|
|
|
|---|---|
|
tjenare !!! jag undrar om man kan byta ut vanliga stolarna i en e36 till elstolar. och hur mycket jobb det är med det. mvh david Det finns bara ett bilmärke !! | |
|
Tjena! Nä det är inte så mycket jobb alls faktiskt. Jag gjorde det på min fd. 328 för ca 2 år sedan och det blev kanon. Monterade då ut min manuella sportskinninredning och satte in elstyrda M3 inredning. Finns ett antal sätt att göra detta på. Jag valde att göra hela elinstallationen dåld under mattan och innaför mittkonsollen, inget kablage sytes mer än precis under stolen där den nya snabbkontakten för anslutning av stolen stack upp en bit. Du tar enklast/bäst strömmen till stolarna ifrån cigg.uttaget under färddatorn, som är säkrad 30A (stolarna är orginal avsäkrade 30A). Bryt denna säkring eller bättre hela bilen om du kan innan du påbörjar arbetet. Sedan är det bara att börja montera ut dina manuella stolar och sedan demontera den bakre delen av mittkonsollen (tar lite tid detta). När du delvis demonterat mittkonsollen, färddatorn och tomfacket under där cigg.uttag sitter så ser du ledningen som går in till cigg.uttaget denna ska du nu skarva på med 1st. kabel med hjälp av 2 st. T-kors (1 till var ledare), isolera och fixera skarvarna och kablaget med eltejp. Vidare låter du den nya kabeln löpa in under växelspaken och längs kardantunneln (under mittkonsollen) tills du är mitt mellan stolarna, där skarvar du på den sista kabeln med 2 st. T-kors, isolera och fixera skarvarna och kablaget med eltejp. Sedan trär du i kablarna i matthålet under mittkonsollen och låter kablarna löpa ner under mattan till varsin stol. Det va inga problem att "fiska" fram kablarna från hålet i mattan under stolen. Den nya kabeln bör sticka upp ca 10-15cm i matthålet under stolen. När detta är klart så påbörjar du kontakteringen av de nya snabbkontakterna under stolarna. Du klipper alltså bort orginalkontakten och skravar på med din nya snabbkontakt vars motsats du sedan monterar på din nya kabel. Kontrollera att du kopplat rätt (kan knappt blir fel) och att kontakterna är anslutna. Sätt i säkringen. Anslut och testa av båda stolarna innan du montera tillbaka mittkonsoll mm. Det som du behöver är... * ca 5m sladd (typ lampsladd 2x1,5). * 4 st T-kors för strömmatningen (typ de blåa som man trycker ihop) * 2 st. snabbkontakter för inkoppling av själva stolarna. * Erforderliga verktyg, inga specialverktyg. Jag har bilder på hur det ser ut när det är rivet och hur jag la mitt kablage. Kan maila dom till dig om intresse finns. Har du frågor är det bara att ställa dom här inne så ska jag försöka svara. Lycka till! Mvh Jimmy |
|
|
okej... så man behöver bara ha en kabel (plus) fram till stolarna eller ?? du kan gärna få mejla bilderna till mig om du har lust !! har du någon anning om vart man kan få tag på elstolar ?? tack för hjälpen mvh David Det finns bara ett bilmärke !! |
|
|
Nä du behöver plus och minus till stolarna, alltså en kabel med 2 ledare, 2x1,5kvmm. Mailar över bilderna då. Jag hittade mina här inne på Powerbörsen. Men sa nä tack till ett antal inredningar innan jag hittade den rätta. Många stolar är slitna och det är heller inte ovanligt att de är snea från en krock elller dyligt. Så va noga med det. Viktigt är oxå att se till att du får med sensormattan i den nya stolen annars får du problem med din passagerar airbag (vilket jag antar att du har). Mvh Jimmy |
|
|
BMW_89: Hittar ingen mailadress til dig... |
|
|
maila till davidgustafsson.89@bredband.se tack ör hjälpen mvh david Det finns bara ett bilmärke !! |
|
|
Då ska du ha mail i inkorgen. |
|
|
Mailet bara studsar tillbaka. Är det verkligen rätt adress som du angivit ovan? |
|
|
tjenare nä det vart lite fel... det ska vara .net inte .se mvh david Det finns bara ett bilmärke !! |
|
| Skriv gärna ett mektips! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.