|
|
|
|---|---|
|
Med den kanske kryptiska rubriken, menar jag listen/fönstrets form (längs bak på sidan) som jag tror BMW 1500 (-63) introducerade som detalj i designen. Den skyldige är Volvos konceptbil XC60. Länk. Det måste ha hänt förut i historien, att den åtråvärda knycken kopierats. Någon som kommer på en modell? /L | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Då blir Wilhelm Hofmeister inte glad :-) Jo, det finns bilar både före och efter 1961 (det var på BMW 1500 som visades -61 som den först dök upp). Ett exempel (exemplet omnämns av Wikipedia) är Kaiser DeLuxe -51 Länk vilket dock ser lite kantigare ut än BMW:s motsvarighet. Såg själv just denna kink på just XC60 konceptbilen för ett tag sen i en tidning, men jag hakade upp mig mer på att midjelinjen bara verkar gå högre och högre upp och på XC60 är det ju inga rutor kvar vilket jag tykcer ser helt absurt ut - men detta är en helt annan diskussion som täcks fint av en annan tråd. |
|
Det finns fler som kan beskyllas för att ha knyckt knycken: Länk och Länk Mvh Johan |
|
|
Apropå midjelinjen på XC60 så har ju närmaste konkurrenten, BMW X3, nåt liknande vad gäller sidorutan längst bak. Den smalnar av på ett konstigt sätt, har blott en antydan till Hofmeister-knyck och ser ju bara förfärlig ut... För övrigt är ju knycken ett harmoniskt sätt att avsluta bakdörrarna på en sedan, hoppas att den ALDRIG försvinner från BMW! Som grabb ritade jag ibland BMW och då ägnade jag alltid knycken stor omsorg. /L |
|
| Öhhh, det är väll inte Volvos egna konceptbil!!! | |
Det är nog sant, det är vad jag nu förstår en tolkning av Auto Motor & Sport hur en XC60 kan se ut. Men tills vidare kan vi väl peka ut C30 Länk som Hofmeister kink tjuv istället då jag tycker mig skymta en minimal kink på bilden :-) |
Att man inte läser innan man skriver... Från AMS hemsidan kan man läsa följande bildtext om just bilden från första inlägget "Här är Volvos officiella bilder på conceptcar XC60, en milt modifierad version som sannolikt är mycket lik den seriemässiga bilen. Premiär blir det i Detroit, om några veckor.". Så visst det är det Volvos egna konceptbil. |
Se Länk för mer info från Volvos hemsida. Men lägg nu inte för mycket tid på den sidan utan gå tex hit Länk och beundra en E24 och få det visualiserat hur det ska se ut :-) |
|
Hehe, ja man blir gladare av att titta på E24:an :) /L |
|
| Hehe liknande kulör jag har på min E21a!! MKt fin bil på alla sätt och viss, men ser ni framskylten är bulig/böjd, något som stör min sinnesfrid!! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.