AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.548

Hur göra med bilbarnstol i E61 med avseende på Airbagen?

Sida 1 av 2
MR
100
MR_MR
525 Touring, 2005
(import)
ngn som har bilbarnstol monmterat i sin E60/61 väntra barn o behöver köpa det snarast, vad kostar det att koppla ur airbagen osv?

är det bäst att ha stolen fram el bak? såg isofix fästen bak men inga fram :/

skriv gärna hur ni löst det o gärna vilka stolar ni rekomenderar från 0år... tack på förhand /Martin
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om du monterar stolen bak så behöver du inte göra modifieringar! Om du skall ha den fram så måste krockkudden monteras ur och bältet bytas. Jag skulle tro att det kostar 3- 5 tusen.

MR
100
MR_MR
525 Touring, 2005
(import)
hmm 3-5 d va en del. men bak är det lika säkert för ett spädbarn?

första ungen på G .. kan inte sånt här hehe ;)
st
3.466
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är säkrare i bak men du har bättre kontakt med barnet i fram om du är ensam i bilen.

Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Vi har alltid haft stolarna bak och det har fungerat förträfligt. Förutom att platsen är säkrare blir du inte distraherad när dom drar igång.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Checka bara så att du inte har sidokrockkuddar bak.

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Mats: när jag har frågat runt så anses inte sidokrockkuddar vara någon fara utan snarare tvärtom. Det gällde i och för sig fram men principen bör ju vara densamma.

Faran med krockudden i instrumentpanelen är ju barnet sitter direkt framför och denna är designad för att blåsas upp och fånga en person kanske 70-80 cm därifrån. Frågan är ju om det våld sidokrockkuddarna utför på barnstolen är större än det skydd dom faktiskt är.

Om du har info som styrker ditt påstående så är jag intresserad.

___
//Ulf
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Frågan är ju vilket airbagsystem som används i EU .
I Usa har E60/E90 mfl en annan typ av sensormatta än den som sitter iE39 tex som känner av om det sitter ett barn i barnstol, då avaktiveras passgererairbagen automatisk och som kvittens på detta så tänds airbaglampa i instrumentet.
Den gamla har en aktiveringsnivå på ca 12 kg.

///MVH Hasso
Länk
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Kolla vad ett kit för avstängbar airbag kostar. Som fabriksoption kostar det 900 med isofix fästena. Har dock hört att det är rätt dyrt, men då kan vuxna vara bra skyddade, du kan ha barnstolen där och det är nog positivt för andrahandsvärdet med.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Ulf,
Jag vet inte mer än att det finns varningsetiketter på c-stolpen som varnar för att barn inte får luta sig mot dörren. Vet inte om det påverkar barnstolar.

Det sitter ISOFIX fästen i baksätet och finns det fästen bör det iofs vara ofarligt i kombination med kuddarna.

Jag hade åtminstonde själv forskat vidare innan jag skulle ha placerat mina barn i barnstol i baksätet.

Är fästena original eller extrautrustning?

**Belåten BMW-ägare i 26 år**
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
Vad jag har förstått så är inte sidokrockkuddar ngn hinder för att ha barnstol snarare tvärtom, det som är faran med krockkudden fram är ju att det är en stor och kraftig kudde och barnstolen ligger mot instrumentbrädan. När/om kudden löser ut så krossas barnstolen(har sett tester på detta, ser inte trevligt ut).

MVH
Sakke
MR
100
MR_MR
525 Touring, 2005
(import)
tack för alla svar fätena bak e nog orginal, bmw hävdar bak e lika säkert men, om tjejen ska ut snurra så el jag själv så vill man nog ha lite koll på sin unge. el??... tacka vet jag audi o volvo som har nyckel avstängning, o de andra tyskarna lite dumt av bmw att konstruera en "familje" bil så här dumt...... men men ngn som har använt bilbarnstol i sin nyare 5 serie?
Na
752
Nachtjäger
F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld)
E34 535 -90 (renoveras)
523i -99
E61 520d 08 (såld)
E34 518 -95 rostfri!
E34 520 nr 2 (reserv)
E34 520 -90 (såld)
E34 525 -92 Sladdbarnet
(Schrott)
Hej,

om inte själva laddningen/kudden plockas bort så sätt barnet bak..

chansa aldrig, så finns ju laddningen/kudden kvar

en liknelse, kanske "hård" men fundera...

skulle du vilja sitta framför mynningen på ett laddat vapen
med motiveringen "ingen fara säkringen är på"

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Håller helt med Nachtjäger, kudden MÅSTE plockas bort.

"Säkra" Toyota återkallade några hundratusen Corolla Verso för en programmeringsmiss, när man elektriskt stängde av kudden så var den fortfarande aktiv...

Som tur är så var det ingen olycka som gjorde att det upptäcktes, utan det var nån programmerare som upptäckte det.

Mvh
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det var kudden fram jag avsåg, sidokudden bak är betydligt mindre kraftig och inte lika farlig, men man ska nog inte luta sig mot den.
Ba
128
Barre
320 xDT M-sport -16
Jag skulle heller aldrig sätta mitt barns huvud framför en sprängladdning med "bara" nyckelavstängning.

Och MR_MR, vad är den vanligaste anledningen till bilar som vinglar omkring på vägarna? Fylla, demens,eller helt enkelt ettåringen som tjuter bredvid...

Se där ja, då stack man ut huvudet...

Har predikat det förr att vi aldrig haft problem med två smått i bak. Nu är ju barn, skall gudarna veta, självständiga individer. Jag har kompisar som det var totalt kört för att ha barnen i bak. Då började dom å andra sidan med stolen fram och barn vänjer sig fort. Om det nu är första på g så testa om ni tycker att det känns bra med att ha stolen i bak så att dom inte "vänjer" sig vid att sitta fram. Då kanske det kan vara svårt att byta vid senare tillfälle.
Rekomendatoipnen är att barnstol ska va bak
ÄVen om du stänger av airbagen fram så kan den utlösas vid smäll.
Detta enligt Bmw då jag frågat + If oxå
MR
100
MR_MR
525 Touring, 2005
(import)
tack för alla inlägg hehe vet inte om jag bnlivit klokare men, får väl fråga runt lite bland vänner o familj oxå va de tycker, men är det inte konstigt att inte bmw har isofix fästen fram orginal? trodde de flesta biltillverkare hade det efter 2002....
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Jag har Isofix fram i min... och avstängbar airbag.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
Hej!
MR_MR:
Det måste du ha blivit om du har läst inläggen....
1)Din bil har inte isofix-fästen fram pga att den som har bestält bilen, har inte bestält detta (har altså inte velat stänga av airbag fram).

2)sidoairbag-inte farlig vid användandet av barnstol.

3)finns en viss risk med att placera barnstol fram även om airbagen är avstängt, skall helst plockas ut.

4) Placering av barnstol bak är minst lika bra som fram vid krock(detta bekräftats av krocktester)

du har ISOFIX fästen bak, så var ligger problemet??? sätt stolen bak, så slipper du att tänka på det ngt mer....

Det är väl ganska få bilar där ISOFIX är standard, iaf måste du beställa det även om det skulle vara kostnadsfri option????

MVH:
Sakke
Fr
1.140
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Jag tror alla BMW har isofix där bak. Dock har jag hittilss inte träffat någon som använder isofixstolar då de flesta är framåtvända och i Sverige är det mycket ovanligt ( till skillnad mot kontinenten) att barn under 3 år åker framåtvända). Jag har själv haft två små där bak i mina tre senaste BMW:s och det har fungerat galant. Nu är de små 4 och 6 och sitter därför framåtvända ( där bak).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.