AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.441

turbokonvertera m535

be
77
beemer535
bmw m535-86
är less på att bli ifrånåkt av t5or... tänkte köra med ett pulssplitt grenrör eller addaptrar till originalgrenrören,3tums downpipeh holset h2a agg, orörd,oöppnad bottendel,och utan intercooler, kasnke större spridare?. någon som har något råd om den här kompinationen funkar och kanske kommer att ge 40hk extra kusar vid 0.5 bar? bomba med funderingar och synpunkter. mvh robban
Paap Reeder
... billigare och snabbare att dreva om istället.

MVH /// Paap R

Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Paap: Vilen är den ultimata utväxlingen på 535an?
Och från vilken bil tas denna klump? =)

Anton
Visa användare
1.330
Heinz_Keller
VW Passat 2,0tdi Masters Premium -12
En slutväxel från en automatväxlad m535 borde väl höja varvtalet med 6-700rpm i ~100km/h.
Egen erfarenhet från volvo 940 med manuell låda och slutväxel från en automatväxlad bil.

// Erik
be
77
beemer535
bmw m535-86
jo okej hur mycket kan man tjäna på 0-100 med annan utväxling och vilka modeller kan man ta ifrån? mvh robban
Paap Reeder
I en std man 535 sitter det 3,07.
Byter du till en 3,91 är skillnaden 28%.

Dessa 28% kan du lägga på motoreffekten och vridet men också dra ifrån på toppfarten.

Således kommer du att få 280 hk och 38 i vrid. D v s du kommer att hålla jämna steg med en turbotrimmad std-motor ... utom på toppfarten.

Br.förbr ökar också med dessa 28% ... i runda slängar. Det blir mer i verkliga livet eftersom mycket vill ha mer och högerfoten kommer i snitt att ligga närmare mattan.

Hur göra:
Skaffa en M5/E34 slutvxl med 3,91 och 25% lamelldiff.
Stärk upp lamelldiffen med ett schims så du hamnar på runt 40% och montera alltihopa i ditt slutväxelhus.

Vill du åka länge med den slutväxeln ... låt en firma schimsa in dreven.

Kostnad totalt runt 4-7000:- ... men billigt ändå att "hitta" 75 kh och framförallt snabbt och säkert ty turbokonverteringar kan "hamna var som helst" när det gäller bl a värmeproblemen.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... missat att svara ty jag har ej observerat att tråden flyttats.

MVH /// Paap R

be
77
beemer535
bmw m535-86
okej låter ju bra det där:D. men om jag kör vi hyffsat lugnt som innan jag bytte bakaxel/utvexling, drar bilen verkligen mer bränsle då?mvh robban
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Paap: Hur menar du att effekt och vrid skulle öka genom att skaffa en högre utväxling? Förstår att inte motorn blir starkare men inte kan väl ett utväxlingsbyte om 28% ge motsvarande prestanda.. Menar du att det känns som en 280hk bil med 3,07 i klumpen? Vet att drivhjulens vridmoment ökar med högre utväxling...
Angående br.förbukningen utgörs väl inte den så pass mycket av motorns varvtal? Det mesta av förbrukningen ligger väl i rull- och luftmotstånd? En ökning med 28% på soppan låter lite väl mycket. Isf borde väl inte en bmw vara gjord för att varva så högt generellt?

Mvh Anton
Paap Reeder
... varvet vid 100 kmh ökar med 800 rpm ... möjligen 750? och de är dessa varv som skall ha soppa.

Mekanikens gyllene regel ... som jag lärde mig den på matematiska reallinjen på gamle kungens tid:
"Det du vinner i kraft förlorar du i väg".

Precis som på börsen så omfördelar du resurser. Du tar från toppfarten och matar in det i "lågfartregistret".

Konkret:
0-100 med 3,07 = 7,2 sek ... tror jag det står i broschyren
0-100 med 3,91 = ner mot 6 sek gissar jag ... tror att ngn BMWSC-klubbare har kört under 6 också

För att du med 3,07 skall komma neråt 6 måste du krama ur ca 280-300 ur motorn.

(OBS .. tar siffrorna bara ur minnet för att exemplifiera principen)

Alltså en 535iA med 3,07 är seg som såpa men gör på 3:an 220 kmh (ca). Med 3,91 blir den normalt "BMW-pigg" och gör fortfarande minst 220 kmh eftersom man kan låta ZF-lådan lägga i 4.an.

Imorgon åker 3,91 in under magen på V12:an med 25% lamelldiff.
3,17 -> 3,91 gör 24%.
Idag 300 hk och 400 i vrid. Imorgon 372 i hk och 500 i vrid ... således träffar jag på en Alpina B12 ... blir det oavgjort tills man hamnar i bild på fartkamera.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... behåller jag det automatiska hastighetsstoppet som går i vid 252 kmh kommer den att göra 250 kmh innan varvstoppet klipper in efter drevningen.

Men .... soppa vill han ha.

1,4 i 120 istf 1,15 som jag kör nu.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... googla på: "det du vinner i kraft förlorar du iväg" så finns litet läsning. Inte minst från BMW-klubben (MC).

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... såg att jag ju har 450 i original ... vilket gör 560 i vrid efter min drevning.

MVH /// Paap R

Det är ju den totala utväxlingen som är intressant, alltså får man bara mer vrid till bakhjulen vid start på ettan.
Ett viss kraft och varvtal från motorn i förhållande till hjulen resulterar ju i samma acc oavsett om det är tvåan eller trean som ligger i.

Detta var ju intressant läsning.. Min klump på 635:an verkar inte diffa.. Kanske borde leta reda på en M5 klump.
Men passar innannästet i orginalklumpen?
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Annars får du leta rätt på en M635 diff! =)
1984-86 3.73
1986-89 3.91

MVH Patrik

Ögonstenarna:Länk
Paap Reeder: Bänka gärna bilen när du bytt utväxling så får vi andra se resultatet också :)
Hehe en M635 diff är inget man trillar över direkt.. Men visst har du en liggandes så ;)
jimmy/bmw
Printscreen.
Tror det inte blir så mycket mer effekt i bilen om man drevar om den:)
Typ 0hk till gissar jag på :):=)
Jimmy. Exakt det jag menar! Jag kan inte allt om motorer men jag är inte riktigt med på Paaps argument om hur han ska få så och så många extra hästar genom annan utväxling. Ursäkta att jag pratar om dig i tredje person paap, bara blev så :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.