksam om dessa vårtor går bort. Annars får de lackera om bilen :-/

Framskärmens innerplast-kåpa påpekade jag o fick svar att det ser bra ut typ, men det gör den inte. Jag skall försöka rätta till den själv, men går det inte så vill jag be dem igen justera den. Får va hårdare.

hmmmm... lite missnöjd.
Na
440
Nattugglan
Verkstan gjorde ett kanonjobb, slipade ner klarlacken lite och polerade upp den, ser mycket finare ut o vårtorna är borta. Lackeranr aslarvade helt klart innan. Hade tom massa repor o klarlacken efter 1:A vändan, de hade samnpapprat bort lite damloppor utan att polera!!!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.