AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.597

vad tror ni om denna bmw, bud givning.

Sida 1 av 2
robert pentén
Länk

han köpte den 2000 från tyskland tror jag, 1 ägare där ' och denna har haft den i 6år och är över 35år själv och har familj.

servad och sånt hos sin kompis på bmw, kompisen hette ola. ej stämplad när han har haft den, då kompisen alltid fixat den.

vanos skulle vara bytt, den låter inget mm. inge kvitto på vanos byte som skedde 2000 ungefär i tyskland.

besiktad varje gång utan anmärkening i sverige när han haft den
avställd varje vinter.
pixlar och allt funkar.
ej rost, eller repor, bucklor på bilen. inge fel som han kunde nämna.

vad skulle ni ge för bud. utan 19tummarna.

12.2 // 192km/h
hampe m3
Även jag har funderat på det, redan när den va till salu första gången år 2000, har du gammla nummer av bilsport finns den där i i aug nummret tror jag(andr halv året 2000 i alla fall)

Problemet är ju just försäljning av såna här bilar om det ej finns historik som styrker det som är gjort, kan säkerligen bli svår o bli av med, men ack så stilig.

mvh h
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Med tanke på att bilen saknar all form av dokumentation skulle jag avråda från köp. Den ser snygg ut vid anblick men sen komemr bara en massa snack....
Mvh
Asken
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Ruskigt läcker! Bilen ser ju väldigt fin ut på bilden men utan dokumentation kan det som sagt vara ett lurigt köp om oturen är framme. Samtidigt kan det va den finaste E36 M3an som finns till salu.. Vem vet. Frågan är om man vågar chansa.

///M-Power
När du älskar att köra
Sn
1.381
Snajdaren
BMW 635iA -87
BMW 635i -84
BMW 325i cab -89
BMW 528i -97
BMW 740iA -99
MGB GT -66
Vad är dokumentation gentemot skick.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Skulle just säga det samma snajdaren...
Visst det är bra om dokumentationen stämmer ,men den har bara en ägare i tyskland-ring så får du miltalet vid import.
Faktumet att samma kille (som är gott vuxen) har haft bilen i 6-7 år, är ett ganska stort pluss. Du kan inte ha en M så länge utan att ta seriöst hand om den. Om han har alla besiktningspapper kvar och allt verkar stämma så skulle jag säga; go for it! om priset är vettigt, iaf om du har tänkt att ha den bilen en längre tid(då bristen på dok kan försvåra försäljning senare...)
Det finns alltför många vrak med "full dokumentation" där kanske boken är ifylld men man har kört skiten utav grejerna och inte gjort något annat utöver service...

MVH:
Sakke
robert pentén
handlar om 115k+ iallafall

jag hade tänkt dra på en turbo på den, hur länge den blir kvar i min ägo är omöjligt att säga. hade min nissan som jag körde race med i 5år senare bilarna har jag haft kort tid, tröttnat. sakna att bygga om dom kanske därför.

jag mailade denna trevliga herre och fråga efter vilken dokumentation som finns. så det kanske finns mer än inget alls :).

besiktningarna finns säkert kvar, samt att dom är godkända utanproblem. service bok vet jag inte om det finns, gissar på att dne finns men ej stämplad eftersom hans vän gjort bilen på den, och som han nämnde så la vännen ner extra mycket tid på bilen eftersom det var en kompis bil han servade. Inge skramel eller så vid uppstart som vanos brukar ha på m3 vad jag läst.
inga bussnigar som låter eller likanade heller. pixlarna är hela, lådan funkar utan problem.

12.2 // 192km/h
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Tycker det låter som om det finns en hel del som är ganska positivt med den här bilen. Finns det ingen stämplad servicebok, så är ju naturligtvis det en nackdel vid vidareförsäljning. Personligen köpte jag nog kanske hellre den här bilen, om allt verkar bra vid en närmare undersökning. Än en likadan från en bilskojare med en massa ägare och fullstämplad servicebok. Det är väl nästan så jag tycker att det gått lite hysteri i det här med serviceböcker. Dessutom kanske du kan få prata med Ola och titta på hans arbetsplats. Är du dessutom själv van med att jobba med bilar så får du ju en egen uppfattning om bilens skick. Själv köpte jag min första Bmw för några månader sedan. Alla jag provkörde hade kompletta serviceböcker. Bilen jag till sist köpte hade mest mil på mätaren men kändes definitivt minst sliten att köra än de andra konstigt nog. Jag tror inte att det räcker med serviceböcker bara. Jag är säker på att om man hade lagt lite jobb på att kolla historiken på de flesta jag provkörde så hade den inte hållit. Men för egen del hade jag ingen lust med att krångla med det. De bilarna hade ju inte blivit bättre för det. Så jag föredrog att köpa den jag tyckte var bäst för pengarna. Hade den inte haft servicebok så hade jag nog i alla fall ansett att det var den bästa av de jag tittat på. Jag är inte så hemma på priserna på M3 men kan väl spontant tycka att typ 115+ inte låter alltför galet för den bilen.
robert pentén
det där lät vettigt och väldigt sant, skicket spelar mest roll, men med tanke p ådenna hysteri som du nämner så får man tänka ett steg längre än att bara köpa den, man kanske vill sälja den någon gång oxo, detta är trist att säga för man köper en bil för att ha och det är trist att köpa en bil och tänka att man ska sälja den så småning om.

