|
|
|
|---|---|
tonyjohan |
Har en 530 som gått 24k mil, börjar rosta lite överalltt under, kaross. Tänkte göra en underredsbehandling och en lackrenvoering. Fick ett bra pris hos en Tuff Kote här i Västerås. Frågan är; blir det ett bra och beständigt resultat, mao är det värt pengarna, det handlar ju dock om 8 9 tusen + lite bonus. Hur länge håller en sån behandling, kommer de verkligen åt alla känsliga ställen? Eller finns det "fickor" och skarvar som de inte kommer åt med högtrycket där rosten finns kvar. Någon med erfarenhet? |
|
Kan säga med lång erfarenhet vad gäller ytrost: Även om jag blästrat området, efter skrap o slip, så kommer det tillbaka, men det tar 2-3 år. Så visst är det värt det, men sen gäller det att kolla hela tiden och underhålla så gott det går. Permanent blir man inte av med rost, jag har aldrig lyckats i.a.f. men man "bromsar" upp det. Lite som AIDS. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
| tonyjohan: Kolla på denna inte långt Västerås Länk | |
320-325 |
man bromsar alltid upp rost från den dag då vagnen rullar ut fabriks så är det igång,. samma med våra kroppar o åldern, fast det är orenverbart. V12 |
320-325 |
konstigt igentligen .. eftsersom våra kroppar är ``levande´´ så borde dom leva i evighet,,, eftesrom cellerna förnyas sej.. kolla bara på när man slår sej o såret ska läka . eller när man är under 25 så förnyas cellerna vart 7år eller vad det är. fattar inte varför det lägger av efter en viss ålder.. i teroin m.m så borde människan leva skit längre. men saker som vi skapar typ en bil som inte har nån schans att förnya sej själv äts upp av moder jord. men då kan ju man hjälpa till som människa så bilen håller länge iaf. V12 |
| En underredsbehandling gör ingen nytta om bilen redan är rostig dvs bortkastade pengar , lite dåligt av firman faktiskt att erbjuda dig detta. | |
| Njaeee man börjar väl dö vid ungeför 15 års ålder? | |
|
Vorbeugen, vorbeugen und vorbeugen... Alltså det handlar om att förebygga. Jag skulle vilja påstå att E34:an är en av de modeller som rostar minst, jämför med E39 tex. Har själv en härlig 13-åring som egentligen vill börja rosta... men jag låter det inte ske! Hur? Tvätta, torka, spola, vaxa, pilla, tvätta igen osv osv. I realiteten betyder det att jag har en E34 som ofta ser bättre ut en en bil som är två år gammal därför att noll-tolerans är det enda sättet :-) //JPB |
|
|
Helt klart där att skötsel gör nytta. Själv har ja en 525 -90. Fortafarande helt rostfri karosserimässigt, men så har den också skötts som sig bör under hela sin livstid, alltid tvättats en gång i veckan, ännu oftare vintertid så man fått bort saltet, alltid tvättats för hans, stått i garage. De lönar sig o sköta om bilar, o de är verkligen sjuukt skillnad på bil o bil, skulle in på mekonomen o köpa två nya lampor till halvljusena för en vecka sedan, ställde mig bredvid en annan e34 o de va som NATT O DAG o gämföra min bil med den. Rost praktiskt taget ÖVERALLT :( blev lite ledsen faktiskt när ja såg den. Men men, för o komma till pudelns kärna. ja hade inte kostat på en äldre e34 en underredsbehandling för de pengarna, de är pengar du aldrig får igen! Jag hade hellre lagt lite jobb själv, vet att där vid domkraftsfästena brukar du kunna komma, samt under framskärmarna bakom hjulen. Där blästrar man o sen lägger man på rejält med body på det. Så håller de många år till! Vad finns de fler för ställen under på en e34 som är utsatta? Vet att de har kommit ytterst lite där vid domkraftsfästena för att ja varit där o lyft i den så bodyn gått väck, men annars har ja inte hittat något? Vänliga hälsingar/ännu en e34 entusiast |
