|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver lite hjälp med värdering av en bil. Min lillebror är köparen i affären, säljaren är en okänd privatperson. Jag kikade igenom bilen grundligt vid minst 2 tillfällen, totalt i ca 3 timmar, provkört och kopplat upp bilen mot en diagnosdator. Här är resultatet. BMW 316i Compact (Svensksåld) Tillverkad: Mars-1997 (tagen i trafik månden senare) Mätarställning: 22 400 mil Inne på sin 10:de ägare. Färg: Atlantisblau / mörk tyg inrdening. Utrustning: * ABS * Airbag i ratten. * AC (kyler fint men kompressorn låter en smula mer än vad den borde) * Liten färddator (Tid, Temp, L/100, Snittfart, räckvid) * CD * Fjärrstyrd larm + C-lås (BMW original) * Dimljus fram * Belysningspaket (läslampor här var i kupén) * Odubbade vinterdäck med ca 5mm mönster på plåtfälgar och E46 navkapslar. * Slitna sommardäck på plåtfälgar. * Skinnratt och knopp. Dokumentation: Servicebok finns och förefaller vara äkta, dock finns ett gap på 7000 mil mellan stämplarna i service-boken. Förmodligen hemmaservad av ngn tidigare ägare. En näve bes. protokoll och ett köpekontrakt från en firma från 2004 finns. Skick: Interiört: Mycket välbehållen interiört, inga skador eller slitage. Inget tyder på att det har rökts i bilen. Ratt och pedaler verkar ha klarat sig bra från slitage. Mekansikt: Perfekt gång i motor, låda och drivlina. Inget tickande från ventiler, vibrationer under färd eller andra tecken på slitage eller misskötsel. Tyst och följsam gång från fram och bakvagn. Exteriört: Små tecken på fukt innanför främre dimljus. Mycket få stenskott i förhållande till mätarställning. Inget som tyder på omlackering eller lagade krockskador har kunnat hittas. Begynnelser till rostangrepp på ena skrämkanten bak, inte rost ännu, men det ser ut som om det är på väg att börja bubbla där. Brister och fel: Bakre ljuddämparen, rostangripen dock ej läckage. Handbromsen tar men tar väldigt högt upp, behöver nog ses över. Spricka i vindrutan, dock på pass. sidan, ej i förarens siktfält. En av nycklarna låser upp bilen, men det går inte att starta motorn med den. Följande felkoder, kunde hittas vid en diagnos: * ABS givare vä fram, ABS systemet fungerade utan problem vid bromsprov. * Vä dörrlås trög, C-låset fungerar utmärkt. Troligen gamla fel-koder som nollades, men det fanns dessvärre inte tid att koppla upp bilen igen för att se om felkoderna kommit tillbaka igen. Övrigt: Nytt batteri dags för Insp II. Slutsiffra 1 = behöver besiktigas och skattas. Vad är marknadsenligt värde? ___ 750-bloggen: Länk | |
|
Med den beskrivningen du anger Mugge så hade jag inte gett mer än 30 tkr för bilen pga. bilen har många mil. |
|
735 |
Skulle gissa på 35´.. Trots en hel del småfel, men bilen är trots allt snart 10 år. Har för mig Asken sålde en 316 Conmpact nyligen eller har jag fel, han kanske kan skriva in "sitt" pris som vägledning.. |
|
Hej Jag har själv en likadan...fast bara 17000 mil. En tidigare ägare, svensksåld, AC, färddator, fullstämplad servicebok på BMW........ Nya 16-tumsfälgar med nya däck, splitternya dubbdäck, CD-spelare...mm. Denna gav jag 35000 för i somras....det var bara en liten fingervisning....Lycka till i ditt köp. Fast jag hade inte betalat mer än max 22-23000 för ditt ex.... Frasse |
|
![]() 778 535D touring -05
745ia Highline -86 MB ML400Cdi -01 X3 3,0SD -07 320D -07 Touareg V10Tdi -05 |
Som vanligt så bör man själv se och känna på bilen men efter den beskrivningen så verkar den vara i normalskick för ålder och miltal. Fungerande AC ärju ett stort + om några månader. En bra affär är upp till 25-28 000 och därefter börjar det bli dyrt med tanke på vad din bror själv kan få ut när han skall sälja den. |
|
Tack för alla synpunkter! Jag skulle tro att bilens är i "finare normalskick". Kan också avslöja att begärt pris ligger strax över 30 tusen. Vi har tittat på många billigare E36 compact där begärt pris legat mellan 25 - 30 och de har varit av äldre årsmodell och oftast varit helt slutkörda. Jag gjorde en sökning på blocket men kriterierna: Årsmodell 97 eller nyare. Pris mellan 20 och 30 tusen. sökord BMW sökning: hela sverige och fick enbart en träff: ---> Länk så jag undrar om inte de värderingar som ligger i prisintervallet 20 - 25 tusen är något i underkant. De flesta 97:or ligger mellan 35 - 40 på blocket, men begärt pris och slutpris är ju inte alltid samma sak. Men just dessa bilar verkar vara ganska lättsålda ändå. Vad tycker ni, ska man hoppa över affären om han inte vill komma ner till strax under 30 000? ___ 750-bloggen: Länk |
|
| den som du länka till är ju inte ens en compact :O | |
|
Nej, men compacten ligger väl högre i kurs än sedanen? ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
Mugge vill inte du bli min storebror nästa gång jag köper BMW? :) Jag är inte helt seriös efterom jag troligen åker ned till BMW i Tyskland igen när det blir dags för nästa byte, men din bror får ju en suverän service. Mvh Mikael |
|
|
Tycker bilen verkar seriös och ca 30.000 kr verkar ok. Mr C |
|
735 |
Mugge: Skulle inte tro att Compacten ligger högre än sedanen, snarare tvärtom! |
| Joo de flesta annonser man ser så ligger faktiskt compacterna lite högre, det är min uppfattning iaf. | |
| Edit: Du kan ju ha i åtanke vid eventuell prutning att däcken kan ju behövas bytas inom en snar framtid det kostar ju en del speciellt om det blir både s o v-däck | |
|
Återigen, tack för alla synpunkter. Min lillebror köpte bilen. ___ 750-bloggen: Länk |
|
| Grattis! hoppas han blir nöjd =) | |
| Grattis hopas han blir nöjd med pärlan. | |
| Hämtade en 316i 98 som var inbytt hos vag med liknande utrustning/miltal men med 17 alufälg, dock i stort behov av en polering. Lämnade över 19900:- | |
735 |
Mugge: Hoppas bror din bli nöjd! Gissar på att han blir stammis här med då ;) Pelle: LÅter som ett riktigt bra pris, om skicket f.ö. är ungefär som ovan. Behöver blien stor inspektion, risiga däck, dämpare osv, springer pengarna fort.. Hoppas iaf du oxå blir nöjd! Hur ser en 535 rs ut btw? aldrig hört om? |
|
Tackar för all hjälp. Pelle: Mycket bra pris faktiskt. 735: Man kan alltid hoppas på att han utvecklar intresset för bilar, något som faktiskt varit lite svagt hitintills. Men igår så gjorde han en grundlig service på den själv. Jag stod och tittade på och talade om vad han skulle göra, men han gjorde arbetet själv. Han bytte olja, stift, div. filter, kylarvätska och luftade. Inte illa för att vara första meket. :-) Det finns inget som heter 535 rs från BMW, men om jag känner Pelle rätt så är det en 535 preppad för att göra bra ifrån sig på bana. ___ 750-bloggen: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.