AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
670

Nya bil i veckan !

Visa användare
111
mogg
e36 318 is -93
e36 318 is -97
Jag har köpt en bil i veckan (525 i E34) av en polare som tröttnat på att bilen bara står och förfaller liksom den har gjort , fick den för 1200 :- (29 000 mil ).
Så den har stått ca 2år och inte varit besiktigad sen -02.
Bilen gick i gång med start hjälp så den kunde ta sig för egen maskin till mig men när vi närmade oss mitt hem så hade tempen gått i botten och det fräste rejält från expantionsbehållaren , och sen tokrök den avgaser från grenrör plus att den läckde olja från oljetråget , jag tänkte direkt att det skulle bli skroten och få tillbaka stålarna .

Man jag gav den en chans och motortvätta den sen drog jag igång den och upptäckte att det var oljetrågspackningen som va kass , sen kollade jag kylarvattnet och det var kleggit som f*n , liksom brunt oljigt. jag tänkte att det måste vara från motorn som oljan kom ifrån men oljan som jag tappade ur var svart och avgaserna var mörk så jag fattade inte ?

Avgasläckaget var att röret var av efter grenröret vid första böj så det åtgärda jag direkt .

Man vad ska jag göra så att jag får kylsystemet att fungera igen?

Tänker byta termostat då den var total kladdig och vattenpumpen , jag kolla den men jag ser inte om den är trasig eller inte , den går runt med lite motstånd ,känns OK men jag vet inte .

Tyckte det läckte från expantionkärlet , kanske nån tätning där ?

Vad rekommederas att byta när den stått ute så länge ?

Hälsningar Ugge

ugge
ma
53
majfrs
525i touring -94
först och främst skulle jag nog ha tagit ett komp prov och sett om topp packningen var ok, sedan skulle jag ha bytt motorolja och spolat ur kylsystemet och bytt termostaten, och kollat oljan efter några mil och eventuellt bytt en gång till.
Visa användare
111
mogg
e36 318 is -93
e36 318 is -97
Oljan bytte jag idag och när jag drog igång den så tycker jag att motor låter helt ok utan något läckarge utåt sett , hur gör man ett komp test billigt eller måste man in med den till bmw verkstaden ? ska byta vattenpump imorgon och hoppas på lite tur att det kan ha varit det som var felet .

ugge
go
212
goldman
535ia-97
Mogg:
Var också uppmärksam gällande det elektriska när bilen har stått så länge!! Hade en bekant som "fick" en bil som hade stått i drygt 1 och 1/2 år,det största felet var byte av vattenpump.Efter bes,som gick smärtfritt,åkte han ca 10 mil när bilen började att brinna på motorvägen!!! Slutsatsen av brandorsaken fastställde utredarna till att :fordonet hade stått så länge och att väder och djur (gnagare) hade med största sannolikhet orsakat/varit vållande till bilbranden! (De fick inte fast de skyldiga :-)
Tänkte uppmärksamma dig på det och jag hoppas att du har tur!

Visa användare
111
mogg
e36 318 is -93
e36 318 is -97
Tack Goldman !
Jo nog märkte jag att elen var lite klurig för färddatorn vill inte hoppa igång alla gånger , den visade $$$$$ ett tag sen vanligt igen och senast idag var den tom på upplysningar fast instrumentepanelen lyste .

Jag har god tid att meka med denna bil så frågan är bara om det är värt det ?

ugge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.