|
| Apropå rost, är det nån som vet om domkraftsfästena finns som ekonomiplåt, eller är det hela trösklarna som gäller? | |
|
FD-Ormen: Jag har inte riktigt lika dålig erfarenhet av dig om att få stopp på rosten. Gör jag som jag beskriver här håller det i flera tiotals år! En blästring till helt plåtren yta (inga svarta prickar får synas) följt av omedelbar grundmålning (inom ngn timme) med Herberts 1K Füllprimer i 2 lager följt av 3 lager bra täcklack (tex under bilen Arcanol från Jotun eller Protect grund och täckfärg från Alcro) följt av Dinitrol Car (tjock svart) håller "hur länge som helst" om man bara håller efter det löpande så att det inte går hål på ytskyddet. Denna koll underlättas av om man målar täckfärgen i lagren vit/svart/vit för att dels se att varje lager täcker ordentligt och sedan syns en vit prick om det går hål på det svarta Dinitrol-skiktet. Har man låtit rosten börjat komma får man dock problem av två olika arter: 1. Alla skarvar där plåtar är svetsade på varandra. Har det börjat rostat mellan plåtarna kommer man inte åt att blästra. Gör man som jag beskriver här ovan kan man dock få ner rosttakten så att det inte skapar några problem på 10 år eller mer. Förutsättningen är dock att plåtarna inte får ha börjat "svälla" pga rosten mellan dom för då är det kört 2. I balkar kan man praktiskt taget få stopp på påbörjad rost genom att tex varannat år rostskydda med tex Terotex HV400 från Teroson. Men då måste man vara mycket noggrannare än vad rostskyddsfirmor är. Tex spola rent i balkarna först, låta torka 2-4 veckor, borra nya hål för att komma åt överallt (ofta över 100 extrahål), veta exakt hur alla hålrum ser ut inuti (kan krävas att man skrotar en bil och kapar isär alla balkar för att titta efter). Min 3.0S -72 började jag rostskydda på detta sätt runt -80-81 och fortfarande har jag inte fått någon genomrostning (utom på några få ställen där jag missat hur det exakt ser ut i hålrummet) efter daglig användning av bilen och över 70.000 mil. Per L |
|
|
Jo, Tack för tipset Per, men du syftar mer på underrede, jag talar om ytrost. Jag är inte gen expert, men har lagt ner tusentals timmar på rost. Hur man än gör, varar det ALDRIG för evigt. Specielt väck längst på dörrar mm. Det är svårt. Att täcka med tjock svart är lurigt, det kan gro under det tjocka hur länge som helst, innan du upptäcker det. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
FD-Ormen: Min metod funkar lika bra under bilen som på ytterplåtar även om man maturligtvis delvis får använda andra produkter (grundfärgen är samma). Veck på dörrarna där ytterplåten är vikt runt dörrstommen är ett sådant exempel som jag beskriver här ovan. Där ligger plåt på plåt (faktiskt tre plåtar). Har det inte börjat svälla mellan plåtarna så funkar det bra att blästra och måla. Har det börjat svälla är det "kört" fast bara nästan! Jag har med framgång fått även detta att sluta och rosta. Knepet är att vika upp den omvikta plåtkanten (säg 45 grader) och sedan blästra bort rosten (även här får inga svarta rostprickar finnas kvar). Sedan målar man med en bra grundfärg i ett par omgångar och viker tillbaks plåtkanten innan sista målningen. Plåt på plåt är alltid besvärligt och kommer väl inte att hålla "i evighet" men 10 år eller mer brukar det hålla för mig. Och börjar det rosta vid den omvikta kanten igen så är det nästan alltid på ett ställe där man inte "vikt upp plåten och blästrat" förut. Börjar det rosta på samma ställe igen så är det troligt att man inte fått absolut rent från rost vid blästringen. Om man lämnar minsta lilla svart rostprick kvar när man