AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.547

Hur göra med bilbarnstol i E61 med avseende på Airbagen?

Sida 2 av 2
T0
38
T0TTE
E61 520dT -06
Har haft lillkillen mitten bak (säkraste platsen) bakåtvänt i E36T, E87, E39T, V70N och så nu i E61.

Tillökning på G (tvillingar). Vad tror ni om att behålla honom i mitten och köra babyskydd till de nya killarna till höger och vänster om honom?

När han blir fyra och kan åka framåt (20 kg redan nu och snart tre) sitter han fram och småkillarna får vanliga bakåtvända stolar bak och den ene föräldern i mitten

Vad sägs?

Om jag vill plocka bort kudden fram; någon som verkligen vet vad det kostar?
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Blir nog lite trångt där bak när han blir fyra och du skall ha honom där fram utan att plocka bort krockkudden, då rekommendationen med så små barn fram är att ha stolen så långt bak som möjligt ( från krockkudden)
MR
100
MR_MR
525 Touring, 2005
(import)
Det kostar runt 3500kr om man gör det på bmw här i göteborg, de är airbag o bälte.
Visa användare
930
robgus
BMW 1M -12
Alltid debatt om detta men Svenska undersökningar visar på att barnet sitter säkrast i fram. Sedan kanske det är bättre att ta bort airbagen helt jämfört med att använda nyckelavstängning..Vi kör med nyckelvarianten, och det är betydligt lättare att ha koll på barnet om det sitter i fram jämfört med i bak tycker jag, speciellt om man kör själv.
mu
11
murbeck
525 Touring -06
320 Sedan -02
-> MR_MR,

När jag köpte min E61 på BMW i Gbg uppgav säljaren att det enda alternativet för att få stängt av airbagen var att installera Isofix paketet, dvs nyckelavstängning. Detta till det finfina priset 8.500. Att endast ta bort / koppla ur airbagen var inget alternativ som erbjöds över huvud taget. Underbart va...

// Martin
MR
100
MR_MR
525 Touring, 2005
(import)
heh så koppla ur den säg 3500 + koppla tillbaka borde väl vara 3500 de med = 7000 .. 1500billigare men ifs kan du juh stänga av o sätta på med nyckel men hur säkert e det? laddningen sitter juh kvar blir nog koppla bort min för att innan försäljning koppla tillbaka...
T0
38
T0TTE
E61 520dT -06
Angående "säkraste platsen" refererar jag till dokumentation från VTI, NTF, Akta/Graco, Britax, m fl (samt sunt förnuft).

robgus; skulle du kunna hänvisa till materialet från "Svenska undersökningar" som visar att "barnet sitter säkrast i fram"?

Några länkar:
Länk (se särskilt punkt 2.2)

Länk

Länk

Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
"Studier har visat att det är något säkrare att ha barnet i baksätet förutsatt att det finns en vuxen i baksätet som håller koll på barnet. Annars är det säkrare att ha barnet i framsätet." citerat från barnibilen.se. Det stämmer nog i testmiljö och om man är lättdistraherad som förare och därför av oro inte kan ha barn bak. Om man dessutom kör frekvent i områden där den största olyckrisken är viltolyckor tror jag att det definitivt är säkrare att ha barnen där bak. Jag har själv bevittnat ett antal bilar efter älgolyckor och där är definitivt inte bakvänd stol fram den säkraste platsen. Men kör man i områden utan sådana faror så kan det nog vara väl så säkert fram som bak. Själv har jag bara goda erfarenheter av småparvlar bak (de sover ju mest)
Jo
1
Joman
520i Touring -01
Instämmer med TOTTE att säkraste platsen är i baksätet, gärna i mitten. Detta förutsätter att du har en stol som är konstruerad för att fungera bra i baksätet samt att den är korrekt monterad. I ditt ställe skulle jag nog satsat på en DuoLogic från Akta-Graco. [www.akta.se] Den är anpassad för montering bak och med ISOFIX-fästena ska det inte vara några problem med monteringen. Ytterligare en fördel är att så länge knodden inte blir för stor (>18 kg) så använder du samma stol tills det är dax att åka framårvänd (tidigast 4år).
Stolen är rätt dyr men om man har Folksam så kan man köpa den billigare.