12.2 // 192km/h
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Bara att kolla om vanosen är utbytt, behövs inga kvitton för att styrka det.

Men över 115k skulle jag inte ge, speciellt när dokumentation saknas. Det är svårt att sälja en M-bil idag och det blir inte lättare med tiden, dvs allt som gör den lite svårsåld idag kommer att göra den ännu mer svårsåld i framtiden.

Kompisen köpte tex en M3 3.2 för 100k med massa lull-lull.

/Edvard
BMW CS #4503
Min dagbok: Länk
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Tja, om du har tänkt att bygga om och kanske ha i turbo, så försvinner ju lite av vitsen med servicebok oavsett. Då bilen blir ombyggd så betraktas den lite annorlunda av potentiella köpare då kanske det inte spelar ngn större roll.....

MVH:
Sakke
Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
drsake: precis... så sant så.

robert pentén
bumper: hur ser man om vanos är bytt ?

DrSakke: om den säljes så tas ju turbon bort lika snabbt som man gör det som man gör när den besiktas, då jag tror man får mer pengar för en orignal m3a än en turbo konverterad, sen säljar man delarna lösa

12.2 // 192km/h
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Hmmm, ok. Dock tror jag isf att du kommer att ha Kvitto för en utbytesmotor när du säljer bilen :o) iaf. om du laddar med ngn högre tryck...
Du kan ju inte ladda nästan någonting utan att sänka kompressionen.

Det här är ju själva poänget med att inte lita altför mycket bara på en välfylld servicebok....man vet ju aldrig vad bilen har varit med om annars...(no offence)

MVH:
Sakke
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Robert penten: vanos kan antingen vara sachs eller Rolls Royce, sachs har jag för mig är en utbytes och bättre?

Mpower
robert pentén
Dr sakke.

jag skapade en tråd under trim forumet oxo där står det vad jag funderar på i turbo väg alt NA alt.

Betan. oki. står det på vanos enheten som man ser i motorrumme då, sachs eller RR?

12.2 // 192km/h
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Ja det står. Iaf om det är Rolls varianten! finns "en liten skylt" på framsidan på vanosen. mot fronten till alltså.

Självklart är det som många säger viktigare med det "faktiska" skicket på bilen och inte dokumentationen. Däremot kan det va lättare att "se skicket" om det går att säkerställa genom bokföring hur bilen är skött. Ser bilen jäkligt fin och välvårdad ut och ägts av en mkt omsårgsfull kille har den troligtsvis varit skött därefter!

///M-Power
När du älskar att köra
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej!

Om ägaren till bilen är från Lund så stämmer faktiskt infon från annonsen, killen känner jag och är faktiskt en mkt reko kille.

Han är en mkt pedant kille och haft bilen väldigt länge och hämtat bilen från Tyskland.

Lycka till.
När jag köper en bil så är det ju bra om serviceboken är ifylld. Men om bilen känns bra så har jag inga problem med att köpa den...

Om den är fin i skicket så är bilen ofta också välskött mekaniskt... Löjligt ni som jagar servicestämplar... Vem säger att det är bättre att ha en stämpel i boken än att hälla i oljan själv och veta att det är gjort.... Litar mer på mig själv än en verkstad...

/Jonas
An
291
Antiloop
E38 728iA
Senol är som AMET säger en mkt reko kille. Bilen är tokfin och välskött. Om det är "Ola" som skött servicen så är det troligtvis samma "Ola" som i veckodagarna sätter sin signatur och stämpel i serviceböcker på auktoriserad verkstad.

Ovan nämnda BMW representerade BMW Club Schweden vid motormässan i Malmö för en massa år sedan, samma ägare då som idag.....
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Tycker den ser mycket fin ut iallafall, oavsett ej komplett servicebok!
Och sen tilltalar den Dakar gula färgen mig mycket,inte så många fina såna ser man numer.

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.