blästrar så börjar det rosta där igen. Jag brukar köra min kompressor mellan 10-13 bar för att blästringen skall bli tillräckligt effektiv. Rostprocessen har dessutom den otrevliga egenheten att den skapar sin egen fukt så har man "fuskat" vid blästringen aldrig så litet så börjar det förr eller senare rosta igen. "Att täcka med tjock svart är lurigt, det kan gro under det tjocka hur länge som helst, innan du upptäcker det". Håller inte riktigt med dig där heller! För: 1. Har man gjort ett riktigt underarbete och ser till att laga dom skador som uppkommer på ytskiktet så kan det i princip inte börja rosta igen och 2. Rost tar alltid mer plats än plåt. Det är därför som en plåtfals "sväller" när det börjar rosta mellan plåtarna! Detta kan man utnyttja till sin egen fördel. Håll noggrann koll på underredet så ser man rätt lätt om det börjar rosta under underredsmassan (rosten kan ju tex komma "inifrån" vid tex falser etc). Då kan man skrapa rent, blästra osv långt innan och det blivit rorthål! Skulle man slarva något med denna koll är det inte någon större fara ändå för långt innan plåten rostar hål så brukar dinitrolen (dock ej den moderna plastbehandlingen) spricka sönder och den röda rosten tittar fram. Blästring mm fixar denna situation och det är inte så stor fara att det hunnit rosta hål. Gör man en eller helst två rejäla kontroller av underredet per år så har man bra koll på läget! Jag kan väl inte påstå att jag har lagt ner tusentals timmar på rost som du men jag kan i alla fall konstatera att min 3.0S -72 som rullar i princip varje dag gått över 71.000 mil inte har rostat hål någonstans där jag tillämpat mina rosthindrande åtgärder. E3-bilarna är ju dessutom kända för att vara rätt besvärliga vad gäller rosten så att det jag skriver om fungerar torde det inte råda någon tvekan om! Sedan kan man ju med rätta fråga sig om det är värt allt jobb som man lägger ner på bilen men det är helt annan femma! Per L |
|
|
Jo, men jag har svårt att tro att någon lyckas få bort permanent, inte ens biltillverkaren lyckas ju, med färsk plåt. Är det felkonstruerat så kvittar det hur bra man blästrar osv. Kan tillägga att det är inte BMW:na jag har lagt 1000 tals timmar, mest opel o jappsar (gamla skräp, lång historia), men det tar oerhört mycket tid om man ska va noga. Men jag försår vad du säger Per, vet precis, ska lägga dina tips på minnet, tack. T.ex. högre kompressortryck. Men vi har alla våra erfarenheter och åsikter. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Visst har du rätt i att taskiga konstruktioner är värre att lyckas med än bra konstruktioner! Men det mesta går att hålla under kontroll! Speciellt om man tar tag i det innan det hunnit bli rost (eller för mycket rost) Men man får väl ta till några olika "omkonstruktions"-knep för att minska rostrisken. Ett par exempel: 1. Ofta har bilfabrikerna punktsvetsat fast olika fästen och annat som kanske inte är så nödvändigt att ha kvar. På min 3.0S finns en bogserögla i pressad plåt som är punktsvetsad i botten av reservhjulsbaljan. Bakom framhjulen, precis i början av golvet finns en omotiverad konstruktion som är punktsvetsad fast under golvet. Dessa tas lämpligen bort helt och hållet! Och så är man av med den rostrisken för gott! 2. På min 630CS fanns i främre hjulhusen en del plåtar som var punktsvetsade mot varandra. Vid renoveringen av bilen kapade jag bort helt enkelt bort dom delar av plåtarna som var svetsade plåt mot plåt och svetsade dom kant i kant i stället. Och sedan har man inga mer problem med denna rosrisk heller! Per L |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.