AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.588

e46, skumma elfel vid regn och tvätt, någon med erfarenhet?

Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Min 330 cab -01 har fått fnatt ett par gånger i samband med kraftigt regn eller biltvätt.

Det som händer är att navi-skärmen blir helt vit, stereon sprakandes okontaktbar och instrumentering till viss del upphör att fungera. Mätare osv lirar men till exempel så blinkar inte de gröna blinkersindikatorerna (blinkers funkar dock). Airbaglampa och lite annat tänds slumpartat...

Bilen funkar fint att köra vad jag kan bedöma. Kur mot detta har varit garage och avhängd plusanslutning till batteri över någon natt.

Jag undrar om någon vet eller tror sig veta vad felet är... Uppenbarligen tar bilen in vatten någonstans, men var?? Någon med liknande trassel?

MVH
Carl

Jag skulle tippa att det kommer in vatten kring någon elektronikbox. Riktigt var dessa sitter i din bil vet jag dessvärre inte men har du tur kanske det står om instruktionsboken. Har du kollat i bagaget? Där sitter antennförstärkaren för både navin och radion. Titta till vänster i bagaget och leta efter vatten. Det står inte vatten runt bateriet?
pu
547
puiu
330i-03
kolla batteriet det kanske är slut?

alex
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Tjena!

Har rivit lite i vänster bak tidigare och hittat lite fukt. Svårt att säga var det kommer från bara....

Carl
es
49
esmir
Z4 2,5si 06
635d 3,0d 09
kan det komma från antennen som sitter precis ovanför ?
Har du hittat felet än?

Antennen kan annars vara en möjlig inträngningspunkt för vattnet. Då du säger att du hittat fukt antar jag att det är en liten mängd vatten som tar sig in. Har du tillgång till en högtryckstvätt kan du testa att spola lite runt bagage utrymmet. Kolla alla tätningslister runt bagageluckan, räcker att en liten del ligger felaktigt för att det ska komma in vatten. Det är svårt att säga riktigt vart vattnet kan tänkas komma in, speciellt inte vet hur cabrioletens bagage ser ut.
Ca
557
Carl 123
330 cab -01
116 -06
Hej!

Jag tätade en plåtskarv med silikon och bytte batteri, det löste mitt problem

Carl
bj
5
bjorn86
330 Ci -01
Har ungefär samma fel...
Hjälpte det verkligen att bara byta batteri?

/Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.