|
|
|
|---|---|
|
Håller på att bli tokig, bilen har inte gått som den ska på ett bra tag nu.. Det började med att jag bytte en lambdasond, som gick sönder efter några veckor igen, jag lämnade bilen på felsökning och man hittade ett högt bränsletryck, detta fixades och en ny sond monterades. Efter det har bilen gått bra, men fick underkänt på avgasvärden på besiktning. CO 2500 var förhöjt och lambdavärdet låg på ca 0,94, dock klarade den gränserna på tomgång. Detta är något som även märks under färd, mellan 2000-3000 varv ligger förbrukningsmätaren något högt. Nu har jag iaf påbörjat en långresa hemåt och ibland när man ligger och kör så försvinner förbrukningsmätaren bort mot 3 liter/milen trots konstant fart, släpper man då gasen och sen går på den igen lägger den sig någorlunda normalt. Även vid en liten fartökning springer den iväg. Det är som att den inte hinnre reglera när man gasar, men däremot under jämn hastighet klarar den av det. Jag ser två möjliga felkällor, antingen LMM eller styrboxen. Vad tror ni? Väldigt less på min bil just nu så snälla ge mig tipps! | |
| har du kollat luftbäljen som sitter efter LMM om det är några sprickor i den? | |
|
Den är bytt för kanske ett halvår sedan. Dock ska jag kolla så att slangen till vevhusventilationen sitter där den ska. |
|
|
Ingen som haft liknande problem, skúlle vara kanon med fler tips! Börjar som sagt frukta att jag ska mörda bilen snart om den inte börjar gå som den ska.... // Johan |
|
|
kolla diverse vaccum slangar, typ till broms servot/styrservo etc! min skevar iväg vid broms och vid krypkörning men det verkar normalt! Ge han olja Bara!! |
|
|
om lambdasonden pajjar ofta är det troligt att LMM inte funkar som den ska... jag har mycke erfarenhet av det. |
|
| menar du pendeln? alltså inte det digitala instrumentet! | |
|
Jag har oxå fått intrycket att det verkar som lmm, har ikväll provat att göra rent den med bräkleen, ska spruta ngn gång till o se om det blir något resultat. Jo, jag menar pendeln. Har ingen färddator så det är den ändå mätaren jag har. Hela resan har den visat för mkt, och tankningen säger oxå att den drar för mer än normalt samtidigt som den är slö. |
|
| Nej nej nej gör inte rent den med bräklen, använd rengöring för lmm från tex crc, som ej lämnar rester på lmm. | |
|
Eh, nähä? det har jag gjort förrut och har märkt en förbättring? Kan detta vara skadligt menar du? Finns det nån med fler tips angående felet? Är lmm den troligaste orsaken? |
|
|
Hej igen. Nu har jag provat bilen med den rengjorda lmm'en. Kall har den gått bra även förut, så nu med. Dock tycker jag mig märka en förbättring även varm. Förbrukningsmätaren försvinner inte på samma sätt vid lätt gaspådrag som den gjorde förut och det känns som om jag inte behöver gasa riktigt lika mkt längre. Den går förfarande dåligt, prestandamässigt när man gasar men jag tror att lmm'en är rätt spår ! En längre tur kommer ske imorgon, få se hur den beter sig då. Men jag skulle gissa att det är just lmm'en som är dålig, eller vad tror ni? Det kan ju vara placebo, men det kändes inte så.. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.