Har själv alltid haft lillen bakåtvänd i baksätet och har inte haft några problem med det (som en placering i framsätet hade löst). Har en gammal husvagnsspegel monterad på nackskyddet bak så att vi kan se att han sitter OK. Det finns specialspeglar att köpa för några hundringar.

Vill du ha tips på andra stolar som fungerar bra eller diskutera placeringen med en expert så rekommenderas att du kontaktar Stefan på NTF i Göteborg.

//Johan
DI
176
DIAMOND
BMW X3 (G01, F97) 30e -21
MR_MR
Har själv en baby på 2 månader som sitter bak och har gjort det från första början. Säkraste platsen enligt en lokal förmåga (Gör din undersökning själv tack) är att ha bilstolen i mitten bak eftersom barnet då sitter mitt i bilen.

Vi köpte en Akta Graco stol (tittade på BMW's men deras egna försäljare avråde oss från deras...) den men egen insats dock passar inte denna i mitten bak pga. tröskeln. Så istället för att lämna in bilen för att de skall ta bort så valde vi att sätta barnet bakom föraren.

Vi köpte en back spegeln (babyland) som sätts upp bakom nakstödet i baksättet. När du kör så ser du barnet i din egen bakspegeln och har fungerat utmärkt för våran del. Dock kan det vara svårt att se i mörker men det går snabbt att tända upp i fram så ser du vad som händer.

Kommer att forsätta att ha barnet bak och tror som många andra att för eller senare hamnar de bak, varför inte vänja dem direkt ?! Vi har också isofix i våran bil men eftersom alla inte har det (någon gång blir det barnvakt) så valde vi en bilstol som "alla" bilar kan ha.

Lycka Till !
DI
176
DIAMOND
BMW X3 (G01, F97) 30e -21
Oppsss... vi kör E39...
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
För en tia eller två finns en spegel på Biltema som kan fästas i lastnätet vid nackskyddet och som fungerar bra för uppsikt på baklängesåkarna.
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Får man en älg i nyllet fram kommer man att gräma sig över att man valde den platsen. Får man en bil in i baksätet likadant.

Sammanfattning:

E61:an är en säker bil. Köp säker stol, följ anvisningarna och fixa krockkudden om knodden skall sitta fram. Sedan är det det bara att välja vilket som känns bäst för din familj.

Har sagt det tidigare att vi alltid haft båda våra bak utan problem. Dock utan spegel... Hm, jaja nu sitter dom inte bakåt längre så det är väl överspelat.
På BMW i Solna kostar det 3500SEK att få passagerar airbaggen urkopplad samt att de byter bälte (fick pris i fredags). Inkopplingen har jag inget pris på men man sa att det blir klart lägre kost då man ej betalar för något nytt bälte utan då använder orginalbältet igen.
Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
Murbeck: isofix till en E61:a kostar ju 900 kr. Eller var det eftermontering du snackade om? Beställ aldrig en ny BMW utan isofix med nyckelavstängning fram för andrahandsvärdets skull. Speciellt om det handlar om en touring.
mu
11
murbeck
525 Touring -06
320 Sedan -02
Gorban, det var eftermontering av nyckelavstängning som var aktuell. Visst är det sjukt att det inte är standard på en bil i den här klassen!/? Dock köpte jag begagnat och var tvungen att acceptera läget och får nu montera i efterhand istället. Lyckades dock få ner priset en aning...

// Martin
MR
100
MR_MR
525 Touring, 2005
(import)
vad fick du ner priset till ? har nämligen samma problem inom 3månader /M
mu
11
murbeck
525 Touring -06
320 Sedan -02
Strax under 7 eftersom BMW tidigare givit pris på avstängning av airbagen, vilket det senare visade sig inte går att göra på bilar producerade efter oktober (tror jag) 2005.
MR
100
MR_MR
525 Touring, 2005
(import)
STRAX UNDER 7!!!!! SHIT till mig sa de 3500kr cirka....hmm e det bara så dyrt på alla efter oct 2005 el? tur min e dec 2004 tillverkad :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.